Co dalej z olsztyńskim dworcem i stacją? Społecznicy wbili szpilę kolejarzom

Co dalej z olsztyńskim dworcem i stacją? Społecznicy wbili szpilę kolejarzom
Zdaniem społeczników z FRO kolejarze nie wyrobią się z przebudową stacji Olsztyn Główny do 2023 roku
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Przyszłość dworca i stacji Olsztyn Główny rysuje się nadal w ciemnych barwach. Przedłużanie procedur czy konflikt o ostateczny kształt budynków to kłopoty, z jakimi borykają się kolejarze. Tymczasem społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna powrócili z pomysłem remontu i modernizacji obecnie istniejącego obiektu.

Społecznicy z Forum Rozwoju Olsztyna napisali komentarz w mediach społecznościowych, który poruszył temat problemów, przed jakimi stanęli kolejarze z PKP SA (budowa budynku dworcowego) i PKP PLK SA (przebudowa stacji Olsztyn Główny).

Działacze FRO stwierdzili, że kolejarze, mimo wielu sprzyjających okoliczności, mają duże problemy z realizacją projektów.

O jakie okoliczności chodzi?

W sprawie dworca nie pomogła rządowa ustawa przedłużająca rozliczenia unijne o prawie dwa lata.

- nie pomaga też zbytnio użycie specustawy kolejowej, na której opiera się budowa budynku dworca - bo od tej decyzji wojewody odwołał się właśnie deweloper, właściciel części PKS

- nie pomaga też regularne powiększanie kosztów całego przedsięwzięcia bo tylko (!) zakładane przez PKP koszty budowy nowego dworca wzrosły z niecałych 40 do prawie 100 mln zł a przebudowa torowiska z około 120 do 154 mln zł

- nie pomaga też całkowite ignorowanie uwag i zastrzeżeń dotyczących tego jak właściwie ma funkcjonować nowy obiekt

- nawet Wojewódzki Konserwator Zabytków, który do tej pory nie miał nic przeciwko zburzeniu obecnego budynku, ma poważne zastrzeżenia do projektu PKP PLK…

– napisali społecznicy.

Ich zdaniem, największym ciosem było obejrzenie ofert potencjalnych wykonawców stacji Olsztyn Główny, o czym pisaliśmy w artykule pt. „Kolejarze otworzyli oferty na modernizację stacji Olsztyn Główny i... przerazili się”. Najniższa oferta jest o ponad 3,5 razy wyższa, a najdroższa to nieomal rząd wielkości więcej niż wynosi budżet na przebudowę (154 mln zł).

Działacze FRO przyznali, że nie ma już szansy na zakończenie przetargowego projektu przed upływem 2023 roku. Ich zdaniem nawet aukcje internetowe niewiele zmienią w tej kwestii, bowiem zarówno przebudowa torowiska, jak i budowa obiektu dworcowego są ze sobą powiązane i muszą być realizowane symultanicznie.

Nam, zwolennikom najbardziej rozsądnego rozwiązania polegającego na remoncie istniejącego kompleksu, pozostaje mieć nadzieję, że politycy wreszcie przestaną brnąc w to szaleństwo. Otoczenie opieką dziedzictwa polskiego modernizmu jakie mamy w naszym mieście z każdym dniem jest coraz bardziej racjonalne i wpisuje się w kolejne świetne przykłady z całego kraju. To najlepsze rozwiązanie funkcjonalne, ekonomiczne i kulturowe. Trzymajmy kciuki za rozsądek.

– dodali społecznicy wbijając przy tym szpilkę nie tylko właścicielom terenu, ale także samorządowcom i politykom.

Komentarze (33)

Dodaj swój komentarz

  • KULT 2021-07-29 11:13:31 178.42.*.*
    Czy byłeś kiedyś na dworcu w nocy? Jest brudno tak, że pękają oczy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • [Usunięty] 2021-07-28 23:23:05 46.204.*.*
    [Komentarz został usunięty przez administrację serwisu]
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • aza 2021-07-28 20:48:01 83.24.*.*
    Raczek Forum Szerzenia Nienawiści.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 3
  • ZEGAR TYKA -- DUTKÓW UBYWA 2021-07-28 13:35:17 5.172.*.*
    Oni się kłócą o pierdzieluchy, a zegar na wykorzystanie unijnych dotacji tyka nieubłaganie. Z każdym dniem oddala się szansa na dotrzymanie terminu ukończenia budowy jakim jest koniec 2023 roku, a w perspektywie jeszcze czekają nas zapewne kolejne przetargi, od których będą kolejne odwołania i tak w koło Macieju...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • Ja 2021-07-28 13:18:51 5.173.*.*
    Zbudowali by ten dworzec kilka metrów dalej, a później stary wyburzyli
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 4
  • Arbuz 2021-07-28 10:04:56 5.184.*.*
    Chyba będą się kłócić do usranej śmierci. A mieszkańcy remontu dworca nie dożyją
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • Farmazony 2021-07-28 08:51:15 37.30.*.*
    No i wyszło tak jak FRO przewidywało. A teraz spółka PKP zdziwiona, że farmazon który wciskali przez tyle czasu jednak okazał się farmazonem i już nie ma na kogo zrzucić odpowiedzialności. Przy okazji ktoś przypomni ile było tych "przetargów" które skończyły się aresztowaniami przez CBA na szczytach kierownictwa PKP? 2?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 1
  • powtórzę bo to genialny komentarz 2021-07-28 08:32:12 213.73.*.*
    Komentujący zwalający winę na stronę społeczną to taki wyraz syndromu postkolonialnego, charakteryzujący się tym że najłatwiej ludziom zwalić winę na tych co akurat walczyli o prawdę. Dlaczego? Bo niektórym w głowie się nie mieści że ktoś robi coś dla miasta bezinteresownie, nawet kiedy są to działania bardzo niepopularne. Pisanie o tym że to wina FRO zdradza przede wszystkim głupotę. Przecież jak na dłoni widać dziś że mieli rację...ktoś ma chyba syndrom wyparcia faktów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 4
  • agnes123 2021-07-28 08:28:31 213.73.*.*
    Brawo społecznicy. Rozsądny głos - remont dworca jak dworca centralnego w warszawie to najlepsze rozwiązanie. Dodatkowo zachowany zostanie dworzec pks i możliwość synchronizacji podróży. a deweloper niech .....la
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 5
  • Pracownik Budimexu 2021-07-28 07:20:20 5.173.*.*
    Firmy budowlane przestały wyceniać roboty na skraju bankructwa, a zaczęły myśleć o zarobku. Brawo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1