Dziś jest: 27.04.2024
Imieniny: Felicji, Teofila, Zyty
Data dodania: 2017-01-31 09:59

Iwona Starczewska

Chcą zmian na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej

Jak wynika z danych policji w ciągu ostatnich sześciu lat na rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej miało miejsce około 500 zdarzeń drogowych, w których obrażenia odniosło kilkanaście osób. Działacze Forum Rozwoju Olsztyna szykują się do zbiórki podpisów pod wnioskiem do prezydenta miasta o niezwłoczne wprowadzenie odpowiednich zmian w organizacji ruchu.  

reklama

Jedno jest pewno – zmotoryzowani wciąż nie wiedzą w jaki sposób poruszać się po rondzie Ofiar Katastrofy Smoleńskiej. Obserwując to, co dzieje się na tym skrzyżowaniu można przekonać się, że działa tam zasada ''kto pierwszy ten lepszy''. Kierowcy regularnie zajeżdżają sobie drogę, objeżdżają rondo zewnętrznym pasem i nieumiejętnie włączają się do ruchu.

Niemal codziennie w okolicy ronda można spotkać patrol policji, który obserwuje tam poczynania kierowców. Kolizje na tym skrzyżowaniu to również chleb powszedni, a udowodnienie sprawcy zdarzenia jego winy nie należy tam do najłatwiejszych.

Przez lata istniało wiele wizji przebudowy tego skrzyżowania i zmian w organizacji ruchu. Do tej pory jednak nie wprowadzono rozwiązania, które na dobre rozwiązałoby problem tego ronda.

Mieszkańcy działający w Forum Rozwoju Olsztyna planują złożenie na ręce prezydenta miasta wniosku o niezwłoczne wprowadzenie odpowiednich zmian w organizacji ruchu. Spotkanie w tej sprawie zaplanowano na 6 lutego o godzinie17:30 w Domu Technika przy pl. Konsulatu Polskiego 1 w Olsztynie.

- Modernizacja ronda OKS jest możliwa – i nie wymaga ani dużych nakładów, ani długiego czasu. Już w 2012 roku urząd miasta zamówił specjalistyczną analizę, w której znalazł się projekt zmiany organizacji ruchu na rondzie OKS, którego wdrożenie zmniejszyłoby ryzyko wypadków o niemal 80%. Koszt wprowadzenia zmian został oszacowany na zaledwie 90 tysięcy złotych więc znalezienie odpowiednich środków w budżecie miasta nie powinno stanowić problemu. Zaproponowany projekt nie ma też znaczącego wpływu na przepustowość ronda, a więc zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, nie pogarszając warunków jazdy – uważają działacze FRO.

Zgodnie z analizą przygotowaną na zlecenie miasta, najbardziej optymalnym rozwiązaniem byłoby rondo turbinowe opracowane przy najmniejszych możliwych zmianach w stosunku do stanu wyjściowego i przy najmniejszych możliwych kosztach. Przebudowa polegałaby więc na zmianie organizacji ruchu, wyłączeniu pewnych części nawierzchni z ruchu, wprowadzeniu separatorów ruchu dla wyraźnego rozdzielenia kanałów ruchu i wykonaniu poszerzeń na prawoskrętach z kostki kamiennej w celu zapewnienia odpowiednich kanałów ruchu.

To właśnie o wprowadzenie tego rozwiązania chcą wnioskować mieszkańcy związani z Forum Rozwoju Olsztyna oraz mieszkańcy miasta, którzy podpiszą wniosek w tej sprawie.

 

Komentarze (5)

Dodaj swój komentarz

  • @ kierowca Grzegorz 2017-02-01 14:33:23 213.73.*.*
    Te rondo różni się od zwykłego właśnie tym, że nie da się na nim wymusić pierwszeństwa. Każdy na takim rondzie ma jasno wydzielony kierunek ruchu. " Jego organizacja wymaga od kierującego, przed wjazdem (wejściem), dokonania wyboru kierunku jazdy oraz właściwego, dla tego wyboru, pasa ruchu. Jest to tu szczególnie ważne, gdyż przez wyniesione wysepki i separatory kanalizujące ruch, nie ma później możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie."
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • pan jan 2017-02-01 07:24:45 188.146.*.*
    Spokojnie , przebudują to rondo , zastanawiają się tylko czyje dziecko ma wziąć kasę za to zlecenie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • kierowca Grzegorz 2017-01-31 21:47:15 83.9.*.*
    Kolejne idiotoodporne rozwiązanie. To rondo niczym nie różni się od pozostałych. Jeśli wymusisz pierwszeństwo to skasujesz auto. Jedyną rzeczą wartą uwagi to budowa prawoskrętu z artyleryjskiej. Znacznie poprawi to bezpieczeństwo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 4
  • Ralph 2017-01-31 14:01:45 46.212.*.*
    "Dajtki" powinny iść górą od stacji do dworca,rondo powinno być większej średnicy na tyle wlotów....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 4
  • Chrzaszcz 2017-01-31 13:46:33 94.254.*.*
    Nie mogę sie doczekać kolejnej głupoty No ciekawe co tym razem wymysla
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 6

www.autoczescionline24.pl