Obecne ceny biletów
Aktualnie za jednorazowy bilet normalny (oraz 30-minutowy) zapłacić należy 4 zł, za 45-minutowy - 5 zł, z kolei 90-minutowy opiewa na kwotę 7 zł. Bilety ulgowe stanowią 50% wskazanych cen. Ci, którzy cyklicznie korzystają z komunikacji miejskiej, mogą wykupić bilety okresowe. Przypomnijmy, że dzieci i młodzież do lat 19, których rodzice lub opiekunowie prawni rozliczają się w Olsztynie, mogą korzystać z darmowych przejazdów.
Co proponuje ratusz?
Urząd miasta zapowiada, iż chce, aby również dorośli, którzy zameldowani są w stolicy regionu i płacą tu podatki, byli premiowani tańszymi przejazdami. Chodzi przede wszystkim o bilety miesięczne, za które dana grupa zapłaci mniej, bo zamiast 100 zł miesięcznie – 90 zł.
- To realna oszczędność 120 zł rocznie – wskazał za pośrednictwem mediów społecznościowych prezydent, Robert Szewczyk.
„To nie jest reakcja przeciwko komukolwiek”
Co z osobami, które mieszkają w Olsztynie, ale rozliczają się np. w gminach ościennych? Zgodnie z założeniami ratusza, zapłacić mają o około 50 procent więcej. Intencję działań stanowi wyraźne zaznaczenie, że wpieranie miasta przekłada się na realne korzyści.
- Podkreślę to wyraźnie: to nie jest reakcja przeciwko komukolwiek. To forma docenienia tych, którzy biorą odpowiedzialność za Olsztyn i jego rozwój. Tych, którzy finansują szkoły, transport, remonty dróg, inwestycje. Po prostu mieszkańców – wyjaśnia włodarz.
Nowe rozwiązania i „konkretne korzyści”
Nowy system objąć ma również następujące rozwiązania:
- powstaną dwie strefy taryfowe: Olsztyn w granicach administracyjnych jako „strefa 1” oraz gminy ościenne jako „strefa 2”;
- nowy bilet 15-minutowy dla krótkich przejazdów, który kosztować ma 3,40 zł;
- bilet 45-minutowy w cenie obecnego 30-minutowego – obniżka z 5 na 4 zł;
- weekendowy bilet grupowy dla maksymalnie 5 osób, obowiązujący od piątku od godz. 17:00 do niedzieli do 23:59;
- atrakcyjne ceny biletów 90-dniowych.
- To są konkretne oszczędności, które wielu z was poczuje już przy pierwszej podróży – zapewnia Szewczyk.
Decyzja w rękach radnych
Szczegółowe regulacje ustalone zostaną podczas posiedzenia Rady Miasta Olsztyna. Jeśli propozycja uzyska poparcie, system wprowadzony zostanie w drugiej połowie przyszłego roku, równolegle do uruchomienia aplikacji miejskiej mOKM, która umożliwi zweryfikowanie, czy dany użytkownik rozlicza się w Olsztynie. Bilety kasowane będą poprzez zeskanowanie kodu QR.
- Wszystko jest częścią programu „Warto mieszkać w Olsztynie”. To program budowany właśnie dla mieszkańców i podatników. Będzie obejmował nie tylko tańsze bilety miesięczne i niższe stawki w strefie płatnego parkowania (które też planujemy wprowadzić), ale też zniżki w usługach, restauracjach, sklepach i u lokalnych partnerów (…) Taki, który naprawdę czuć w portfelu. Bo Olsztyn musi iść w kierunku uczciwych i nowoczesnych rozwiązań. I ja chcę, żebyście mieli pewność, że to miasto widzi waszą obecność – skwitował Robert Szewczyk.
Nie wszystkim pomysł przypadł do gustu
Informacja o propozycji wprowadzenia nowych stawek i biletów przekazana została także za pośrednictwem mediów społecznościowych urzędu miasta. Do czasu publikacji niniejszego artykułu wpis zgromadził ponad 550 reakcji i blisko 290 komentarzy.
Co ciekawe, nie do wszystkich „przemówiły” intencje ratusza. Część komentujących wskazywała, iż rozwiązanie stanowi „antyreklamę dla turystów”. Zwracano również uwagę na pozycję studentów pochodzących z innych miast oraz zarzucano „nagonkę na mieszkańców ościennych gmin”.
- No dobra, a co ze studentami, którzy tutaj mieszkają i utrzymują się ze świadczeń socjalnych?
- Straszna jest nagonka na mieszkańców ościennych gmin. Myślę, że nasz prezydent raczej na tym nie zyskuje a traci.
- Nie ma to jak bardziej zachęcać studentów do jazdy bez biletu.
- Co to za pomysł? Ciekawe czy olsztynianie w innych miastach będą płacić więcej... byłoby sprawiedliwie.
- A co z turystami?
- Zły pomysł.
- No to teraz już nikt do Olsztyna nie przyjedzie
– punktowali.
Negatywne skutki czy „bardzo dobre rozwiązanie”?
Niektórzy wyrażali też niepokój, że poprzez wprowadzenie danych działań, Olsztyn stanie się bardziej zakorkowany, ponieważ korzystanie z komunikacji miejskiej dla tych, którzy nie spełniają określonych wyżej warunków, stanie się nieopłacalne. Pojawiały się również głosy, że przydałoby się przeprowadzenie konsultacji społecznych w sprawie.
Zdarzały się też opinie popierające inicjatywę.
- I bardzo dobrze.
- Brawo, popieram.
- Naprawdę wspaniały pomysł. Oby tak dalej!!!
- Świetny pomysł!
- No i elegancko.
- Bardzo dobre rozwiązanie. Czekamy na aplikację
– czytamy w komentarzach.
Czytaj również:
Olsztyn zarabia miliony na Strefie Płatnego Parkowania. W planach zakup kolejnych urządzeń











Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz