Dziś jest: 27.06.2025
Imieniny: Cyryla, Maryli
Data dodania: 2013-10-17 11:47

Iwona Starczewska

Są uwagi do planu zagospodarowania terenu wokół Dworca Głównego

Minął termin składania uwag do Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Śródmieścia w rejonie Dworca Głównego w Olsztynie, którego uchwalenie będzie oznaczać początek prac przy budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Jak twierdzi Stowarzyszenie Forum Rozwoju Olsztyna przygotowany przez urzędników plan trudno nazwać dobrym.

reklama

Brak planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu wokół Dworca Głównego w Olsztynie był jedyną, formalną przeszkodą stojącą na drodze prywatnego inwestora, który chce stworzyć w Olsztynie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne z galerią handlową.

W czerwcu ubiegłego roku olsztyńscy radni przyjęli uchwałę o przystąpieniu do prac nad planem, a w ubiegłym miesiącu projekt planu został wyłożony w ratuszu celem zaprezentowania go mieszkańcom.

Jak informują społecznicy ze Stowarzyszenia Forum Rozwoju Olsztyna, projekt przygotowany przez urzędników nie jest dobry, co oznacza, że jeśli nie zostanie poprawiony możemy zapomnieć o tym, że otoczenie Dworca Głównego będzie przypominać to, co widzieliśmy na ciekawych wizualizacjach zaprezentowanych przez inwestora.

Jakie zastrzeżenia do planu ma FRO?

Zdaniem społeczników z planu należy wyłączyć obszar wlotu ulicy Obiegowej do ulicy Kętrzyńskiego, który nie powinien być przedmiotem tego opracowania. FRO dopatrzyło się również braku miejsca na wytyczenie dróg rowerowych wzdłuż ulicy Partyzantów, Kościuszki, Kętrzyńskiego, Towarowej, Dworcowej, Lubelskiej, Przemysłowej i ronda Bema. FRO zauważa również konieczność stworzenia deptaku pieszo-rowerowego w ciągu ulicy Partyzantów z możliwością wjazdu samochodów dostawczych. W planie brakuje również alei drzew w ciągu ulicy Partyzantów, którą to na wizualizacjach przedstawił inwestor. W uwagach do planu znalazła się również wzmianka o konieczności załączenia analizy komunikacyjnej dla tego terenu oraz wskazaniu możliwości przebiegu linii tramwajowej. W planie brakuje również postanowień dotyczących udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Stowarzyszenie zaproponowało również zapis dotyczący stworzenia przejść naziemnych nie zaś podziemnych, od których odchodzi się w nowoczesnych inwestycjach.

Pełna lista uwag do projektu planu trafiła już do prezydenta miasta.

- Zdaniem FRO plan przygotowany przez Urząd Miasta trudno nazwać dobrym. Postanowiliśmy złożyć więc własne uwagi i wnioski. Mamy nadzieję, że urzędnicy uwzględnią proponowane przez nas zmiany – informują członkowie FRO.

 

***

Projekt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, uzupełniony o segment komercyjny, jest pierwszym tego typu planem w tej części Polski. Priorytetem inwestora - Retail Provider - jest jak najszybsza realizacja funkcji transportowej obiektu, tak, aby wykorzystać dobrą passę turystyki przyjazdowej do Warmii i Mazur. Wzmożony ruch Rosjan do północnej Polski to efekt umowy o małym ruchu granicznym ratyfikowanej w czerwcu 2012 r. Na Zintegrowane Centrum Komunikacyjne składać się będzie dworzec kolejowy, autobusowy z galerią handlową (180 punktów handlowo-usługowych-red.), ale i przystankami autobusowymi i tramwajowymi.  Na dachu budynku przewidziany jest parking na 900 aut. Inwestor zakłada również budowę mieszkań komunalnych.

 

Jeśli poprawki do projektu zostaną wprowadzone odpowiednio szybko, plan mógłby zostać uchwalony jeszcze w tym roku, a co za tym idzie prace nad realizacją projektu mogłyby ruszyć wiosną przyszłego roku.

Komentarze (3)

Dodaj swój komentarz

  • macx 2013-10-23 10:31:52 82.160.*.*
    czy urzad miasta przyjrzal sie dokłdniej firmie Retail Provider (brak strony, conajmniej dziwny przedstawiciel/prezes PKS Olsztyn, kłopoty finansowe ww firmy) Pytam czy bęzie kolejna szopka jak z tramwajami? Potrzebnej jest kolejne centrum handlowe, które da minimalne korzysci miastu maksymalne firmie z innego regionu lub co bardziej prawdopodobne z innego kraju?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • geoida 2013-10-18 12:03:33 95.49.*.*
    Irytującym jest ciągłe wypominanie, iż urzędnicy miejscy coś wykonali i to coś, w tym przykładzie Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu, jest nie koniecznie, w jakiś fragmentach dobre. Otóż, urzędnicy, niczego nie sporządzają tylko procedują projekt uchwały, do przedłożenia Radzie Miasta. Jednym z ustawowych kroków tworzenia dokumentu, jest dyskusja społeczna nad założeniami do projektu uchwały zatwierdzającej ten plan. Zebrane uwagi, w ustawowym czasie, zostaną ocenione przez specjalistów i zgodnie z prawem uwzględnione lub nie. Są różne fazy tworzenia tego dokumentu. A plan opracowują specjaliści od planowania przestrzennego, a nie urzędnicy!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • hm... 2013-10-18 09:17:01 213.73.*.*
    ul. Kętrzyńskiego ma być wyłączona z koncepcji, ale drogę rowerową to już by chcieli..? Drzew zabrakło? No tak, zgadzam się, te uwagi to czynnik najwyższej wagi, ta inwestycja w ogóle nie powinna być zrealizowana :D Żartuję. Czepiają się byle czego, aby udowodnić, że są ważni, tymczasem poziom ich uwag dowidzi czegoś zupełnie innego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl