Dziś jest: 24.02.2024
Imieniny: Bogusza, Macieja
Data dodania: 2024-01-31 18:30

Marcelina Chodyniecka-Kuberska

Wyzwania dla nowej władzy stolicy Warmii i Mazur. "Olsztyn rozjechany, wyjechany" [WIDEO]

Wyzwania dla nowej władzy stolicy Warmii i Mazur.
Wzięliśmy na warsztat problem, że Olsztyn stał się "miastem samochodowym"
Fot. Marcelina Chodyniecka-Kuberska / Olsztyn.com.pl

Temat wyborów samorządowych możemy uznać za otwarty. Część komitetów ogłosiła już oficjalnie swoich kandydatów, inni przewijają się w lokalnych mediach, nie deklarując się jeszcze, czy będą startować. Przed nami tygodnie intensywnej dyskusji o przyszłości Olsztyna.

reklama

Kandydaci skupiają się na wygodnych dla siebie tematach, ale my - jako redakcja - przygotowaliśmy dla nich kilka obszarów problemowych, istotnych z perspektywy naszych Czytelników. Będziemy pytać kandydatów o rozwiązanie problemów właśnie w tych obszarach i pokazywać naszym Czytelnikom porównanie tych odpowiedzi. To pomoże wyborcom wyrobić sobie opinię, jaką realną politykę będzie proponował dany kandydat.

Do każdego obszaru problemowego kręcimy dla Państwa wstępny filmik, pokazujący problem. Dziś temat: "Olsztyn rozjechany, wyjechany."

Jako pierwszy wzięliśmy na warsztat problem, że Olsztyn stał się "miastem samochodowym". Jakie są konsekwencje tego zjawiska dowiecie się w filmie.

Jednak co jest właściwym wyzwaniem w tej sprawie jest nieoczywiste, bo wymaga tego aby sami mieszkańcy wypowiedzieli się jak chcą żyć w Olsztynie?

Czy jako mieszkańcy chcecie wygodnego, samochodowego miasta gdzie wszędzie łatwo dojechać samochodem i zaparkować? A może już dawno mieszkacie poza miastem w komfortowym domu z ogrodem i po prostu musicie dojeżdżać samochodami do pracy? Czy przeszkadza Wam huk samochodów i codzienne przemierzanie asfaltowych pustyń, czy traktujecie to jako normę współczesnego miasta?

Czy Olsztyn traktujecie jako miejsce do załatwiania spraw, a nie do życia i co z tym mają zrobić nowe władze Olsztyna? Zachęcamy w komentarzach pod filmem do zadawania pytań kandydatom w temacie prezentowanego przez nas wyzwania. Te pytania zadamy wszystkim, którzy oficjalnie zadeklarują swój udział w wyborach i opiszemy w artykule. 

Jak wygląda codzienność pieszego w Olsztynie?

Komentarze (27)

