Dziś jest: 07.06.2025
Imieniny: Roberta, Wiesława
Data dodania: 2013-03-14 08:37

Iwona Starczewska

Znamy warianty przebudowy al. Wojska Polskiego

Wyłoniona w przetargu firma Arkas Projekt przygotowująca koncepcję przebudowy Al. Wojska Polskiego przekazała ratuszowi 5 wariantów realizacji tej inwestycji drogowej. Jak się okazuje - wszystkie zakładają poszerzenie drogi, czego chciał uniknąć Prezydent Olsztyna.

reklama
Pomysł przebudowy Alei Wojska Polskiego na odcinku od Żeromskiego do Sybiraków z powstaniem parkingu przy Rataja na terenie obecnych ogródków działkowych – dzieli mieszkańców miasta. Jedni twierdzą, że zwiększenie przepustowości w tej części miasta jest ważne, inni z kolei twierdzą, że w Olsztynie są ulice, których remont byłby bardziej trafioną inwestycją. Prezydent Olsztyna co prawda twierdził, że droga nie powinna zostać poszerzana, jednak jak wiadomo musi ona spełniać wymogi drogi krajowej z prawdziwego zdarzenia. Jak się okazuje miasto inwestycję musi zrealizować zgodnie z wcześniejszymi warunkami ministerialnymi, które ratusz przyjął zanim doszło do przebudowy Artyleryjskiej i pierwszego odcinka al. Wojska Polskiego.

Na zlecenie ratusza firma Arkas Projekt przygotowała warianty przebudowy drogi. Na początku marca okazało się jednak, że projekt musi zostać poprawiony, a zapowiadane na 6 marca konsultacje społeczne zostały odwołane.

Teraz Prezydent Olsztyna podpisał nowe rozporządzenie o konsultacjach w tej sprawie. Mieszkańcy mają się spotkać 27 marca o godzinie 17.00 w Auli Auditorium Maximum przy al. Wojska Polskiego 13.

Ratusz opublikował na platformie konsultacji społecznych poprawione już warianty przebudowy drogi. Na tej podstawie prowadzone będą rozmowy z mieszkańcami.

Co ciekawe, wszystkie warianty zaproponowane przez Arkas zakładają spore poszerzenie obecnej drogi, czego chciał uniknąć Prezydent Olsztyna. Tylko dwa z wariantów przedstawiają poszerzenie pasa drogowego kosztem zaledwie kilku drzew, pozostałe warianty zakładają wręcz masową - jak na tak krótkim odcinku – wycinkę drzew.

Wariant pierwszy zakłada budowę ulicy dwujezdniowej, czteropasowej z poszerzeniem pasa drogowego o 110 metrów kwadratowych, budowę jednostronnej ścieżki rowerowej i obustronnych chodników. W tym przypadku założono, że do wycinki trzeba byłoby przeznaczyć 53 drzewa. Koszt realizacji tego wariantu to 16,8 mln złotych.

Wariant drugi opiera się na poszerzeniu pasa drogowego o 900 metrów kwadratowych i stworzeniu drogi dwujezdniowej dwupasowej z zabezpieczeniem na torowisko tramwajowe. W tym przypadku również zaplanowano jednostronną ścieżkę rowerową i obustronne chodniki. Liczba drzew do wycięcia – 62. Ten wariant kosztowałby 16,6 mln złotych.

Kolejny wariant zakłada budowę ulicy jednojezdniowej dwupasowej z dodatkowymi pasami dla skręcających w lewo. Ścieżka rowerowa i chodniki – miałyby wyglądać tak jak w poprzednich wariantach. By zrealizować ten wariant należałoby poszerzyć drogę o około 600 metrów kwadratowych. Wariant przewiduje budowę zatok postojowych i wycinkę zaledwie 3-4 drzew. Koszt tego wariantu to 14,7 mln złotych.

Większa liczba zatok postojowych i autobusowych – to założenia kolejnego wariantu wartego 14,8 mln złotych. W tym wypadku miałaby powstać droga jednojezdniowa dwupasowa z dodatkowymi pasami dla skręcających w lewo. W tym przypadku również poszerzenie drogi wyliczono na około 600 metrów kwadratowych.

Ostatni wariant wart 15,6 mln złotych zakłada spore poszerzenie pasa drogowego, bo o 1050 metrów kwadratowych. Powstałyby obustronne chodniki i ścieżki rowerowe również po obu stronach. Miałaby powstać droga jednojezdniowa dwupasowa z pasami dla skręcających w lewo i zatokami postojowymi. W tym przypadku należałoby wyciąć 63 drzewa.

 

Źródło: konsultacje.olsztyn.eu/własne

Komentarze (2)

Dodaj swój komentarz

  • miastowy 2013-07-30 22:54:40 89.228.*.*
    jestem za
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • hegemon 2013-03-16 16:10:27 95.160.*.*
    Jak już robić, to robić porządnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl