Dziś jest: 24.04.2024
Imieniny: Feliksa, Grzegorza
Data dodania: 2015-02-09 11:16

spk

Piotr Tyszkiewicz Dorotowo 3 E: Stomil Olsztyn i miasto Olsztyn, czyli koń i barman.

Jako wychowanek Stomilu Olsztyn korzystam z prawa do dyskusji o kondycji Klubu i stawiam tezę- Stomil nie miał i nie ma zdrowego pomysłu na futbolowe funkcjonowanie w XXI wieku, w środku Europy, dla której piłka nożna jest ważnym elementem kultury i gospodarki.

reklama

Niestety miast profesjonalnego zarządzania futbolem w Olsztynie, mamy substytut w postaci cyrku blagiera, który przez jakiś zły los, bierze w swoje ręce sprawy Klubu.

Na naszych oczach dzieje się historia...

Zmieniają się ludzie, pokolenia, ale jedno pozostało w Stomilu bez zmian- mentalność ludzi zarządzających Klubem, których niekompetencja powoduje, że Klub pozbawiony jest logicznej, nowoczesnej polityki sportowej, zdrowego i transparentnego zarządzania, z jego kontrolą oraz dobrej atmosfery społecznej i politycznej wokół klubu.

Dzisiaj Stomil jest przykładem klubu pozbawionego treści programowych, sprawnego zarządzania, oraz mentalnego czynnika sprawczego u ludzi, którzy tym Klubem zarządzają.

O atmosferze wokół Stomilu nie wspomnę.

To ta zła mentalność buduje w społeczności olsztyńskiej przeświadczenie, że najważniejsze w olsztyńskim futbolu jest to, aby pierwszy zespół Stomilu grał w Ekstraklasie, że równie ważny jest nowy stadion na 20 tysięcy, a w ogóle zmiana struktury organizacyjnej Klubu ze stowarzyszenia na spółkę akcyjną, to antidotum na złe zarządzanie.

Otóż przy takiej sile polskiego futbolu Ekstraklasę w Polsce może posiadać każde miasto, choćby z jednym menedżerem znającym się na futbolu.

Menedżer zakłada spółkę akcyjną, której udziałowcem jest miasto.

Oczywiście miasto staje się z automatu zakładnikiem swojej biznesowej decyzji...

Miasto buli, jak za swoje, a „partner” zawija sreberka i robi za pieniądze miasta wymarzoną Ekstraklasę (koszt na dzisiaj ca. 5 mln. złotych)

Zaczyna się od niewinnych zapisów o wspieraniu finansowym spółki przez miasto, w takiej, czy innej formie, a kończy permanentnym dokapitalizowaniem spółki przez miasto (podatników)

Przestrzegam przed budowaniem profesjonalizmu instytucjonalnego pozbawionego treści, ponieważ zakończy się to tak jak zawsze, kiedy forma przerasta treść...

Każdy szaleniec może wydać sto pięćdziesiąt milionów złotych i więcej na nowy stadion piłkarski w Olsztynie, aby grali na nim wszyscy, oprócz dobrze wyszkolonych wychowanków Stomilu.

Dzisiaj młodzi ludzie uciekają z Olsztyna, mając wiedzę, że wysoki wyczyn w futbolu olsztyńskim jest na słabym poziomie- nie dlatego, że nie ma stadionu na 20 tysięcy widzów.

Duże i bardzo drogie stadiony zbudowały miasta Gdańsk i Wrocław.

Kluby, które na nich grają w Ekstraklasie, nie potrafią zapełnić kibicami trybun nawet w połowie, a operatorzy stadionów mają problemy z ich utrzymaniem, ale wiadomo... miasto dorzuci ile trzeba...

Coś Wam to przypomina?

Wreszcie naiwność wierzących w to, że ludzie, którzy doprowadzają stowarzyszenie kultury fizycznej do likwidacji, są w stanie zarządzać spółką akcyjną, jest doprawdy rozbrajająca.

Czy poważni ludzie zarządzający nawet straganem z warzywami, nie będący pewni stanu swoich finansów, zaciągają zobowiązania tak ad hoc, na wielkie sumy, mając świadomość, że finansowanie ich biznesu jest słabe i niepewne?