Dodaj swój komentarz

  • Ja 2024-02-01 21:27:51 79.191.*.*
    Już kiedyś wspominałem że podczas budowy dworca można było przeprowadzić wiadukt nad torami przedłużając dworcową, zrobić wielki parking, cały dworzec nad, tak jak to się teraz robi w wielu miastach, tory chowa się pod ziemią, a nad nimi są drogi, parkingi, parki. Mogli by nawet tramwaj przedłużyć na zatorze, to by koszty zmniejszyło, wpakowali w projekt dworca i modernizację torowisk masę kasy, dołożenie kilku milionów nawet jeśli by projekt potrwał kolejne 2 lata niewiele by zmieniło, a były by same profity, bezkolizyjne skrzyżowania, przejścia podziemne i nadziemne itd.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • The Great Reset 2024-02-01 21:21:57 185.209.*.*
    Tymczasem na World Economic Forum w Davos testują Atak choroby X. A prywatna firma Gatsa WHO traktatem chce przejąć rządzenie nad każdym państwem. Przypomnę że nowa choroba ma częściowo pozbyć się zaszczepionych wcześniej. Tymczasem zbliża się również naturalne zjawisko w kosmosie zwane przebiegunowaniem ziemi. Wybuchają wulkany, powodzie, dziwne zjawiska meteorologiczne. Miliarderzy budują schrony a ludzie dyskutują o motocrossie… bo tęczowy Mati napisał. Lepiej cieszcie się z resztek życia już w tym X leciu będzie ciekawie. Ps strzelać się też należy nauczyć jak wywali super wulkan będą lata bez lata nie będzie co jeść a bydło ludzkie będzie pożywieniem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 3
  • Frugo 2024-02-01 18:53:51 95.160.*.*
    Dodałbym do tego co Zenek napisał, że podczas realizacji DWÓCH projektów tramwajowych i projektu pętli przesiadkowej przy dworcu głównym nie wiadomo dlaczego NIE zaprojektowano przejść podziemnych czy kładek naziemnych. Pani żal nad trudnością pokonywania szerokich arterii „na raty” proszę skierować do mistrza beznadziejnych rozwiązań, pana prezydenta Olsztyna. Efekt beznadziejnej wizji pana z ratusza komplikuje do granic nieprzyzwoitości ruch kołowy w okolicy Piłsudskiego (CH Aura) oraz właśnie na terenie owego centrum przesiadkowego, gdzie ciąg pieszych obrzydliwie uprzywilejowanych przez PORD potrafi zatamować ruch w tych newralgicznych punktach. Nie dosyć, że uczyniono w tych miejscach jazdę „bez trzymanki”, to na dodatek korkuje się wszystko tylko dlatego, że podczas robót nie zrobiono 2-3 przejść podziemnych!!!!!! A teraz mocarze rauszowi zaprojektowali trzeci most w Tracku!!!!! Kto będzie chciał jechać tamtędy aby dotrzeć w okolice Limanowskiego, Pendereckiego czy Jagiellońskiej????!!!! Tam, do ratusza proszę kierować swoje gorzkie żale!!!!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 2
  • Zenek 2024-02-01 18:30:03 95.160.*.*
    Droga Pani – uprawia pani demagogię. I próbuje pani przekonywać, że wygoda jest czymś przeklętym, czymś co winno być obłożone ostratyzmem. A przy okazji demagogicznych rozważań chciałaby pani zapudrować beznadziejne rozwiązania organizacji życia społecznego zafundowane nam przez grono mocno zużytych intelektualnie rajców miasta. A fe!!!! Nieczego odkrywczego nie powiem, żyjemy w klimacie umiarkowanym i to w bardzo kapryśnej strefie. Osobiście także wolę chodzić pieszo, bądź poruszać się rowerem. Tylko co zrobić gdy leje za kołnierz? Gdy zawiewa nieprzyjemny wiaterek w słoty jesienno-zimowe? Komunikacja publiczna? Czy przystanki znajdują się na klatkach schodowych? Nie!!! Trzeba do nich dojść, nieraz znacznie, zależnie od kierunku wyprawy. Trzeba też od nich podejść do celu swoich wypadów. A tu bywa paskudnie. Komunikacja jak komunikacja, jeszcze w ciągu dnia to pikuś. Ale...późnym wieczorem trzeba już uważać. Bo niejednokrotnie mamy za współpasażerów ludzi prostackich i często bardzo wulgarnych. Wysłuchiwanie wulgarnej mowy nie należy do przyjemności. Dlaczego wolę samochód? Samochodem jadę KIEDY chcę, nie obliguje mnie żaden terminarz. Mam przyjemnie, czysto i kameralnie. Samochód ma tę zaletę, że kiedy poczuję zmęczenie, a na powietrzu jest paskudnie, zawsze mam gdzie usiąść. Nie walczcie z samochodami tylko lepiej zorganizujcie życie. Same parkingi P+R NIE rozwiążą wszystkiego. Trzeba zbudować cały system. Np system CarSharingu z udziałem aut 2, 4-osobych typu Melex. W systemie powinny funkcjonować także taksówki miejskie i rowery miejskie. Trzeba zapewnić możliwość poruszania się takimi środkami w CAŁYM mieście! tylko wówczas system będzie zachecał do pozostawiania auta na przedmieściach i będzie to miało sens.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • Matiii 2024-02-01 15:36:43 5.173.*.*
