Olsztyn nie zwalania, podobno...To prawda koncepcje i plany to mocna strona władz naszego miasta. Niestety często na etapie koncepcji się kończy. Nadal nie istnieje żaden spójny wariant przebudowy ulicy Pieniężnego, a ten dotyczący przebudowy ulicy Partyzantów nie uzyskał akceptacji mieszkańców miasta, a na jego ewentualną realizację wciąż brakuje pieniędzy.
Ratusz zlecił jednak przygotowanie kolejnej koncepcji – tym razem dotyczącej przebiegu ulicy Nowobałtyckiej. Na realizację tego projektu również nie ma pieniędzy, jednak miasto chce być przygotowane, kiedy takowe się pojawią.
Przedmiotem koncepcji jest sporządzenie dokumentacji dla budowy nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku od granic miasta do wiaduktu kolejowego przy ulicy Bałtyckiej. Obecnie teren przeznaczony pod przyszły przebieg ulicy Nowowbałtyckiej jest niezagospodarowany. Ruch samochodowy odbywa się tam istniejącą ul. Bałtycką, która łączy w sobie zarówno funkcję trasy tranzytowej na kierunku Centrum - Morąg, jak również służy ruchowi lokalnemu do codziennego przemieszczania się w obszarze północno zachodnim części miasta. Na początkowym odcinku znajduje się stara nawierzchnia ul. Bałtyckiej. Przekrój uliczny nie pozwala na płynny ruch pojazdów zwłaszcza w godzinach szczytu. Opis projektowy przytacza dwa warianty ulicy Nowobałtyckiej. Według pierwszego wariantu przebieg trasy jest zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, czyli przebiega w korytarzu wydzielonym wzdłuż istniejącej linii kolejowej PKP Olsztyn-Bogaczewo. Początek opracowania nawiązuje się do projektowanego odcinka ul. Bałtyckiej w rejonie wiaduktu kolejowego. Początkowo trasa przebiegać będzie wzdłuż linii kolejowej po jej północnej stronie. Dalej następuje “odgięcie” drogi w taki sposób aby mogła pod właściwym kątem przekroczyć tory kolejowe. Przekroczenie linii kolejowej odbywać się będzie bezkolizyjnie za pomocą projektowanej Estakady nad torami PKP. Dalej wykorzystany będzie ''ślad'' ulicy Bałtyckiej. Od strony północnej projektowanej trasy przewidziano komunikację pieszo-rowerową tj. dwukierunkową ścieżkę rowerową wraz z chodnikiem dla pieszych. Ponadto w rejonach skrzyżowań przewidziano wydzielone zatoki autobusowe oraz przejścia dla pieszych.
Wzdłuż trasy zaprojektowano następujące skrzyżowania :
skrzyżowanie na prawoskręty ( ul. Leśna )
skrzyżowanie zwykłe z sygnalizacją świetlną ( z ul. Hozjusza )
skrzyżowanie zwykłe z sygnalizacją świetlną ( rejon Hotelu “Manor”)
skrzyżowanie zwykłe z sygnalizacją świetlną
skrzyżowanie zwykłe z sygnalizacją świetlną ( z ul. Sokolą )
skrzyżowanie zwykłe z sygnalizacją świetlną ( ul. Słowicza )
skrzyżowanie zwykłe z sygnalizacją świetlną ( ul. Oleńki
Drugi wariant określa taki sam przebieg trasy jak w wariancie pierwszym. Warianty różnią się zaproponowanymi rozwiązaniami skrzyżowań.
Wzdłuż drugiego wariantu trasy zaprojektowano następujące skrzyżowania :
skrzyżowanie na prawoskręty ( ul. Leśna )
skrzyżowanie zwykłe z sygnalizacją świetlną ( z ul. Hozjusza )
skrzyżowanie zwykłe z sygnalizacją świetlną, bez możliwości skrętu w
kierunku centrum ( rejon Hotelu “Manor” )
rondo “turbinowe” ( z ul. Sokolą )
skrzyżowanie zwykłe na prawoskrety
rondo “turbinowe” ( ul. Oleńki )
Ronda “Turbinowe” zaprojektowano w taki sposób, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Ponieważ pojazdy są w naturalny sposób kierowane na odpowiednie wyloty ronda zmniejsza to ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następujetylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
Niebawem ogłoszony zostanie dokładny termin konsultacji w tej sprawie. Już dziś swoją opinię na temat mającej powstać ulicy Nowobałtyckiej można wyrazić na platformie konsultacji społecznych.
Komentarze (1)
Dodaj swój komentarz