Dziś jest: 23.10.2025
Imieniny: Igi, Marleny, Seweryna
Data dodania: 2025-09-06 16:46

Redakcja

Polacy znowu dostają po kieszeni. Ceny kawy wciąż rosną. Do tego w sklepach jest coraz mniej promocji

Polacy znowu dostają po kieszeni. Ceny kawy wciąż rosną. Do tego w sklepach jest coraz mniej promocji
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Istock Photo

W lipcu br. o 18,3% zdrożała rdr. kawa mielona, a o 16,8% – rozpuszczalna. Patrząc na wcześniejsze wyniki, widać, że podwyżki rdr. słabną. Eksperci oczekują, że do końca 2025 roku średnie ceny ww. produktów wzrosną rdr. odpowiednio o kolejne 4-7% i 3-6%. W całym pierwszym półroczu br. sieci handlowe zrobiły zaledwie o 0,1% więcej akcji promocyjnych na kawę niż w analogicznym okresie ub.r. Najbardziej przybyło promocji rdr. w dyskontach. Na plusie znalazły się też sieci cash & carry i convenience. Z kolei na minusie były zarówno hipermarkety, jak i supermarkety. Przy aktualnym poziomie marż i strategii ograniczania liczby promocji, eksperci szacują, że popularna paczka kawy może zdrożeć o ok. 1,00-1,50 zł do końca br.

reklama

W lipcu średnie ceny kawy w sklepach poszły w górę rdr. o 18,3% (mielona) oraz o 16,8% (rozpuszczalna). Z kolei w czerwcu br. urosły odpowiednio o 25,1% i 20,3% rdr. Natomiast w całym 2024 roku odnotowano wzrosty o 5,4% i 1% w porównaniu do 2023 roku. Mniej więcej (jak w lipcu) podobnie sytuacja ma wyglądać w sierpniu. Tak wynika z raportu pt. „Indeks Cen w Sklepach Detalicznych”. Wzięto pod uwagę blisko 3,6 tys. cen detalicznych kawy występujących w lipcu br. i w analogicznym okresie ub.r.

Bazując na naszych wew. analizach danych oraz sytuacji na międzynarodowych rynkach surowcowych, można oczekiwać, że do końca 2025 roku średnie ceny kawy mielonej wzrosną o kolejne 4-7%, a kawy rozpuszczalnej – o 3-6%. Tempo wzrostu będzie zależne głównie od stabilizacji notowań arabiki i robusty oraz kursu złotego wobec dolara. Jeśli złoty się umocni, presja cenowa może się nieco zmniejszyć. W przeciwnym razie koszt importu dalej będzie rósł – prognozuje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Z kolei z raportu Hiper-Com Poland i Grupy Blix wynika, że w I półroczu 2025 roku sklepy detaliczne zrobiły zaledwie o 0,1% więcej promocji na kawę niż w analogicznym okresie ub.r. Analizie poddano ponad 10,3 tys. akcji promocyjnych przeprowadzonych w I połowie br. i ub.r. Zdaniem Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix, tak niewielki wzrost świadczy o tym, że sieci handlowe nie chcą dodatkowo obniżać marż w kategorii, w której ceny surowca są rekordowo wysokie i sama sprzedaż pozostaje stabilna. Promocje są w tym przypadku ograniczane, bo kawa i tak jest produktem o wysokiej lojalności konsumenckiej.

Warto zauważyć, że przy aktualnym poziomie marż i strategii ograniczania liczby promocji przez sieci handlowe, realny koszt popularnej paczki kawy o wadze 250g może wzrosnąć o ok. 1,00-1,50 zł do końca roku. Cena w promocji będzie rzadziej schodzić poniżej 8,00 zł, a regularna może przekroczyć barierę 11,00 zł w wielu sieciach – dodaje ekspertka z Hiper-Com Poland.

Jak zauważa Marcin Lenkiewicz, w najbliższym czasie trudno spodziewać się wyraźnego zwiększenia liczby akcji rabatowych, chyba że dojdzie do wyraźnej stabilizacji cen na giełdach surowcowych lub nasilenia walki konkurencyjnej między dyskontami. – Dla konsumentów oznacza to więc raczej konieczność przyzwyczajenia się do wyższych cen i uważniejszego śledzenia okazji. Promocje mogą być rzadsze i mniej atrakcyjne niż w poprzednich latach – przewiduje ekspert.

Wiadomo też, że w I półroczu br. najbardziej przybyło promocji rdr. w dyskontach – 13%. W czołówce znalazły się również sieci cash & carry – 9,9%, a także sklepy convenience – 7,1%. Z kolei na minusie były hipermarkety – 19,7%, a także supermarkety – 7,7%. Dr Rafał Parvi z Uniwersytetu WSB Merito stwierdza, że ww. dane wskazują na rosnącą konkurencję w segmencie convenience i cash & carry oraz na zmieniające się nawyki konsumenckie, faworyzujące szybkie zakupy.

W przyszłości dyskonty i sieci convenience prawdopodobnie utrzymają dynamiczny wzrost promocji na kawę. Hipermarkety będą odbudowywać akcje promocyjne w okresach sezonowych, a supermarkety pozostaną w tyle, chyba że dostosują się do nowych trendów. Dla konsumentów oznacza to konieczność aktywnego poszukiwania promocji w dyskontach i sieciach convenience, korzystania z aplikacji lojalnościowych oraz rozważenia zakupów w większych opakowaniach w cash & carry, aby zminimalizować koszty w obliczu wysokich cen kawy – mówi dr Parvi.