Czy zatrudnia taki sprzedawca warzyw fachowców z zagranicy i menedżera straganu z wysokiej półki, czy też racjonalizuje wydatki i  politykę handlową i marketingową na swoim straganie do możliwości jakie realnie posiada i powoli, racjonalnie rozwija swój biznes?

Pytanie jest retoryczne.

Zatrudnienie 9 piłkarzy z zagranicy i fachowca trenera przed rundą jesienną sezonu 2014/2015, co wiązało się z zaciągnięciem dużego zobowiązania finansowego, jest wyrazem nie braku znajomości arkanów futbolu, tylko wyrazem braku biznesowej wyobraźni i brakiem ekonomicznej odpowiedzialności za Klub.

Jedna, jak okazało się niepewna umowa sponsorska, moim zdaniem, nie pozwalała na takie ryzyko.

Powołanie zespołu roboczego ds. spółki akcyjnej Stomil Olsztyn odbieram jako nieporozumienie.

W mieście i regionie, gdzie zagrożona jest substancja zdrowia najmłodszego pokolenia, w/w fachowcy spotykają się z przedstawicielami władzy samorządowej w celu dalszego mieszania herbaty bez cukru dotyczącej sfery życia, której nie było, nie ma i długo nie będzie w Olsztynie.

I tak będą ją mieszać, aż pewnego dnia inna robocza grupa uzna, że lepiej tę spółkę po prostu zlikwidować, pospłacać długi i założyć nowe stowarzyszenie np. OKP 2020.

Nie zdziwię się jak będą to ci sami fachowcy, których zakładnikiem jest Stomil i olsztyńska piłka nożna.

Szkoda tylko tych milionów złotych nie przeznaczonych docelowo i świadomie na szkolenie dzieci i młodzieży, kadry trenerskiej oraz na bazę treningową, ponieważ dokładnie wiem ile dobrego za te pieniądze można zrobić dla piłki nożnej i Olsztyna.

Na wszystko trzeba zapracować i nie wolno igrać z ekonomią i... stanem faktycznym piłki nożnej w Olsztynie i regionie Warmii i Mazur, który jest dzisiaj tragiczny.

Prawda jest taka, że mamy bardzo słaby poziom piłki nożnej, promocja miasta przez futbol przez to jest wątpliwa (nota bene oglądalność 1 ligi w tv jest śmieszna), a młodzi ludzie wyjeżdżają z Olsztyna za chlebem i rozwojem, także piłkarskim.

Nie widzę innego, racjonalnego wyjścia jak postawienie w Olsztynie na profesjonalne szkolenie dzieci i młodzieży.

To jest jedyne, co trzeba zrobić!

No może jeszcze rozliczyć tych panów, którzy nie potrafią zrozumieć, że 2 plus dwa równa się 4. Niech wreszcie ktoś odpowie za długi Stomilu- brak winnych demoralizuje olsztyńską społeczność i daje asumpt dla futbolowych populistów stale atakujących, a to prezydenta, a to dziennikarzy i innych „winnych”, których sobie upatrzy ten rak piłki nożnej.

Jeżeli znajdzie się sponsor, który sfinansuje i zbilansuje budżet 1- ligowego Stomilu- to super, niech ta 1 liga będzie i niech Stomil walczy i gra jak najwyżej!

Jeżeli sponsora zabraknie, to winni zadłużenia Klubu powinni spłacić każdą złotówkę dla wierzycieli Stomilu- tak powinna, moim zdaniem, wyglądać odpowiedzialność za nieudolne zarządzanie Klubem.

A spec grupa ds. Stomilu w formie spółki akcyjnej przypomina kawał o koniu w barze, który zamówił piwo, ale dodał, że bardzo prosi barmana o piwo bez soku. Barman zapytał konia- Koniu, bez jakiego soku? Koń odpowiedział barmanowi- Może być bez soku malinowego.

Koniem jest Klub, a barmanem Miasto.

Zapraszam do dyskusji o Stomilu Olsztyn i olsztyńskim futbolu.

