Olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że do wójta gminy Jonkowo powędrował wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU - Decyzja o Środowiskowych Uwarunkowaniach) dla obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu drogi krajowej nr 51. - We wniosku, jako preferowany wskazaliśmy przebieg po zachodniej stronie Olsztyna, w wariancie 2 (tzw. żółty - red.) - zaznacza Elżbieta Mildner z GDDKiA.
Taki przebieg obwodnicy w marcu br. uzyskał aprobatę lokalnych władz [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Zapadła decyzja ws. obwodnicy Olsztyna. Wygrywa wariant żółty]. Poza prezydentem Robertem Szewczykiem żółty wariant poparli włodarze gmin Jonkowo, Gietrzwałd i Dywity. Przypomnijmy, że wcześniej samorządowcy z Dywit, Jonkowa i Gietrzwałdu opowiadali się za tzw. wariantem niebieskim. Dziś jednak wszyscy są zgodni, że to właśnie opcja "2" będzie optymalna
Północna obwodnica Olsztyna będzie miała długość 15 km. Początek drogi zlokalizowany będzie na końcu obwodnicy Spręcowa. Natomiast jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ul. Sielską w pobliżu Kudyp.
- Złożenie wniosku kończy drugi etap prac przygotowawczych. W pierwszym etapie poszukiwaliśmy najbardziej optymalnych przebiegów obwodnicy w korytarzach wschodnim i zachodnim. W drugim etapie szczegółowo porównywaliśmy warianty po stronie zachodniej - relacjonuje Elżbieta Mildner.
Kolejnym etapem, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie przystąpienie do wykonania koncepcji programowej. Opracowanie to jest potrzebne do ogłoszenia przetargu na realizację obwodnicy. W ramach loncepcji programowej zostaną zaprojektowane szczegółowe rozwiązania techniczne dla wariantu wskazanego w DŚU.
Roboty budowlane planowane są na lata 2029-2031.
Budowa obwodnicy Olsztyna i Dywit jest jednym z pięciu zadań z programu budowy 100 obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 r. kierowcy omijają już Smolajny w ciągu DK51. W trakcie realizacji jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65, gdzie zakończenie prac planowane jest w II kw. 2027 r.
Do 2030 r. powstanie obwodnica Pisza w ciągu DK63 i DK58, natomiast obejście Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 (obecnie na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej) ma być udostępnione kierowcom w 2031 r.
Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta w ciągu DK51. Ogłoszenie przetargu na realizację tej inwestycji nastąpi pod warunkiem uzyskania finansowania na budowę.
Czytaj również:
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz