Brak planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu wokół Dworca Głównego w Olsztynie był jedyną, formalną przeszkodą stojącą na drodze prywatnego inwestora, który chce stworzyć w Olsztynie Zintegrowane Centrum Komunikacyjne z galerią handlową.
W czerwcu ubiegłego roku olsztyńscy radni przyjęli uchwałę o przystąpieniu do prac nad planem, a w ubiegłym miesiącu projekt planu został wyłożony w ratuszu celem zaprezentowania go mieszkańcom.
Jak informują społecznicy ze Stowarzyszenia Forum Rozwoju Olsztyna, projekt przygotowany przez urzędników nie jest dobry, co oznacza, że jeśli nie zostanie poprawiony możemy zapomnieć o tym, że otoczenie Dworca Głównego będzie przypominać to, co widzieliśmy na ciekawych wizualizacjach zaprezentowanych przez inwestora.
Jakie zastrzeżenia do planu ma FRO?
Zdaniem społeczników z planu należy wyłączyć obszar wlotu ulicy Obiegowej do ulicy Kętrzyńskiego, który nie powinien być przedmiotem tego opracowania. FRO dopatrzyło się również braku miejsca na wytyczenie dróg rowerowych wzdłuż ulicy Partyzantów, Kościuszki, Kętrzyńskiego, Towarowej, Dworcowej, Lubelskiej, Przemysłowej i ronda Bema. FRO zauważa również konieczność stworzenia deptaku pieszo-rowerowego w ciągu ulicy Partyzantów z możliwością wjazdu samochodów dostawczych. W planie brakuje również alei drzew w ciągu ulicy Partyzantów, którą to na wizualizacjach przedstawił inwestor. W uwagach do planu znalazła się również wzmianka o konieczności załączenia analizy komunikacyjnej dla tego terenu oraz wskazaniu możliwości przebiegu linii tramwajowej. W planie brakuje również postanowień dotyczących udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Stowarzyszenie zaproponowało również zapis dotyczący stworzenia przejść naziemnych nie zaś podziemnych, od których odchodzi się w nowoczesnych inwestycjach.
Pełna lista uwag do projektu planu trafiła już do prezydenta miasta.
- Zdaniem FRO plan przygotowany przez Urząd Miasta trudno nazwać dobrym. Postanowiliśmy złożyć więc własne uwagi i wnioski. Mamy nadzieję, że urzędnicy uwzględnią proponowane przez nas zmiany – informują członkowie FRO.
***
Projekt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, uzupełniony o segment komercyjny, jest pierwszym tego typu planem w tej części Polski. Priorytetem inwestora - Retail Provider - jest jak najszybsza realizacja funkcji transportowej obiektu, tak, aby wykorzystać dobrą passę turystyki przyjazdowej do Warmii i Mazur. Wzmożony ruch Rosjan do północnej Polski to efekt umowy o małym ruchu granicznym ratyfikowanej w czerwcu 2012 r. Na Zintegrowane Centrum Komunikacyjne składać się będzie dworzec kolejowy, autobusowy z galerią handlową (180 punktów handlowo-usługowych-red.), ale i przystankami autobusowymi i tramwajowymi. Na dachu budynku przewidziany jest parking na 900 aut. Inwestor zakłada również budowę mieszkań komunalnych.
Jeśli poprawki do projektu zostaną wprowadzone odpowiednio szybko, plan mógłby zostać uchwalony jeszcze w tym roku, a co za tym idzie prace nad realizacją projektu mogłyby ruszyć wiosną przyszłego roku.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz