Dziś jest: 02.05.2024
Imieniny: Anatola, Atanazego
Data dodania: 2017-02-27 09:56

ol

Przygotowania do Rajdu Polski: Nowe oesy i standardy bezpieczeństwa

Przygotowania do Rajdu Polski: Nowe oesy i standardy bezpieczeństwa
Fot. rajdpolski.pl/Marcin Kaliszka

Na przełomie czerwca i lipca najlepsi kierowcy świata będą rywalizować na mazurskich szutrach w ramach 74. Rajdu Polski. Rozbudowana aerodynamika i silniki o większej mocy sprawiły, że auta będą prezentować się bardziej widowiskowo. Ogier, Latvala, Meeke czy Neuville pojadą jeszcze szybciej na prostych i w zakrętach, a ich samochody poszybują dalej na hopach. Nikt nie ma złudzeń, że wymaga to nowych standardów bezpieczeństwa.  

reklama

Duże zmiany w regulaminach sportowych spowodowały, że na trasach odcinków specjalnych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA pojawiły się samochody o dużo większych mocach i nowym wyglądzie.

To z kolei oznacza konieczność wprowadzenia sporych zmian przez organizatorów rajdów – w tym Rajdu Polski, który w dniach 29 czerwca - 2 lipca odbędzie się w Mikołajkach.

Aby zadbać o bezpieczeństwo kibiców, kierowców, ale i zapobiec sytuacjom, które mogłoby sprawić, iż klasyk zostanie zabrany z Mazur - ruszyła inicjatywa Rajdu Polski i Magazynu WRC.

Akcja polegać będzie na publikacji zasad, komunikatów – skierowanych do kibiców.

- W kolejnych odcinkach będziemy przybliżali bardziej szczegółowo różne aspekty rajdowego bezpieczeństwa. Tym razem swoimi uwagami podzieliła się z nami Michèle Mouton odpowiedzialna za sprawy bezpieczeństwa w rajdach z ramienia FIA – informują organizatorzy Rajdu.

Była wicemistrzyni świata podczas każdej rundy WRC sprawdza zabezpieczenie wszystkich odcinków specjalnych i zazwyczaj robi to zasiadając za kierownicą samochodu. Lata spędzone w rajdowych samochodach, w tym także konstrukcjach spod znaku słynnej grupy B, połączone z wielkim doświadczeniem oraz pasją do ukochanego sportu pozwalają Michèle Mouton na bardzo aktywne działania na polu bezpieczeństwa. Z jej rad korzystają także organizatorzy wszystkich rund mistrzostw świata, w tym również Rajdu Polski.

- Bezpieczeństwo to najważniejszy wśród priorytetów FIA i wszystkich organizatorów rajdów; od bezpieczeństwa zależy przyszłość naszego sportu. Polscy kibice są wielkimi pasjonatami rajdów, macie wielki wpływ na ich bezpieczne i sprawne przeprowadzenie, proszę pamiętajcie o waszej odpowiedzialności. Jeżeli chcecie, aby runda mistrzostw świata była rozegrana w Polsce w przyszłym roku to proszę, abyście stosowali się do kilku podstawowych reguł: Przyjeżdżajcie na oes wcześniej, aby znaleźć się w strefie dla kibiców na 30 minut przed przejazdem pierwszego samochodu. Poruszanie się po drodze lub wchodzenie na oes od jego startu czy mety nie będzie po tym czasie możliwe. Podziwiajcie mknące samochody, ale tylko z wydzielonych stref kibica, które zostały przygotowane specjalnie dla was. Sporty motorowe są niebezpieczne. Nigdy nie stójcie blisko trasy oesu lub na zewnętrznej stronie zakrętu. Przestrzegajcie poleceń sędziów ds. bezpieczeństwa, którzy pracują właśnie dla was, abyście mogli cieszyć się rajdem w bezpiecznych warunkach. Proszę, bądźcie odpowiedzialnymi kibicami rajdów. Stosowne przepisy zostały wprowadzone z myślą o waszym bezpieczeństwie – powiedziała Michèle Mouton.

Organizatorzy Rajdu Polski dokładają wszelkich starań, aby rajd przebiegał w bezpieczny sposób i bez zakłóceń.

Dlatego w tym roku wokół odcinków Rajdu Polski powstanie jeszcze więcej stref dla kibiców. Wszystkie aspekty dotyczące bezpieczeństwa były brane pod uwagę już przy opracowywaniu zmienionej trasy rajdu.

