Północna Obwodnica Olsztyna – w czerwcu może zostać ogłoszony przetarg na studium korytarzowe

Północna Obwodnica Olsztyna – w czerwcu może zostać ogłoszony przetarg na studium korytarzowe
GDDKiA przygotowuje przetarg na wykonanie studium korytarzowego oraz techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla północnej obwodnicy Olsztyna
Fot. Piotr Grzymowicz/FB

O północnej obwodnicy miasta zrobiło się ponownie głośno w maju zeszłego roku. Wtedy to odbyły się pierwsze rozmowy władz miasta z marszałkiem województwa i dyrektorem olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie GDDKiA przygotowuje przetarg na wykonanie studium korytarzowego oraz techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla tej inwestycji. Jest szansa na to, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze w czerwcu.

O sprawie pisaliśmy już przed rokiem. W artykule pt. „Budowa północnej obwodnicy Olsztyna coraz bliżej?” wspomnieliśmy, że prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz spotkał się z marszałkiem Gustawem Markiem Brzezinem oraz Mirosławem Nicewiczem, dyrektorem olsztyńskiej GDDKiA. Rozmowa, według słów władz miasta, zainicjowała działania związane z opracowaniem przebiegu północnej obwodnicy. W grudniu w artykule pt. „Olsztyn doczeka się północnej obwodnicy? Odbyły się pierwsze rozmowy” pisaliśmy o rozmowach w tej sprawie Daniela Zadwornego, wójta gminy Dywity, który od początku swojej kadencji dążył do tego, aby północna obwodnica Olsztyna powstała.

Teraz wracamy do tematu, ponieważ GDDKiA przygotowuje przetarg na wykonanie studium korytarzowego oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej dla północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit. Dowiedzieliśmy się, że przetarg może zostać ogłoszony jeszcze w czerwcu.

– Studium korytarzowe obejmie analizy obejścia Olsztyna zarówno po stronie zachodniej, jak i wschodniej. Po wytypowaniu korytarza obwodnicy zadaniem wykonawcy będzie opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wydania decyzji środowiskowej – powiedział w rozmowie z nami Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA w Olsztynie.

Dodał, że na etapie STEŚ zostaną przygotowane analizy przynajmniej trzech wariantów przebiegu tras: północnej obwodnicy Olsztyna, obwodnicy Dywit oraz przebudowy al. Wojska Polskiego w Olsztynie od granic administracyjnych do skrzyżowania z al. Sybiraków.

Jeżeli chodzi o obwodnicę stolicy Warmii i Mazur to wstępnie można powiedzieć o dwóch wariantach: zachodnim i wschodnim. W obu za początek trasy można uznać koniec obwodnicy Spręcowa. Jeżeli chodzi o tą pierwszą koncepcję, to trasa miałaby iść w stronę Brąswałdu, Gutkowa i zakończyć się przy rondzie na węźle Olsztyn Zachód. Jeżeli chodzi o wariant wschodni, to trasa miałaby przechodzić w pobliżu miejscowości: Różnowo, Słupy, Myki, Nikielkowo i zakończyć na planowanym węźle Wójtowo lub Łęgajny.

Planowana obwodnica Dywit byłaby uzależniona od wybranego korytarza północnej obwodnicy Olsztyna.

Piotr Grzymowicz, na podstawie obecnie posiadanej wiedzy, skłaniałby się do poprowadzenia drogi na wschód od miasta.

– Optuję za wariantem wschodnim na podstawie tej posiadanej wiedzy, ponieważ takie badania, analizy środowiskowe zostały przeprowadzone już w ramach opracowywania wojewódzkiego planu zagospodarowania przestrzennego przez służby pana marszałka – powiedział prezydent Olsztyna.

Co na to gmina Dywity? Władze czekają na wykonanie studium korytarzowego, bo w chwili obecnej jest zbyt mało danych.

– Opracowanie pokaże dopiero, gdzie jest większe natężenie zabudowy, gdzie są większe koszty społeczne, środowiskowe itp. Dla nas to bardzo istotna sprawa. Wójt mówił od początku, że chce tej inwestycji, jeździł do Warszawy, pisał pisma, żeby wznowić rozmowy o północnej obwodnicy. Chodzi o to, żeby strony były zaangażowane w to przedsięwzięcie: GDDKiA, samorząd Olsztyna, nasz samorząd, pan marszałek i inne pobliskie samorządy – to się udało i poczekajmy na rezultaty – powiedział w rozmowie z nami Jacek Niedzwiecki z Referatu Innowacji i Informacji Urzędu Gminy Dywity.

Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 980 mln zł. Jej długość wynosi ok. 20 km. Kiedy możemy się spodziewać, że powstanie?

– Prace przygotowawcze dla tego zadania przewidziane są na lata 2021-25, natomiast jego realizacja przypadnie na lata 2026-30 – dodał Karol Głębocki.

