Dziś jest: 08.05.2024
Imieniny: Lizy, Stanisława
Data dodania: 2014-08-07 12:50
Ostatnia aktualizacja 2014-09-04 10:31

Iwona Starczewska

Pierwsze oznaki komunikacyjnej rewolucji w Olsztynie

Na przystankach autobusowych w centrum miasta pojawiły się elektroniczne wyświetlacze. To element Inteligentnego Systemu Sterowania Ruchem, który ma zostać wprowadzony na olsztyńskich ulicach w ramach projektu tramwajowego. Póki co wyświetlacze są testowane. Jak Wam się podobają?

reklama

W skład systemu ITS, który ma zostać wprowadzony w ramach projektu tramwajowego ostatecznie wchodzić będą centrum zarządzania ruchem, podsystem sterowania ruchem ulicznym (sygnalizacją świetlną), wraz z priorytetem dla pojazdów transportu publicznego, podsystem monitoringu wizyjnego na skrzyżowaniach objętych systemem sterowania ruchem, podsystem rejestracji przejazdu na czerwonym świetle oraz prędkości chwilowej pojazdów, czy podsystem informacji pasażerskiej w sieci oraz na przystankach i w pojazdach.

Elementy podsystemu informacji pasażerskiej na niektórych przystankach już się pojawiły i są testowane. Tablice informacji pasażerskiej będą wyświetlać informacje o czasie przyjazdu najbliższych autobusów i tramwajów. Co ciekawe nie będą to informacje z rozkładu jazdy, a rzeczywiste dane - bowiem autobusy i tramwaje będą się co 15 sekund „meldowały” przesyłając do systemu dane o swojej aktualnej lokalizacji.

- Termin wprowadzenia całości systemu ITS to koniec października 2015 roku. Przy czym część niezwiązana z korytarzem tramwajowym wprowadzona zostanie do końca października tego roku przy ograniczonej sprawności systemu – informowała nas Monika Bralska z ratuszowej jednostki realizującej projekt tramwajowy.

Przypomnijmy, przetarg na budowę i montaż ITS w Olsztynie wygrała firma Sprint, która wywiązała się już z części umowy. W byłej siedzibie drogowców przy ul. Szrajbera powstały dwa centra zarządzania ruchem (Centrum Zarządzania Ruchem Ulicznym oraz Centrum Zarządzania i Sterowania Transportem Publicznym-red.) składające się z kilkudziesięciu kamer monitoringu wizyjnego na ''testowych'' w ubiegłym roku skrzyżowaniach. Drogowcy wraz z firmą Sprint sprawdzali już także działanie priorytetów dla autobusów komunikacji miejskiej na wyznaczonych trasach przejazdu. Kilka z nich wyposażono więc na próbę w urządzenia potrzebne do przeprowadzenia testów w ramach systemu sterowania transportem publicznym.

Głównym celem wdrożenia systemu ITS w Olsztynie jest poprawa standardów technicznych i użytkowych sieci transportowej miasta, poprawa jakości funkcjonowania i wykorzystania komunikacji miejskiej.

Galeria

Komentarze (2)

Dodaj swój komentarz

  • Luis 2015-10-01 11:17:40 94.254.*.*
    Brawo Monia dzięki Hiszpanów dostałeś szansę na nowe życie... W ratusz.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • bad 2014-08-07 11:09:32 213.184.*.*
    a dzieki ITS ile pieszy mieszkaniec bedzie czekac, zeby przejsc przez ulice po pasach? czyli dotrzeć do przystanku? Czy te setki kamer "widzą" w ogóle gdzieś pieszych czy tylko "transport"? Parkujących niezgodnie z oznakowaniem na chodniku ulicy Pieniężnego np. ani kamery ani służby tez nie widzą...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1

www.autoczescionline24.pl