Dziś jest: 09.05.2024
Imieniny: Bożydara, Grzegorza
Data dodania: 2024-02-22 08:32

Aleksandra Sawczuk

Powstanie dodatkowy łącznik z Zatorzem? Miasto rozważa dwa warianty inwestycyjne

Powstanie dodatkowy łącznik z Zatorzem? Miasto rozważa dwa warianty inwestycyjne
Władze Olsztyna analizują możliwość zbudowania tunelu prowadzącego z ul. Zientary-Malewskiej do ul. Lubelskiej
Fot. UM Olsztyn

W ratuszu trwają rozmowy na temat stworzenia nowego przejazdu na olsztyńskie Zatorze. Kwestia poruszana jest już od lat. Obecnie plan stał się bardziej realny, gdyż miasto otrzymało 90 mln zł dotacji rządowej. Przejście stanowi jedną z priorytetowych potrzeb dla mieszkańców, m.in. dlatego, że wiadukt łączący ul. Limanowskiego z Rondem Bema jest już w stanie wymagającym remontu. Rozważane są dwa warianty: budowa nowego tunelu bądź drogi z wykorzystaniem istniejącego wiaduktu. Władze skłaniają się ku pierwszej opcji, której celem ma być umożliwienie mieszkańcom dojazdu z ul. Zientary-Malewskiej do ul. Lubelskiej.

reklama

Rządowe dofinansowanie

Pod koniec 2023 r. nasze miasto otrzymało z Polskiego Ładu 90 mln zł na projekt dotyczący strefy przemysłowej. Jak poinformowała Marta Bartoszewicz z urzędu miasta, pieniądze mają zostać przeznaczone na lepsze skomunikowanie terenu, a póki co, trwają dyskusje czy władze zdecydują się na formę tunelu, czy wiaduktu.

Warianty projektu

Pierwsza opcja zakłada wybudowanie, liczącego 65 m długości i 11 m szerokości, tunelu pod linią kolejową nr 353, w ramach realizacji trasy łączącej ul. Lubelską z Zientary-Malewskiej. Byłaby to pierwsza tego typu konstrukcja w Olsztynie. Koszt powstania tunelu wynosiłby 24,5 mln zł, natomiast cała inwestycja szacowana jest na 45,6 mln zł. W przypadku skorzystania z przedstawionego pomysłu wykonawcy nie musieliby się zmagać z problemami dotyczącymi różnic wysokości terenu. W tym wariancie rozważa się także budowę wiaduktu, którego koszt wyniósłby około 22 mln zł (a cała inwestycja 46,8 mln zł).

Czy w Olsztynie powstanie tunel łączący ul. Lubelską z ul. Zientary-Malewskiej?

Alternatywne rozwiązanie stanowi stworzenie wiaduktu nad bocznicą kolejową bądź w poziomie (po uzyskaniu zgody właściciela bocznicy), z wykorzystaniem obecnego, będącego w fazie inwestycji, czyli skomunikowanie wschodniej części Olsztyna z ul. Tracką. Projektu nie można jednak uznać za rozwiązanie problemów komunikacyjnych, ponieważ inwestycja nie będzie przystosowana do dużego ruchu ciężarówek i należy ją raczej traktować jako połączenie lokalnych terenów w okolicy dworku na Tracku. Ograniczenie wynika, m.in. z lokalizacji konstrukcji. Koszt opisanego wariantu wyniósłby około 36 mln zł.

Która opcja będzie korzystniejsza?

Władze naszego miasta, po zasięgnięciu opinii mieszkańców, preferują wariant przeprowadzenia drogi w tunelu samochodowym.

- Takie głosy były na spotkaniu z mieszkańcami Zielonej Górki. Ludzie byli najbardziej zainteresowani właśnie taką inwestycją. Łącznik byłby czymś w rodzaju miniobwodnicy – tłumaczył prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz, w rozmowie z Gazetą Wyborczą.

Budowa tunelu ma w mniejszym stopniu wpływać na zakłócenia terenu oraz zapewnić mieszkańcom naszego miasta bezpośrednie połączenie z kluczowymi szlakami komunikacyjnymi.

Informacje dotyczące przetargu na realizację inwestycji, mają zostać ogłoszone najpóźniej do maja br.

Galeria

Komentarze (57)

Dodaj swój komentarz

  • Bob Budowniczy 2024-02-22 17:41:12 46.186.*.*
    Uwielbiam te mapy gdzie jest "milion" innych danych potrzebnych dla wszystkich możliwych geodetów, energetyków, gazowników, drogowców, inżynierów itp. itd. gdzie w powiększeniu nawet wprawne oko ma problem coś wyczytać, a jak ma to zrobić zwykły "Kowalski"?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 1
  • bigos 2024-02-22 16:10:11 5.173.*.*
    Tunel jak najbardziej, ale z Wyspiańskiego przez Kolejową pod torami do Partyzantów, tam jest miejsce dla takiej inwestycji. Wiadukt nad torami jako przedłużenie Poprzecznej do Lubelskiej. W obu równolegle prowadzonych inwestycjach widzę logikę i rozładowanie ruchu kołowego, a nie jazda do Tracka aby przeprawić się na drugą stronę. Debilizm
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 6
  • nick 2024-02-22 16:00:12 2a00:f41:836:*
    Tak no pomysł oczywiście dobry tym bardziej że miasto tak naprawde ma mało połączeń z zatorzem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 0
  • To samo 2024-02-22 15:39:56 46.113.*.*
    Proponuję zrobić najpierw zapomniane ulice gdzie ludzie latami brną w błocie a zdzit 2x w roku wyrówna
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 4
  • Dudo 2024-02-22 14:38:07 188.146.*.*
    Teraz płacz że nie ma wiaduktu albo tunelu, a jak PiS zabrał dla Olsztyna ponad 100 milionów złotych tak jak dla innych miast w Polsce to już o tym się nie mówi i te tępe barany które głosowały na PiS przez 8 lat to problemu nie widzą. Jak miasto miałoby fundusze to chyba normalne że już dawno ten projekt byłby ruszony a tym bardziej że wiadukt jest jeden w planie w pilnym remoncie. Ręce opadają jak się widzi całkowity brak umysłu co u niektórych roszczeniowych wielbicieli PiSu
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 17
  • ser 2024-02-22 10:47:03 31.0.*.*
    Rozważamy, zastanawiamy się, rozmawiamy. A wiaduktu/tunelu jak nie było, tak nie ma. Ale może kiedyś będzie. Nie ma co się spieszyć. Za kilka lat kolejne wybory, znowu coś trzeba obiecać.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 5
  • comment 2024-02-22 09:34:17 83.1.*.*
    Kiełbasa została rzucona
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 2
  • Tego chcą mieszkańcy 2024-02-22 09:33:34 2a01:11cf:400d:*
    Kiedy wreszcie zamknięcie mostu na bema? Ile można czekać na remont? Powinien zostać zamknięty jeszcze w tym miesiącu!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 16
  • 1961 2024-02-22 09:19:32 80.60.*.*
    od tego połączenia trzeba było zacząć panie Grzymowicz, zrobić to przed wydaniem zgody na budowę wieżowców przy Poprzecznej, Cichej czy Zientary Malewskiej. Udało się panu dokumentnie zakorkowywać Zatorze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 46 1
  • warnijo 2024-02-22 08:45:56 213.184.*.*
    Pieniądze na strefę przemysłową a tunelem nie będą mogły jeździć ciężarówki. Fantastyczny pomysł.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 6
  • Budować i to jak naj 2024-02-22 08:45:01 164.127.*.*
    Tylko tunel bo wtedy można tam skierować ruch ciężarowy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 2

www.autoczescionline24.pl