Ruszyła przebudowa pierwszego peronu stacji Olsztyn Główny [ZDJĘCIA]

Ruszyła przebudowa pierwszego peronu stacji Olsztyn Główny [ZDJĘCIA]
Przebudowa stacji Olsztyn Główny ma zakończyć się w 2024 r.
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły prace związanie z przebudową pierwszego peronu stacji Olsztyn Główny. Na początek zaplanowano rozbiórkę peronu, ale roboty prowadzone są także w obrębie torów i sieci trakcyjnej.

Przy utrzymanym ruchu pociągów prowadzone są intensywne prace na stacji Olsztyn Główny. Na budowie wykorzystywane jest kilkadziesiąt specjalistycznych maszyn. W pracach uczestniczy około 130 pracowników wykonawcy.

Demontowane są stare tory, podkłady, elementy sieci trakcyjnej. Pracownicy wykonawcy rozpoczęli już rozbiórkę peronu nr 4. Od 14 kwietnia rozpoczną się prace na torach w okolicy wiaduktu drogowego na ul. Limanowskiego. Zamontowane będą rozjazdy, które zwiększą możliwości prowadzenia ruchu pociągów i zapewnią lepszą obsługę nowego przystanku Olsztyn Śródmieście.

Szeroki zakres prac wymusi wprowadzenie zmian w komunikacji ze stacji Olsztyn Główny w kierunku Gutkowa oraz Elbląga. Prace zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy i ustalone z przewoźnikami. Od 14 kwietnia pociągi dalekobieżne PKP Intercity łączące Olsztyn z Trójmiastem pojadą trasą zmienioną przez Ostródę i Iławę. Na dotychczasowej trasie przez Morąg, Elbląg i Malbork wprowadzona będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Pociągi regionalne Polregio do Elbląga i Malborka będą rozpoczynały i kończyły bieg na przystanku Olsztyn Likusy. Na odcinku Olsztyn Likusy – Olsztyn Główny podróżnych przewiozą autobusy.

PKP zapewniają, że modernizacja stacji Olsztyn Główny dla pasażerów wiąże się z komfortem obsługi. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszy dostęp na perony. Ułatwieniem będą windy prowadzące na każdy z peronów oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie mają zapewnić bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji. PLK mają zadbać o to, aby został zachowany ich historyczny charakter.

Pasażerowie zyskają dodatkowy dostęp na perony od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. PLK wybudują nowe przejście podziemne o długości 140 metrów – o 100 metrów dłuższe niż obecne. Dzięki temu również mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają wygodne dojście – dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się. Przejście będzie szersze oraz wyższe.

Zwiększą się możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji dzięki wymianie około 30 km torów, 116 rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Docelowo o bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba lokalne centrum sterowania w Olsztynie.

Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Wartość przebudowy stacji Olsztyn Główny to 382,1 mln zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 r. Przebudowa stacji jest dofinansowana w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Komentarze (25)

Dodaj swój komentarz

  • Lokatorzy. 2022-04-13 19:04:31 88.156.*.*
    Mam nadzieje ze remont będzie bez usterek. Ponieważ na zatorzu przy izolacji piwnic jest duzo usterek. A kasa wypłacona . Nie wiadomo czy jest gwarancja za wykonaną usługę. Narazie widac popenkane wejścia do budynku i nikt tego nie naprawia. Tragedia .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 3
  • Lord NO obciagacz NOLm 2022-04-13 18:43:10 95.41.*.*
    Gdzie ja teraz zarobię tylu było przyjezdnych teraz muszę przeczekać na paniczy NOLowskich tak zawsze zjadłemmokruchy po zapiekankach z majonezeeem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Daniel 2022-04-13 09:29:54 88.156.*.*
    Budka dla psów zwana Dworcem Głównym nadal stoi, przeżyła nawet zapiekanki!. Skandal.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 3
  • No ten tego 2022-04-13 08:53:17 46.205.*.*
    Brawo , bardzo dobra informacja😊
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • wertwd 2022-04-12 23:30:46 159.205.*.*
    Podejrzewam, że jak zwykle zapomniano o samochodowych miejscach parkingowych. Grajdoł nadal będzie grajdołem ...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • ruskitrol 2022-04-12 15:49:03 31.0.*.*
    Ten wielki prezes Retail Provider - tej śmiesznej spółeczki, powinien garować za zaniedbywanie obiektu PKS.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 1
  • Tamara Twardodupcewa 2022-04-12 12:48:54 83.12.*.*
    W końcu! Już nic nie zatrzyma budowy nowego dworca i budowy nowych peronów. Pozostaje się tylko cieszyć, że nie jesteśmy już Polską C na kolejowej mapie Polski i mamy perspektywy na remont linii kolejowej do Ełku (elektryfikacja), co w ostateczności przyspieszy docelowo przejazd do Białegostoku. Będziemy mieć przyzwoity dworzec i otoczenie wokół dworca. Trzymam kciuki za całość inwestycji. Tylko trzeba się wziąć za tych zakalców z Retail Provider i będzie dobrze
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 3
  • Hahaha 2022-04-12 10:57:22 46.205.*.*
    Planowane zakończenie w 2024??????? Co oni qrwa tyle lat będą tam kopać? Ja prdl
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 15
  • normals 2022-04-12 10:57:15 31.0.*.*
    w końcu może nie będzie wstyd odbierać znajomych z głównego
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 4
2147382000