 

Licencjonowany menedżer piłkarski,
footballidea.pl Doszkalanie Indywidualne
mail:
[email protected]
tel. 609 184 000
http://footballidea.pl/pracuj-z-teamem,13.html

Źródło: Własne

Komentarze (34)

Dodaj swój komentarz

  • krzroy 2015-02-11 20:00:00 81.190.*.*
    Nic dodać, nic ująć. Zgadzam się z panem w 100%. Niepojęte jest dla mnie, że są jeszcze tacy olsztyniacy, którzy nie mogą zrozumieć tych podstawowych prawd, o których pan pisze w artykule. Pozdrawiam serdecznie i życzę, żeby pańskie poglądy stały się powszechne!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • PiotrTyszkiewicz 2015-02-11 17:43:08 5.174.*.*
    Szanowny Czytelniku Karolex, Okazuje się, że są tacy, do których treść mojej notki po prostu dotarła:) To dobra wiadomość! Wszyscy kochamy futbol, ale nie wszyscy chcemy funkcjonować w świecie fikcji. To od władz miasta, zarządu Klubu, członków Klubu, kibiców zależy, czy będziemy świadkami drapania się prawą ręką po lewym uchu. Tak, to jest Bareja- ta komisja powinna być pokazana live na TVN24:) Pozdrawiam Pana serdecznie!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • karolex 2015-02-11 14:38:49 178.36.*.*
    To jest jakiś Bareja z tym Stomilem i miastem: 1. Wod-Kan ma sponsorować piłkę nożną? A niby dlaczego? Jakie cele ma Wod-Kan a co może zaproponować Stomil? Czy chodzi tylko o znajomości i przelewanie nie swoich pieniędzy? 2. Jak można organizować konkurs z założenia dla jednej osoby? Patrz: promocja miasta poprzez zawody I ligi piłki nożnej? 3. Dlaczego Galerię Warmińską wplątuje się w dopłacanie do Stomilu jako transakcję wiązaną? Strata gruntu pod galerią, budowa infrastruktury itd. to nie są koszty które ponoszą tylko kibice Stomilu. Można dodać jeszcze parę spraw z oświetleniem i innymi ale odpuśćmy. Pytanie tylko co interesuje prawdziwego sponsora, który wyda pieniądze na działalność klubu np. w ekstraklasie? 1. Jawność by nie było kłopotów 2. Dobry PR, żeby dobrze kojarzyć sponsora 3. Atmosfera - sport daje emocje, które ciężko wyciągnąć od "klienta" w innym kanale, 4. Docelowo zwiększona sprzedaż, w końcu chce zarabiać. Tych zasad nie ma w Stomilu od lat. No chyba że miłość do klubu przyćmi komuś rozum i powie że jak Stomil będzie sponsorowany przez Wod-Kan to ten będzie częściej brał prysznic (zużyje więcej wody). To jest właśnie podejście miasta do tematu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Zdzichu 2015-02-10 14:37:00 109.241.*.*
    Panie Piotrze, tak abstrakcyjnie przypuśćmy, że Wod-Kan przestaje dawać pieniądze na Stomil i przekazuje pieniądze na budowę profesjonalnej bazy sportowej dla dzieci i młodzieży. Tak jak pan powiedział, najpierw zaczyna się od odpowiednich boisk do gry w piłkę, a póżniej mają iść pieniądze na seniorską piłkę. Czy ucieszyłaby Pana taka wiadomość, czy nie? Dodam, że pieniądze byłyby między innymi z Pańskiej, mojej i pozostałych mieszkańców gminy kieszeni :) Pozdrawiam
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Krzych 2015-02-10 10:48:58 46.205.*.*
