Są fundusze na remont dróg w powiecie olsztyńskim. Ponad 172 mln zł z rządowego programu dla Warmii i Mazur

Są fundusze na remont dróg w powiecie olsztyńskim. Ponad 172 mln zł z rządowego programu dla Warmii i Mazur
Remontowany odcinek "wielkiej pętli"
Fot. Powiat olsztyński

Warmia i Mazury otrzymają ponad 172 mln zł na modernizację i budowę dróg lokalnych. Największym beneficjentem rządowego Funduszu Rozwoju Dróg jest powiat olsztyński.

Województwo warmińsko-mazurskie otrzyma ponad 172 mln zł na z Funduszu Rozwoju Dróg na modernizacje i budowę dróg lokalnych: gminnych, powiatowych i części wojewódzkich. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach.

– Rzeczywiście bez tych pieniędzy byłoby nam trudno realizować te często wręcz „palące” inwestycje – mówi Andrzej Abako, starosta olsztyński. – Potrzeby lokalnych społeczności są ogromne, a możliwości samorządów niewielkie. Dlatego staramy się pozyskiwać pieniądze z różnych źródeł.

Głównym beneficjentem jest powiat olsztyński, który otrzyma 65,2 mln zł. W tym roku prace mogą rozpocząć się na w miejscowości Siła (gmina Gietrzwałd), na odcinku Klebark Wielki–Klewki (gmina Purda), Barczewo–Mokiny (gmina Barczewo) oraz na skrzyżowaniu ul. Bartąskiej i Złotej w miejscowości Jaroty (gmina Stawiguda).

– Dzięki zawartemu wcześniej porozumieniu z gminą Jeziorany wspólnie będziemy także przebudowywać byłą już drogę powiatową, przekształconą w drogę gminną na trasie Wójtówko –Modliny – dodaje starosta. – Zresztą wszystkie nasze wnioski to efekt współpracy samorządów gminnych oraz powiatowego, gdyż wkład własny w tych inwestycjach wnoszony jest przez nie po połowie. Korzystają z nich przecież nasi wspólni mieszkańcy.

Łączna wartość planowanych inwestycji związanych z przebudową dróg w powiecie olsztyńskim to 18,3 mln zł z czego fundusz pokrywa 60-65 proc. kosztów – 7,35 mln zł, czyli ponad 10 proc. środków z funduszu przeznaczonego dla powiatów.

– Mamy gotowe projekty, środki na ich realizację, więc możemy przystępować do rozpisywania przetargów. Jednak nasze obawy budzą systematycznie rosnące ceny materiałów budowlanych i usług, co może postawić pod znakiem zapytania ich realizację. Ale mam nadzieję, że uda nam się wyłonić wykonawców tych prac, bez konieczności zwiększania ich budżetów – dodaje Andrzej Abako.

Na liście rezerwowej znajdują się jeszcze cztery wnioski złożone przez starostwo w Olsztynie. W tym roku w ramach FRD zrealizowane zostaną inne prace. Przebudowanych zostanie 28 przejść dla pieszych. Projekty zakładają m.in. wykonanie dojść do przejść z zastosowaniem rozwiązań dla osób niewidomych, nowoczesne ich oświetlenie, właściwe oznakowanie poziome i pionowe oraz montaż urządzeń/elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego (mat antypoślizgowych lub wyniesionych przejść dla pieszych). Obejmują również remont nawierzchni dróg w okolicy pasów. Najwięcej – 8 przejść - powstanie w gminie Stawiguda, 4 w Dywitach, po 3 w Gietrzwałdzie, Dobrym Mieście i Jonkowie, po 2 w Purdzie i Olsztynku oraz jeden w Biskupcu.

Łączna wartość inwestycji to 6,8 mln zł. Fundusz pokryje od 50 do 80 proc. tej sumy.

– Priorytetem są dla nas te drogi, które stanowią „kręgosłup komunikacyjny” powiatu, z których korzysta nasza powiatowa i gminna komunikacja publiczna – wyjaśnia starosta.

Cały czas trwają prace na największej powiatowej budowie – tzw. „wielkiej pętli”, czyli miniobwodnicy Olsztyna, która połączy drogi krajowe nr 16 (tzw. krzyżówki barczewskie) i nr 51 (w Spręcowie). 27-kilometrowy odcinek wiodący przez Sętal, Nowe Włóki, Tuławki, Gady to inwestycja o wartości prawie 50 mln zł realizowana przez starostwo wspólnie z samorządami Barczewa i Dywit oraz przez nie współfinansowana. Większość środków na ten cel samorządy pozyskały z Unii Europejskiej (ponad 16 mln zł) oraz budżetu państwa (prawie 10 mln zł). Rozpoczęta w lipcu 2020 r. budowa ma się zakończyć latem tego roku. Obecnie zaawansowanie prac szacowane jest na ok. 70 proc.

Przypomnijmy, że od środy (23 lutego) wprowadzone zostaną zmiany w ruchu. Informowaliśmy o tym w artykule Odcinek drogi pod Olsztynem zostanie zamknięty. Zaproponowano objazd [MAPA].

Zapisana w tegorocznym budżecie powiatu olsztyńskiego w dziale „Transport i łączność” kwota wydatków to ponad 51,5 mln zł. Jest ona o ok. 10 proc. wyższa niż wydatkowana w roku 2021.

Komentarze (8)

Dodaj swój komentarz

  • gj 2022-02-25 09:09:34 95.49.*.*
    Najpilniejsza droga to Orzechowo - Podleśna - Kabikiejmy. A tu nic na ten temat
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Michał 2022-02-23 08:51:27 5.184.*.*
    Bardziej by się przydał remont dróg w Olsztynie, bo te tutaj wyglądają tragicznie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Znowu? 2022-02-22 22:20:16 95.41.*.*
    Odcinek ,,Sętal, Nowe Włóki, Tuławki, Gady,,? Przecież to chyba juz obecnie prawie skończone. To było konieczne, ale uciążliwe dla mieszkańców. Teraz jeszcze wykańczają trudny przystanek autobusowy w Nowych Włókach. I teraz zamiast wyczekiwanego zakończenia jakieś nowe plany dla tego samego odcinka?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Podgrodzie 2022-02-22 19:32:41 88.156.*.*
    Naprawa odbędzie się przez firmę as drog z Olsztyna, która dziwy m trafem cały czas łata te same dziury. Taką wytrzymałą mieszankę mają, że wytrzymuje ponad miesiąc.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • Dywity-Bukwałd 2022-02-22 17:58:03 93.105.*.*
    Kiedy remont drogi Dywity-Bukwałd. Zapomnieliście o mieszkańcach? Wstyd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Młoda 2022-02-22 15:20:33 94.254.*.*
    Znajoma z Bartąga bardzo narzeka na trwającą budowę ulic: Nagietkowa, Akacjowa i Kwiatowa. Gmina nie przejmuje się mieszkańcami. Dwie ulice są nieprzejezdne. Ruch odbywa się tylko prywatną ulicą. Utrudniony dojazd mają wszystkie służby. Wszyscy jeżdżą oddanym do użytku w X 2020 chodnikiem i ścieżką rowerową. Już w tej chwili są one zapadnięte i nie nadają się do użytkowania. A przecież zrobiono je za miliony złotych z funduszy unijnych. Ktoś za to powinien odpowiedzieć. Ale tak jest jak najpierw buduje się chodniki a za rok drogę. Chyba kolejność powinna być inna? Aby z tym rondem na skrzyżowaniu Złotej i Bartąskiej nie było tak jak z tymi drogami. Znajoma twierdzi że urzędnicy ze Stawigudy są bardzo słabi merytorycznie i brak im doświadczenia w prowadzeniu inwestycji. Twierdzi ze bardzo wielu mieszkańców Bartąga załuje ze głosowało na obecnego wójta. Nie ogarnia urzędu i widać tego efekty. Owszem gmina ma pieniądze ale efektów z ich wykorzystania nie widać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 4
  • bubu 2022-02-22 12:32:48 195.191.*.*
    Barańskiej - Złotej lol
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 1
2147382000