    Ulica Kajki centrum miasta a dziura na dziurze widać kostkę co za niemca była kładziona -wstyd włodarze miasta
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Ile krowa ma uszy. P 2024-02-01 15:19:39 88.156.*.*
    Nie głosuję na ludzi że wsi . Nie pomogą a z kieszeni zabiorą. A jeszcze po studiach w kortowie czy w Gdańsku . To już tragedia. Ledwo skończył podstawówkę a tu studia
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Ja 2024-02-01 09:07:36 5.173.*.*
    Kilka nowych dróg które pozwoliły by rozładować ruch i żyło by się lepiej każdemu. Np. za galerią, by można było do niej wjechać wprost z Tuwima, trzeci wiadukt na zatorze, łącznik warszawskiej z generałów, dokończyć obwodnice za dywitami, a nie przed, tak żeby planowana była drogą lokalną, połączyć pieczewo z rondami na Dąbrowskiej, kilka nowych parkingów zamiast dowalania bloków, po czym mieszkańcy parkują gdzie się da, a miasto musi rozszerzać strefę płatnego parkowania, centra przesiadkowe, ja bym chętnie zostawił samochód na darmowym parkingu i pojechał dalej autobusem, najlepiej bez przesiadek, no ale miasto musi wspierać tramwaje to zapewne linie bedą likwidowane lub ograniczane.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 3
  • mówi JÓZEK 2024-01-31 21:36:06 31.60.*.*
    SPOKOJNIE.....Obywatele ludu pracujący i ludu udający będą nowe inwestycje ....dodatkowe linie tramwajowe wzdłuż Warszawskiej od Kortowa do Wysokiej Bramy ,będzie linia tramwajowa od osiedla Podleśna na Zatorzu wzdłuż ulicy Jagielońskiej i Limanowskiego poprzez Partyzantów ,1 Maja do Wysokiej Bramy .ma być linia tramwajowa Wojska Polskiego od Jakubowa do tunelu kolejowego a następnie skręca w lewo wzdłuż torów ulicy kolejowej i poprzez wiadukt do Dworca dlatego ma być przebudowany wiadukt kolejowy na Zatorzu ....stary Młyn kolejowy ma być zrewitalizowany/przebudowany i służyć jako stacja kolejki miejskiej i podmiejskiej do Dworca Zachodniego i dalej aż do Dajtek oraz z odnogą poprzez Bałtycką aż do Gutkowa , wieźowiec dworca Autobusowego ma być obudowany szkłem i aluminium oraz dopasowany architektonicznie do Dworca Kolejowego ,rozbudowany wokół z zadaszeniem całego placu autobusowego ,Poczta przy dworcu przeniesiona dalej w kierunku ulicy Lubelskiej mają zostać tylko usługi i biurowiec kolei.... na placu po hotelu naprzeciw dworca ma być wielopoziomowy parking oraz usługi i gastronomia z małym hotelikiem ......spokojnie trzeba jeszcze wytrzymać 8-10 lat i będzie gut haraszo ...spokojnie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 7
  • Mądrego dobrze posłu 2024-01-31 20:29:47 94.254.*.*
    Dawno nie oglądałem głupszego reportażu. Zero obiektywizmu, materiał bardzo tendencyjny. Wszystko na "nie". 3 pasy w jedną stronę na skrzyżowaniu? Za dużo! Brak przejścia przez 10 metrów? Dramat! Przecież to są jakieś absurdalne argumenty. Nie da się stworzyć funkcjonalnego miasta z drogami po jednym pasie ruchu. Nie można wymagać, że każdy będzie jeździł rowerem do pracy. Spodziewałem się merytorycznego reportażu na temat rzeczywistych problemów komunikacyjnych miasta, a obejrzałem jakieś brednie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 56 14
  • Przyroda naszym Przy 2024-01-31 19:54:58 2a00:f41:84b:*
    Olsztyn i okolice wyrżnięte z drzew i nadal dorzynane!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 3

www.autoczescionline24.pl