W opinii eksperta z Grupy Blix, zebrane dane pokazują też wyraźną zmianę układu sił w handlu. – Kawa staje się narzędziem promocyjnym głównie w rękach dyskontów. W najbliższym czasie można oczekiwać, że dyskonty będą jeszcze silniej eksploatować ten obszar. Natomiast hipermarkety i supermarkety raczej skoncentrują się na ograniczonych i selektywnych akcjach zamiast szerokiej walce cenowej – przewiduje Marcin Lenkiewicz.

Jak podsumowuje Julita Pryzmont, w najbliższych miesiącach głównym źródłem promocji kawy pozostaną dyskonty i ewentualnie sieci convenience. Natomiast w hipermarketach raczej nie należy oczekiwać dużego powrotu do intensywnych działań promocyjnych. Z perspektywy konsumenta oznacza to, że osoby poszukujące niższych cen kawy powinny śledzić ofertę głównie dyskontów, zarówno offline, jak i online, gdzie polityka promocyjna staje się coraz bardziej dynamiczna.

Źródło: własne, MondayNews

Komentarze (15)

Dodaj swój komentarz

  • Wyborca tuska 2025-09-07 21:53:54 2a02:2a40:45f3:*
    Nieważne że jestem biedny, ale przynajmniej uśmiechnięty
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 10
  • Kasjerka Lidl 2025-09-07 16:41:45 31.0.*.*
    Nie zaglosuje przez to na pis nigdy i kazdemu odradzam. Przez ich drozyzne musze pracowac na dwa etaty. Przez nich kosciol dostaje 20 miliardow rocznie. Olewali niepelnosprawnych. Moj Stefan potracony przez pijaka z prawicy na wozku jezdzi. Podli ludzie to som. Jak ze wsi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 4
  • ben bango 2025-09-07 15:36:40 2a00:f41:8e0:*
    A w komentarzach sama polityka... Cena kawy akurat nie zależy od tego, kto akurat rządzi tylko od poziomu cen surowca na światowym rynku. Zbiory w zeszłym i w tym roku były nieudane- surowca jest mało i kiepskiej jakości, dlatego rosną ceny. Podobnie zresztą, jak w przypadku czekolady, bo kakao też szybko drożeje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 13
  • A wy biedni haha 2025-09-07 15:34:48 31.0.*.*
    Karol Nawrocki rozpoczął urzędowanie 6 sierpnia. Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta ogłosiło już pierwszy przetarg - chodzi o dostawy żywności, a konkretniej mięsa i wędlin. W planach m.in. 173 kg polędwicy wołowej, 38 kg wołowych policzków, 125 kg gęsich nóg czy 63 kg piersi z perliczek. A to jedynie część zamówienia. Ogólny jego koszt może wynieść nawet pół miliona złotych.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 2
  • Radoslaw 2025-09-07 15:05:19 31.0.*.*
    Efekt rzadow pis, stop procentowych glapinskiego, podatkow nowych, inflacji sztucznie wywolalej masowym dodrukiem pustych pieniedzy. Masowa kradzieza pisowcos
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 5
  • Mama dwójki dzieci 2025-09-07 13:54:41 2a00:f41:823:*
    Najbardziej dostali Polacy do tylku przez 8lat rządów PiS. Największa inflacja, ponad 20 nowych podatków w tym bankowy który spowodował najdroższe ceny mieszkań i kredytów w Europie. Nie dopuścimy by oni wrócili do władzy. Jasnowidz pewien znany miał wizję iż Kaczyński wkrótce umrze a Nawrocki wyśle Polaków na Ukraińską wojnę i PiS się rozpadnie. Rozpadnie się również sekta satanistyczna pełna okultyzmów i czarów satanistycznych Kościół katolicki. Pedofilia zmaleje. Powrócą czasy miłości i dobra czyli oświecenia i renesansu. Zatriumfuje bóg a polegnie szatan
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 2
  • Ksiondz Matełusz 2025-09-07 10:33:26 176.221.*.*
    To przez protesty pod Lidlem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 2
  • Tego chcą Polacy 2025-09-07 00:26:40 2a02:2a40:45ea:*
    I bardzo dobrze, przynajmniej ceny prądu spadną o 30 % przecież pimp obiecał. Kto uważa inaczej ten poganin i niepolak
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 5
  • Nie DLa Bonżura 2025-09-06 22:53:07 83.5.*.*
    Platforma łączy się z Nowoczesną i Nowacką ( czytaj: połyka dotychczasowe przystawki) państwo nigdy w historii nie miało tak dużego deficytu budżetowego a portal o ... wzroście kawy. Jak dodamy o marszach ON ONA ONO + ogromne zadłużenie Olsztyna to wychodzi cyrk na kółkach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 21
  • PAUL MARK.. 2025-09-06 20:23:44 37.209.*.*
    Banda rudego i lewacka nędza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 24
  • Hahah 2025-09-06 16:05:35 83.18.*.*
    Luzik. Przynajmniej emeryci zamiast odkładać hajs dla oszustów, to wydadzą na własne przyjemności;-)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 5