Galeria

Komentarze (25)

Dodaj swój komentarz

  • Arti 2020-05-27 23:02:21 83.5.*.*
    Przeprowadziłem się do Olsztyna 9 lat temu. Dojazd z Lubelskiej na Jaroty...15 min. Pomimo tranzytu przez centrum. Powstała obwodnica....jest jeszcze gorzej. Tramwaje załatwiły komunikację w Olsztynie. Wiem co to jest stanie w korku. Śmieszą mnie teksty jak ktoś jedzie przez "Setki" świateł przez Olsztyn... Brak synchronizacji świateł i za mała przepustowość dzięki liną tramwaji. I jeszcze setki L w centrum...plaga. O rozbudowaniu wyjazdu z zaorza do centrum powinni pomyśleć bo tu zaraz wszystko stanie. I z Dywit było by lepiej . Ale po co.
    Odpowiedz Oceń: 2 3 Zgłoś treść
  • Nelka 2020-05-27 15:55:25 37.30.*.*
    Najważniejsze to żeby nie żałowali na ekrany..mieszkam w Bartągu, miałam raj na ziemii, teraz huk obwodnicy. Taka ogromna inwestycja, a cackają się z postawieniem wyciszenia. Domy widac z trasy, automatycznie tam powinny być ekrany i to te wysokie nie niskie...
    Odpowiedz Oceń: 4 1 Zgłoś treść
  • mm2 2020-05-27 11:30:45 176.221.*.*
    odcinek od mostu na wadągu do ul. Sybiraków powinien zostać tylko wyremontowany tj. wymienioną nawierzchnię. mam nadzieję że nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie tej drogi poszerzał kosztem lasu miejskiego
    Odpowiedz Oceń: 4 7 Zgłoś treść
  • do chama lekokona 2020-05-27 08:42:11 5.172.*.*
    Czytam komentarze i dziwię się że mają do nich dostęp takie chamy jak kodowski cham internauta 5.173 podający się za lekokona, normalny człowiek wypowiada się jak wg jego zdania mogłaby wyglądać obwodnica a ten cham nie znając człowieka ubliża mu z tego powodu i dlatego prośba do redakcji blikujcie wpisy takiego chama chyba że jest to ktoś z waszej redakcji
    Odpowiedz Oceń: 6 4 Zgłoś treść
  • do Warm 2020-05-27 08:35:31 5.172.*.*
    Popieram w 100 % Twoją wypowiedż inaczej mówiąc należałoby lobbować aby od strony węzła Wójtowo doprowadzić obwodnicę do Tracka to jest ok 2 km i dalej do Wadąga ok 3 km a od drugiej strony od węzła Kaplityny w kierunku Dywit i dalej i taki przebieg ma sens bo inaczej sznury aut bedą jeżdzić przez Olsztyn bo nikt myślący nie pojedzie od strony W-wy czy Ostródy w stronę Dywit przez Lęgajny nadkładając z 40 km natomiast ma to sens wtedy że do Dywit pojadą od strony Gutkowa i na drodze prowadzącej do Brąswałdu odbije się do Dywit, badż pojedzie dalej w kierunku Spręcowa
    Odpowiedz Oceń: 6 3 Zgłoś treść
  • Warm 2020-05-27 06:08:14 83.5.*.*
    Ideałem byłoby wybudowanie obwodnicy zarówno od strony wschodniej jak i od strony zachodniej.
    Odpowiedz Oceń: 10 3 Zgłoś treść
  • buba 2020-05-26 20:43:58 88.156.*.*
    Droga przez Myki to raczej bajka. Przecież tam jest główne ujęcie wody dla Olsztyna.
    Odpowiedz Oceń: 5 7 Zgłoś treść
  • Geodeta 2020-05-26 18:47:40 89.228.*.*
    z Rożnowa przez Barczewko do Łęgain OK. Po co przy samym Olsztynie? Olsztyn się rozbudowuje - za 30 lat z tego wyjdzie obwodnica w środku dzielnicy miasta.
    Odpowiedz Oceń: 6 8 Zgłoś treść
  • Wschodni wariant 2020-05-26 14:28:39 88.156.*.*
    Tylko wariant wschodni jest uzasadniony. Przebiega i cywilizuje tereny przemysłowe Tracka, pozwoli na dodatkowe połączenie zatocza z miastem, nie niszczy żadnych terenów przyrodniczych, łączy większą ilość miejscowości po drodze. Wariant zachodni to tereny przyrodnicze chronione prze unie, lasy, rzeka Łyna, typowa przelotówka.
    Odpowiedz Oceń: 11 11 Zgłoś treść
  • no 2020-05-26 13:16:09 5.174.*.*
    minimum 10 lat...
    Odpowiedz Oceń: 3 0 Zgłoś treść
Zamknij Elbląska Uczelnia Humanistyczno Ekonomiczna