    Panie Piotrze! Trochę zbyt enigmatycznie podchodzi Pan do tego tematu i trochę za mało konkretów, przynajmniej jak dla mnie. Jest Pan menadżerem i nie oszukujmy się to Pan pewnie jako jeden z pierwszych ( no chyba, że w tym przypadku okazałby się Pan ideowcem) sprzedałby najbardziej utalentowanych i wyszkolonych młodych piłkarzy. Jak zrozumiałem z wypowiedzi terazniejszego prezesa (było i jest zbyt mało , przynajmniej dla mnie) wizja klubu na najbliższe dwa lata była dość jasna. Zaciągamy armię (mamy kasę z Galerii 2mln rocznie), walczymy o ekstraklasę , pomijam tu poziom i oglądalność 1 ligi. Jeśli się uda otrzeć o 1 ligę i będzie jasna deklaracja miasta na dosponsorowanie to w następnym sezonie mamy ekstraklasę. W tak zwanym międzyczasie zaczyna powstawać stadion na max 15tyś i zaczyna funkcjonować Akademia Piłkarska (niestety tu wielki ???) ponieważ ludzie ze środowiska są jednak skłóceni (Polska nasza właśnie) i trudno im wypracować jedną wizję, każdy ma swoje interesy i ambicje ( Pan Łobocki niestety nie żyję). Plan jak dla mnie nie najgorszy biorąc realia Polski i rejonu. Padł w dużej mierze z powodu wycofania się sponsora (KTO??? podpisuje tak skonstruowaną umowę z 3 miesięcznym wypowiedzeniem, po prostu miasto zostało zrobione w balona, ustalając plan zagospodarowania itd, itp a dostjąc obiecanki cacanki - po prostu brak dobrych menadżerów w Ratuszu). Teraz prezes mówi o spółce i nowym strategicznym sponsorze ( jakiś As w rękawie, tylko jakiego koloru?czas pokaże wkrótce). Spółka w wizji prezesa jest po części w rekach miasta . Tu pytanie w jakiej części? Sam wiem jak wygląda szkolenie młodzieży w OKS i Nakach. Mój syn gra tam i wiem ile mnie to kosztuje. Wiem również, że to miasto w dużej części sponsoruje klub udostępniając nieoficjalnie orliki obu klubom, innym również. Tu brakuje jasnej wizji miasta. Ratusz chce żeby wszyscy dostali po trochu i wszyscy będą zadowolenie i nie będą marudzić (glosy wyborcze wówczas się zgadzają). Jak ktoś chce robić biznes niech miasto stawia warunki. jasne i uczciwe. Teraz napiszę troche o realiach. Nie ma w Polsce klubu pilkarskiego, któremu miasto (nawet Legia) lub państwo (Lubin, Bełchatów, Lechia) a co za tym idzie podatnik nie pomaga i tu nie należy szukać rewolucji w Olsztynie. Moim marzeniem jest aby powoli te rozwiązanie odchodziło do przeszłości. Ja budując swój dom postawiłem najpierw dach ( fundamenty oczywiscie wczesniej, ale zabiłem otwory okienne starymi dechami). Odczekałem zimę i dokonczyłem budowę). Dom stoi a ja w nim mieszkam i cieszę się życiem ogladąc stomil na Orange TV, choć wolałbym na NC+ sport. Są różne sposoby dojścia do celu...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Wojciech B. 2015-02-09 19:38:45 195.136.*.*
    Popieram poglądy p. Piotra-dom buduje się od fundamentów a nie od dachu. DACH- zatrudnia się piłkarzy, podpisuje kontrakty i jakoś to będzie. FUNDAMENTY - o młodych z regionu nie dba się w ogóle. Rocznik 97' Stomilu w 2011 roku był najlepszą drużyną w Polsce, rok później 3-miejsce. Rocznik 95'- czołowa drużyna w Polsce- gdzie są ci chłopcy dzisiaj? -grają nadal w wielu klubach w kraju i za granicą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • wojtas2 2015-02-09 18:20:08 178.43.*.*
    Rozumiem że jest Pan fanem ruchu wolnościowego, a Korwin i inni przedstawiciele wolności namieszali Panu w głowie. Jednakże pragnę zauważyć, że dopóty przedstawiciele tego ruchu nie zmienią systemu w Polsce dopóty obowiązuje obecny ! A w obowiązującym systemie to miasta budują obiekty sportowe ( podobnie jak teatry, filharmonie , parki itp ). Podobnie jest ze sponsoringiem klubów piłkarskich - praktycznie wszystkie kluby w Polsce dotowane są przez Gminy. Na razie tak jest i nic tu dadzą Pana narzekania na ten stan rzeczy - tak jest w całej Polsce i tak musi być w Olsztynie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 1
  • Piotr K. 2015-02-09 18:09:57 88.156.*.*
