Rozbudowa drogi S16 Borki Wielkie-Mrągowo może ruszyć już w 2021 r. [MAPA]

Rozbudowa drogi S16 Borki Wielkie-Mrągowo może ruszyć już w 2021 r. [MAPA]
Fot. GDDKiA w Olsztynie

GDDKiA w Olsztynie złożyło wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie-Mrągowo. Prace mogłyby ruszyć już w drugiej połowie 2021 r.

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie złożyli wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie-Mrągowo. Rozbudowa trasy mogłaby ruszyć już w drugiej połowie 2021 r.

Odcinek ma powstać w systemie „Projektuj i buduj”, realizuje go firma PORR. Obecnie trwa etap projektowania. Nowy odcinek będzie miał długość około 16 km, w tym około 13 km w ciągu S16 i około 3 km obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59. Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej.

Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez dwa węzły drogowe - Sorkwity i Bagienice. Przewiduje się również budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym trzech przejść dla dużych zwierząt, budowę zabezpieczeń akustycznych oraz wykonanie nasadzeń zieleni.

„Szesnastka” to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Ma znaczenie międzynarodowe, krajowe i regionalne. Jest to główna regionalna droga ze wschodu na zachód, łącząca najważniejsze ośrodki regionalne (Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda) z trasami układu południkowego. W przyszłości S16, wraz z układem dróg S5, S7, S10, S51 i S61 stworzy w północnej Polsce nowy korytarz transportowy na linii wschód – zachód.

Budowa drogi ma też znaczenie dla olsztynian. Podróż z Olsztyna do Ełku ma być krótsza. Z kolei z Mrągowa zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy. Realizacja zadania zakończy się pod koniec 2023 roku.

Kalendarium

6 maja 2015 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

5 sierpnia 2016 r. - ogłoszenie przetargu na wykonanie koncepcji programowej

27 stycznia 2017 r. - podpisanie umowy na wykonanie koncepcji programowej

19 września 2018 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę

10 maja 2019 r.  - unieważnienie przetargu

21 sierpnia 2019 r. - ogłoszenie ponownego przetargu na projekt i budowę

31 stycznia 2020 r. - wyrok Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) oddalający odwołanie w sprawie odrzucenia oferty jednego z oferentów

4 lutego 2020 r. - wybór wykonawcy zadania

21 maja 2020 r. - postanowienie Sądu Okręgowego w Olsztynie oddalające skargę na wyrok KIO w sprawie odrzucenia oferty jednego z oferentów

28 maja 2020 r. - podpisanie umowy na projekt i budowę

23 grudnia 2020 r. - złożenie wniosku decyzję ZRID

Galeria

Komentarze (9)

Dodaj swój komentarz

  • Mania was na wieki 2021-05-10 21:50:28 95.49.*.*
    Bezmajtkiem zajęci?co nie budują dróg? chyba,gazety wykupili wszystkie,czas na drogę.bezmajtek już się obłowił,czy cazai się na moragowo?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Mania nas 2021-02-24 08:55:41 83.6.*.*
    Pytam.dlaczego droga nie idzie wzdłuż torów w Nikutowie?po co ten łącznik na Piecki?czy nie można zrobić inaczej?można czy nie można zrobić zjazdy w okolicy startego wiaduktu kolejowego na Mikołajki? Po co więc dodatkowe 3 km.? hektary ziemi niszczyć?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • Cyranka 2020-12-25 04:50:48 195.191.*.*
    Obecna 16 za Mrągowem to granicą Natury 2000. Nie rozumie dlaczego projektowana droga wchodzi w ten obszar zamiast biegnąć wzdłuż granicy przy torach kolejowych.Sytuacja ta da pretekst do protestów ekologów i skargi do Brukseli.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3
  • GDDKiA O/Olsztyn 2020-12-24 21:54:47 88.156.*.*
    Szanowni Państwo wymienione przez was odcinki to: S61- to ledwo zahacza o nasze województwo, S7 to budujecie dla mazowieckiego a nie dla nas, obwodnica NML to nie jest droga klasy S, jedynie CAŁE 5 km S5 można zaliczyć. To wychodzi 17,6+5=22,6 km. SŁABO. Gdzie S16 do Ełku, albo nawet druga jezdnia do Biskupca - mija kolejna dekada a łopata nie wbita, gdzie S53 Olsztyn-Szczytno-Ostrołęka i dowiązanie do S8?, gdzie S51 co najmniej do Lidzbarka Warmińskiego, gdzie S16 Gietrzwałd-Ostróda?, gdzie północna obwodnica Olsztyna? Można by wymieniać dużo więcej. Więc niech Państwo nie liczą dróg w innych województwach albo takich podrzędnych
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Świński ryj 2020-12-23 23:48:31 195.136.*.*
    Budować,budować,budować nie opier..ac się.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • 17.6 km 2020-12-23 13:46:26 213.73.*.*
    16 kilometrów. to pryszcz w porównaniu z tym ile buduje sie w innych województwach. A zapomniałem jeszcze obwodnica smolajn - 1,6 km. to razem 17,6km.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3