Dieta przy refluksie a mięso - na co trzeba uważać?

Dieta przy refluksie a mięso - na co trzeba uważać?
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Materiał Partnera

Choroba refluksowa przełyku to stan, w którym zawartość żołądka regularnie przemieszcza się w górę przewodu pokarmowego. Ta niedomykalność jest zwykle długotrwała i może powodować nieprzyjemne objawy, w tym zgagę i ból w górnej części brzucha. Jeśli chcesz złagodzić wspomniane dolegliwości, przejdź na odpowiednią dietę przy refluksie i zmień styl życia.

Jak się odżywiać przy refluksie?

Istnieją pewne pokarmy, które mogą nasilić objawy refluksowego zapalenia przełyku. Chodzi tutaj m.in. o mięso, które zawiera dużo cholesterolu i niezdrowych kwasów tłuszczowych. Oprócz tego powinieneś unikać olejów i tłustych produktów. Mogą bowiem rozluźniać zwieracz żołądka.

Masz zgagę i od razu sięgasz po leki? Na chwilę pomogą, ale problem jest bardziej złożony. Zobacz, co Ci szkodzi i jaka dieta przy refluksie poprawi Twoje trawienie. U osób dorosłych zdrowe odżywianie nie ma na celu wyleczenia przyczyn dolegliwości, a wykazuje raczej działanie objawowe. Dietetyk Michał Wrzosek przypomina, że przy odpowiedniej diecie refluksowej i stylu życia możesz w ogóle nie odczuwać objawów. Istnieją jednak pewne potrawy, których musisz unikać, by nie nasilać dolegliwości. Sprawdź, jak się odżywiać przy refluksie.

Po pierwsze: ogranicz ilość soli. Dodatkowo jedz z umiarem pokarmy bogate w wapń, takie jak mleko i ser, które są źródłem tłuszczów nasyconych. Pamiętaj, że odpowiednia dieta przy refluksie przełykowym zmniejsza ryzyko nawrotu choroby.

Z czego warto zrezygnować przy chorobie refluksowej?

Jeśli cierpisz na zgagę, zrezygnuj z pizzy, smażonych potraw, fast foodu, chipsów i innych przetworzonych przekąsek. Unikaj również chilli, pieprzu (białego, czarnego i cayenne), boczku i kiełbasy. Chorobę refluksową mogą także nasilać sosy na bazie pomidorów, owoce cytrusowe, grejpfruty, czekolada, mięta pieprzowa i napoje gazowane.

Jeżeli nie możesz lub nie chcesz całkowicie wyeliminować tych produktów z jadłospisu, zachowaj przynajmniej umiar. Nie jedz problematycznych pokarmów późnym wieczorem, by nie zalegały w żołądku i nie drażniły przełyku. Zmniejsz też porcje jedzenia i nie podjadaj przed snem.

Jak ułożyć dietę przy refluksie?

Żywność o niskim pH jest kwaśna i częściej powoduje refluks. Z drugiej strony produkty o wyższym pH są zasadowe i mogą zrównoważyć kwas żołądkowy. Żywność alkaliczna obejmuje banany, melony, kalafior, koper włoski i orzechy.

Zastanawiasz się, jak ułożyć dietę dla osób z refluksem? Pamiętaj, by ująć w niej pokarmy bogate w błonnik. Sprawią, że będziesz czuł się najedzony. Zmniejszają tym samym ryzyko przejedzenia, które może prowadzić do zgagi.

Wybierz więc produkty pełnoziarniste, takie jak płatki owsiane, kuskus i brązowy ryż. Możesz też wzbogacić menu o warzywa korzeniowe (słodkie ziemniaki, marchew i buraki) oraz zielone warzywa (szparagi, brokuły i fasolka szparagowa).

Jeśli męczy Cię zgaga, możesz zjeść pierś z kurczaka, pod warunkiem, że usuniesz z niego tłustą skórę. Zamień smażone mięso na pieczone, gotowane lub grillowane.

Jakie owoce można jeść przy refluksie? Sięgnij po banany, arbuzy, melony i kantalupę. Wzbogać też jadłospis o banany, brzoskwinie, gruszki, nektarynki i mango.

Jakie produkty można jeszcze ująć w jadłospisie?

Pokarmy o dużej zawartości wody mogą rozcieńczyć i osłabić kwas żołądkowy. Dlatego wzbogać jadłospis o selera, ogórka, sałatę, arbuza, słodką paprykę i zupy na bazie bulionu. Możesz również spokojnie pić herbaty ziołowe, z wyjątkiem miętowej.

Imbir jest jednym z najlepszych środków wspomagających trawienie. Słynie ze swoich właściwości leczniczych. Ma charakter zasadowy i działa przeciwzapalnie, dzięki czemu łagodzi podrażnienia przewodu pokarmowego. Jeśli poczujesz zbliżającą się zgagę, wypij herbatę imbirową. Możesz też wypróbować ocet jabłkowy. Wlej niewielką ilość do ciepłej wody i pij podczas posiłków.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (1)

Dodaj swój komentarz

  • Gosia456 2020-09-02 15:29:52 78.11.*.*
    Kto ma ten problem ten wie jakie to jest uciążliwe. Dlatego ja sobie nie odpuszczam nawet na chwilę aby to do mnie nie wróciło. Żadnych fastfoodów, nawet gdy nie ma czasu na nic innego. Zawsze można zjeść na szybko gotową mieszankę, np. Rice&More i zachować walory zdrowotne i smakowe.
    Odpowiedz Oceń: 0 0 Zgłoś treść