    Panie Piotrze, jak ma Pan wizję na rozwój piłki nożnej w Olsztynie oraz naprawę sytuacji w Stomilu Olsztyn, to proszę na początek zostać członkiem klubu, następnie zgłosić swoją kandydaturę na kolejnym walnym zgromadzeniu. Może członkowie klubu Panu zaufają i wybiorą, wejdzie Pan do zarządu i zaczniemy nowy rozdział w historii olsztyńskiej piłki nożnej. Proszę próbować "naprawiać" Stomil Olsztyn, niech to się nie kończy tylko na słowach, trzeba działać! Powodzenia. STOMIL OLSZTYN - JEDYNA DUMA WARMII I MAZUR!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • WTF 2015-02-09 17:32:57 88.156.*.*
    Wieczny licencjonowany płaczek kasuje komentarze :) Jak tam twoja Ceramika Opoczno? Jakie wyniki miałeś ze Stomilem jako trener? Jak twoi piłkarze na czele z CieRZniakiem przez 'Ż"? :)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • piotruś 2015-02-09 17:07:31 77.113.*.*
    Tyszkiewicz daj ty se chłopie spokój , każdy wie ,że z czostkiem chcecie ten klub przejąć jak kiłdanowicz wyprowadził go sportowo , jesteś cienki jak sperma krokodyla i nie zdziwię się , że należysz do PIS-u myślisz jak oni i krytykujesz jak oni , powiedz lepiej kto ci pozwala pisać twe wypociny na tym portalu i jak sprawy z kielcami - pochwal się miernoto.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Zdzichu 2015-02-09 15:08:29 88.156.*.*
    Cena wody drożeje nie dlatego, że Wod-Kan płaci Stomilowi. Prezydent mówił o tym jeszcze jak Stomil grał w II lidze i wspominał, zeby właśnie nie było takiego gadania. Wod-Kan jako spółka miejska musi i tak przekazać część pieniędzy na jakąś instytucję lub działalność i w tym przypadku przekazywała na Stomil. Tak więc drogi pływaku, nawet jeżeli Wod-Kan nie przekazywałby pieniędzy na Stomil i tak płaciłbyś więcej za wodę. Jeżeli nie przekażą na Stomil kasy to przekażą gdzie indziej. Zresztą cena wody w Olsztynie nie jest aż taka tragiczna, w mniejszych miejscowościach jest nawet drożej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • pływak 2015-02-09 14:42:23 85.232.*.*
    A ja chciałbym powtórzyć po raz kolejny - jestem przeciwny aby Wod-Kan płacił pieniądze na Stomil i na jakikolwiek klub - dostałem dzisiaj fakturę za wodę i ścieki - ceny są wyższe od ubiegłorocznych i mam wrażenie, że także z powodu tych 400 tys. przeznaczonych w 2014 roku na klub. Tym bardziej dziwi mnie obecność w "zespole" dot. Stomilu prezesa Wodociągów, który moim zdaniem powinien odpowiedzieć na jakiej podstawie dotował klub piłkarski co jest niezgodne z zakresem działalności tej miejskiej spółki. Prezydent Olsztyna ma wystarczająco duże kompetencje aby wspomagać klub bezpośrednio a nie po kryjomu wykorzystując spółkę komunalną, która jako monopolista nie musi się nigdzie reklamować.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 6
  • Stomil2 2015-02-09 14:11:00 88.156.*.*
    Panie Piotrze czytam każdy pana artykuł odnośnie Stomilu i cały czas czegoś tu nie rozumiem. W mojej ocenie z pana słów wynika, że Stomil już tak jest zepsuty że gorzej być nie może. Z kolei pisze pan i tu cytuję "Jeżeli znajdzie się sponsor, który sfinansuje i zbilansuje budżet 1- ligowego Stomilu- to super, niech ta 1 liga będzie i niech Stomil walczy i gra jak najwyżej!". I tu się pytam gdzie w tym jest logika? Jeżeli Stomil jest zatruty to niech lepiej nie znajdzie sponsora, padnie i zacznijmy wszystko od nowa. Niech ten sponsor przeznaczy na młodzież pieniądze i inni niech też to zrobią. Będziemy mieli wtedy... za 10 - 15 lat profesjonalną piłkę... i to przy dużym szczęściu. Ja takiej polityce mówię stanowcze "nie!". Ma pan prawo mieć swoje zdanie, ale ja się nie muszę z nim zgadzać. Pisze pan, że stadiony zrobiono duże i drogie w Gdańsku i Wrocławiu, ale przecież to nie oznacza, że taki będzie w Olsztynie. Pan widział ostanio jak ten stadion wygląda? albo pamięta pan jak wyglądał? Na niego trzeba dać pieniądze bo taka z niego rudera, że mucha nie siada. I nie oznacza to, że ma być drugą PGE Areną. Jeżeli pan zna lekarstwo na olsztyński football to czemu pan nie wyjdzie i nie przedstawi swojego pomysłu ludziom, którzy mmieli by wpływ na to, żeby to zmienić? Najłatwiej jest siedzieć w cieplutkim domu i swoje niezadowolenie przelewać w internecie. To jest właśnie typowe postępowanie Polaka malkontenta, który non stop wyszukuje same wady, wytyka je i nic więcej. Z takim postępowaniem panie Piotrze, ani polski ani olsztyński football do niczego dobrego nie dojdzie. Ani teraz ani za 10 lat.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • sebaes 2015-02-09 13:34:23 83.3.*.*
    Witki opadają. Sam się dziwie po co Emil wstawia na stronie link do tych wypocin i jeszcze bardziej poco w niego klikam i te wypociny czytam. Dla Pana autora informacji: po pierwsze dług powstał za poprzedniego zarządu i sprawa jest w prokuraturze, po drugie nikt nie wymaga budowy stadionu na 20 tysięcy miejsc (kiedyś była mowa o 8-10 tysiącach), po trzecie miasto dotuje takie "instytucje" jak filharmonia czy teatr i jakoś Pan nie płacze nad wyrzucaniem publicznych pieniędzy w błoto, choć i zainteresowanie taką rozrywką wśród mieszkańców mniejsze niż w przypadku meczy Stomilu i jak sądzę gwiazdy światowego formatu tam się nie produkują, po czwarte nie wiem skąd informacja o milionach wydawanych przez miasto na utrzymanie piłkarzy Stomilu (w ubiegłym roku bodaj 400 tys. z Wod-Kanu), po piąte zagraniczni piłkarze w Stomilu grają za mniejsze pieniądze niż jeszcze niedawno nasza warmińska gwiazda - Grzesiu Lech (osobiście nic do niego nie mam - to jedynie fakty), po szóste i ostatnie dobrą atmosferę wokół klubu powinni budować przede wszystkim ludzie którzy temu klubowi zawdzięczają to kim się stali - byli zawodnicy. Oczywiście może Pan zaraz stwierdzić, że taki samorodek jak Pan wypromowałby się nawet grając na podwórku na jedną bramkę, ale logicznie myśląc powinien Pan zamiast siać ferment udać się do klubu i zaproponować pomoc choćby w szkoleniu młodych piłkarzy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • hej 2015-02-09 13:25:27 193.43.*.*
    Śmieszyn jesteś gościu, mądralo było w 2003 ratować druzynę. W ex-klasie każdy żyje z kasy od miasta, no prawie ale wiekszosc z ex i 1 ligi ciągnie od miasta, tylko inny cacy a tu futbolowa pustynia i miasto nie widzi w tym promocji...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • Tomasz B. 2015-02-09 12:43:40 81.105.*.*
    Panie Piotrze, jaki Pan jest wspanialy I madry. I jak to latwo I przyjemnie pisze sie zza biurka wszystkie te tezy o naprawie olsztynskiej pilki. A gdzie Pan byl jak Stomil potrzebowal wsparcia? Wsparcia kogos kto nadawalby sie na prezesa, obeznanego I obytego w pilkarskim swiecie? Czyzby zakamuflowal sie Pan wowczas w Dorotowie a teraz wyciaga Pan dziala I atakuje Pan tych ktorzy chca cos z olsztynska pilka zmienic? W jednym natomiast ma Pan racje, za dlugi powinien odpowiedziec poprzedni zarzad oraz wciaz pracujacy w klubie pan K., ktorego notabene powinno sie wywalic na zbity pysk, oczywiscie po splaceniu tego co nakradl.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0

www.autoczescionline24.pl