- Problemy z niesfornymi kibicami czy odwołany z tego powodu odcinek specjalny pozbawiają wszystkich możliwości oglądania widowiskowego, rajdowego spektaklu. Konsekwencje mogą być jednak poważniejsze. FIA nie pozostawia złudzeń, że uchybienia na polu bezpieczeństwa mogą zakończyć się przeniesieniem rundy mistrzostw świata do innego kraju. Tego nie chcemy, to najgorsze co może spotkać miłośników rajdów w Polsce – informują organizatorzy.

To nie koniec informacji dotyczących rajdu. Poza lubianą przez kibiców rywalizacją na torze Mikołajki Arena, dotychczasowy przebieg zachowały próby Chmielewo, Wieliczki, Świętajno, Stare Juchy i Gołdap. Zupełnie nowe są oesy Pozezdrze oraz Orzysz, a pozostałe poddano modyfikacjom lub wróciły do harmonogramu rajdu po rocznej lub dłuższej przerwie. 29 procent trasy odcinków specjalnych (97,2 km) nie było wykorzystywane w rajdzie w jego trzech poprzednich edycjach. Najkrótszym oesem jest przejeżdżany trzykrotnie Mikołajki Arena (2,5 km), a najdłuższym odcinek Kruklanki (26,35).

- W tegorocznej edycji rajdu nie zaplanowaliśmy odcinków oddalonych o ponad 100 kilometrów od bazy i tym samym nie ma potrzeby organizowania dodatkowego serwisu. Każdego dnia park serwisowy w Mikołajkach będzie więc miejscem tętniącym życiem także pomiędzy poranną i popołudniową pętlą oesów. Piątkowe odcinki to powtórka z ubiegłego roku, ale w harmonogramie rajdu znalazły się także dwie zupełnie nowe próby sportowe, a inne zostały zmienione. Tak będzie również w przypadku oesu Paprotki, który w tym roku zakończy rywalizację jako Power Stage. Opracowując trasę rajdu mieliśmy na uwadze wszystkie aspekty związane z bezpieczeństwem, ale zadbaliśmy także o kibiców i media. Trzykrotnie zawodnicy pokonają widowiskową próbę Mikołajki Arena, a Promotor WRC planuje bezpośrednie relacje z aż 5 odcinków, co będzie możliwe dzięki odpowiedniemu harmonogramowi rajdu – powiedział Jarosław Noworól, dyrektor 74. Rajdu Polski  

Uroczysty start nastąpi w czwartek, 29 czerwca o godz. 16:00 w centrum Mikołajek. Jeszcze tego samego dnia, o godz. 19:08 kibice będą mieli okazję podziwiać początek rywalizacji na torze Mikołajki Arena. Załogi będą rywalizowały parami, a bezpośrednio po zakończeniu OS-1 samochody przejadą do Parku Zamkniętego.

W piątek, 30 czerwca zaplanowano 9 odcinków specjalnych o długości 119 kilometrów. Po pierwszym przejeździe 4 oesów samochody zjawią się na 30 minut w parku serwisowym w Mikołajkach, a w godzinach popołudniowych po raz drugi pokonają już raz przejeżdżane próby. Na zakończenie dnia, o godz. 19:30 rywalizujące załogi po raz drugi stoczą pojedynek o zwycięstwo na torze Mikołajki Arena.

Kolejnych 9 oesów, ale tym razem liczących ponad 164 kilometry zostanie rozegranych w sobotę, 1 lipca. Cztery z nich będą przejeżdżane dwukrotnie, w tym najdłuższy odcinek w rajdzie - Kruklanki (OS-14 i OS-18). Pomiędzy poranną, a popołudniowa pętlą składająca się z czterech odcinków załogi pojawią się w parku serwisowym. Dzień zakończy trzecie spotkanie na Mikołajki Arenie. W sobotę na zawodników czeka pierwszy z całkowicie nowych odcinków w rajdzie, dwukrotnie pokonywane Pozezdrze (23,80 km)

W niedzielę, 2 lipca ostatnie 4 odcinki 74. Rajdu Polski w tym kończący rywalizację Power Stage w nowej lokalizacji (OS-23, Paprotki-2) z dodatkowymi punktami (5-4-3-2-1) dla pierwszych pięciu zawodników. Tego dnia drugi z nowych odcinków – Orzysz (10,50 km). Meta rajdu, podobnie jak uroczysty start także w urokliwym centrum Mikołajek o godz. 14:30.

Źródło: rajdpolski.pl

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz


www.autoczescionline24.pl