Blisko pół tysiąca olsztynian i mieszkańców gminy Dywity śledziło konsultacje w sprawie północnej obwodnicy Olsztyna

Blisko pół tysiąca olsztynian i mieszkańców gminy Dywity śledziło konsultacje w sprawie północnej obwodnicy Olsztyna
W środę przeprowadzono konsultacje w sprawie budowy północnej obwodnicy Olsztyna oraz obwodnicy Dywit
Fot. GDDKiA Olsztyn

W środę w formie on-line odbyły się konsultacje z mieszkańcami Olsztyna i gminy Dywity ws. projektu północnej obwodnicy stolicy Warmii i Mazur. Uczestniczyło w nich blisko pół tysiąca osób.

Na spotkaniu informacyjnym projektanci zaprezentowali efekty swojej dotychczasowej pracy i pokazali potencjalne warianty przebiegu obwodnicy w dwóch korytarzach – wschodnim i zachodnim.

– Tematy, które interesowały uczestników, to przede wszystkim usytuowanie potencjalnych wariantów trasy względem zabudowy mieszkaniowej. Wskazywali też swoje preferencje co do proponowanych korytarzy i potencjalnych wariantów. Poruszanym tematem był też przekrój drogi, a także kwestie środowiskowe – zaznaczył Karol Głębocki, rzecznik prasowy olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Dodał, że mieszkańcy mają możliwość składania do 30 kwietnia br. swoich opinii, uwag i wniosków za pośrednictwem poczty elektronicznej lub tradycyjnej, wypełniając formularz ankietowy dostępny na stronie internetowej projektu. Zgłoszenia zostaną zebrane i przedstawione w syntetycznym opracowaniu, które zostaną opublikowane na stronie internetowej projektu w maju br.

Obecnie trwają prace nad Studium korytarzowym. Jest to opracowanie, na podstawie którego pod koniec roku drogowcy wskażą, po której stronie Olsztyna i Dywit (wschodniej lub zachodniej) będzie przebiegać obwodnica. Studium korytarzowe to wstępny, ale jednocześnie jeden z kluczowych etapów złożonego i skomplikowanego procesu, jakim jest przygotowanie inwestycji drogowej. To właśnie dokumentacja przygotowana na etapie SK pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac oraz w jakim dokładnie obszarze projektanci mają wytyczyć możliwe warianty przebiegu drogi.

– Pamiętajmy, że wyznaczone na tak wstępnym etapie rozwiązania to jedynie korytarze, a nie konkretne warianty. Szczegółowe analizy dotyczące precyzyjnego przebiegu inwestycji czy jej wpływu na środowisko będą przeprowadzane w późniejszych czasie – przyznał Karol Głębocki.

Do tej pory wykonawca Studium korytarzowego wykonał prognozę natężenia ruchu oraz początkowe rozpoznanie geotechniczne. Obecnie prowadzone są wstępne badania przyrodnicze. Trwa też ocena proponowanych rozwiązań pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na podstawie zebranych od społeczności uwag będą też wprowadzane korekty do opracowania.

Kompletną dokumentację Studium korytarzowego projektant ma przedstawić do końca III kwartału br. Wtedy też odbędzie się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym zebrany materiał zostanie poddany weryfikacji. Zgodnie z harmonogramem w IV kwartale 2022 r. wskażemy, który korytarz obwodnicy będzie podlegał dalszej analizie.

Jak dodał Karol Głębocki, kolejnym etapem będzie opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

– Pod koniec I kwartału 2024 r. planujemy wskazać wariant obwodnicy do realizacji i złożyć wniosek o wydanie DŚU – zakończył rzecznik GDDKiA.

Czytaj również:

Olsztynianie w szoku! Obiecywana północna obwodnica ma być… jednojezdniowa

Północna obwodnica Olsztyna. Poznaliśmy nowe warianty drogi [MAPY]

2147382000

Komentarze (41)

Dodaj swój komentarz

  • Marek 2022-03-14 06:36:26 145.237.*.*
    Zablokować jak w przeszłości!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • gs 2022-03-13 20:26:21 81.190.*.*
    Obwodnica powinna powstać już lata temu, gdzie jest rondo na skrzyżowaniu ul. Bartąska- Bukowskiego, przedłużenie Wilczyńskiego - Warszawska, połączenie lini tranwajowej z Kanta - Michelin -Towarowa-Lubelska-Dworzec,sporo ludzi tam pracuje, budowa ul.Nowobałtyckiej, most z Zatorza na Lubelską, wjazd na obwodnicę od strony Ruśi.itd.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • algreg 2022-03-12 00:41:47 88.156.*.*
    A co na to WUJT szydło
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Nol 2022-03-12 00:36:57 83.9.*.*
    Jak wam tam w stolicy regionu idzie budowa spalarni śmieci?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
  • Obserwator 2022-03-11 23:28:46 94.254.*.*
    Czy Ci co robili projekty obwodnicy byli w terenie, czy z mapy terenu,, bo w dole w terenie podmokłym projektujo budowy osiedli, a na górce projektujo drogi,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 4
  • Dziadek 🧓 2022-03-11 23:06:47 94.254.*.*
    Obwodnica Dywity powinna powstać jak najdalej bliżej Jezioran w kierunku Barczewa przez ogródku działkowe takie kolo aż do zgnilochy, miasto się rozbodowuje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 7
  • Wiecie 2022-03-11 22:59:22 94.254.*.*
    Ciekawe czy ręczna wciogarko przewróci wisielca w Olsztynie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 4
  • Tylko zachodnia 2022-03-11 14:26:48 95.40.*.*
    Obwodnica ma przede wszystkim służyć wyprowadzeniu tranzytu, czyli TIR'ów z miasta, głównie z kierunku Olsztynek/Ostróda w kierunku północnym, na Dobre Miasto (Bezledy) - i oczywiście z powrotem. Logicznym wydaje się budowa obwodnicy po stronie zachodniej. Strona wschodnia to zurbanizowane i zamieszkałe tereny Łęgajn, Wójtowa, Nikielkowa, Kieźlin, Słup, Różnowa oraz przeprawa przez Wadąg. Nie ma też argumentu połączenia z obwodnicą terenów tzw. wschodnich przemysłowych Olsztyna, ponieważ one już mają połączenie z obwodnicą. Obwodnica po stronie wschodniej nie jest też potrzebna mieszkańcom gminy Barczewo, ponieważ ta gmina ma już dostęp do obwodnicy i bardzo dobre skomunikowanie z Olsztynem. Obwodnica powinna powstać po stronie zachodniej jako oczywisty trakt tranzytowy na linii zachód/południe - północ. Nie ma potrzeby w tym celu obciążać dodatkowo południowej części obwodnicy Olsztyna. Dodatkowo, obwodnica po stronie zachodniej to szansa na węzły dla gminy Jonkowo oraz dla Olsztyna, podłączenie Redykajn. Wreszcie obwodnica po stronie zachodniej to po prostu korytarz przez las i estakada na Łynie. Tam nie ma terenów zurbanizowanych, zamieszkałych ale po wybudowaniu na pewno otworzą się w tej części perspektywy inwestycyjne. Tu nie ma co gdybać, tylko wybrać ten wariant i zacząć go realizować jako drogę ekspresową dwujezdniową, a nie jak zaplanowano: jednojezdniową. I to robić jak najszybciej, ponieważ w perspektywie 30 lat (2050) może się okazać, że poza ciężarówkami nikt z tej drogi nie będzie korzystał, jeśli unia zrealizuje swój chory sen i zabroni rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi w 2030 roku. Stać was dzisiaj na elektryki? Za 10 lat też nie będzie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 12
  • Dywity a Olsztyn 2022-03-11 13:09:33 5.173.*.*
    Jeżeli to ma być obwodnica Olsztyna odciązająca ruch tranzytowy na kierunek Warszawa, Mrągowo, Szczytno oraz do najbardziej przemysłowej dzielnicy Olsztyna to powinien powstać wariant najkrótszy w tym kierunku, czyli wariant wschodni. Jeśli to będzie wariant zachodni kierowcy transportu w powyższych kierunkach, nadal bedą wybierali trasę przez miasto, bo będzie poprostu bliżej ! Obwodnica Dywit powinna powstać po wschodniej stronie, jeśli większość mieszkańców ma z niej skorzystać. Nie oszukujmy się, ale jeśli powstanie wariant zachodni, to wszyscy nadal bedą jeździć dk51, a skrzyżowania przy Rukoli oraz na Brąswałd, Kieźliny nadal będą zakorkowane. Taka prawda. Chcecie obwodnice, ale chcecie ją jak najdalej, chcecie obwodnicę, z której będzie korzystała mniejszość.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 11
  • Północna obwodnica 2022-03-11 09:31:57 46.205.*.*
    Wydaje się że podjęcie decyzji jest stosunkowo proste. Wszystkie samorządy wskazały ten sam wariant. Do tego zdecydowana większość ludzi też wskazała ten sam wariant. Ale terminy pojedynczych etapów są zdecydowanie zbyt długie .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 2
2147382000