PKP PLK zapowiada szybsze podróże koleją z Olsztyna na Mazury

PKP PLK zapowiada szybsze podróże koleją z Olsztyna na Mazury
Podróż z Olsztyna do Giżycka ma być krótsza o około 50 minut
Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do przebudowy drugiego odcinka linii Ełk – Korsze. Rozpisano przetarg na modernizację i elektryfikację odcinka Giżycko – Korsze. Inwestycja ma skrócić podróż z Olsztyna do Giżycka o około 50 minut.

Według kolejarzy inwestycja dostępność i sprawność kolei w województwie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują modernizację odcinka Giżycko – Korsze na linii Ełk – Korsze (nr 38). Ogłoszone zostało postępowanie przetargowe, które pozwoli wyłonić wykonawcę robót.

Przetarg rozpisano na 50-kilometrowy odcinek Giżycko – Korsze. Cały projekt zakłada modernizację około 100-kilometrowej trasy Ełk – Korsze, która zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o około 50 minut. Czas przejazdu planowany po pracach po pracach, to poniżej 2 godzin.

Elektryfikacja linii ma zapewnić szybszą i sprawniejszą podróż. Nie będzie konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co również przełoży się na krótszy czas przejazdu. Wzrośnie przepustowość trasy, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów.

Cztery stacje mają być bardziej dostępne: Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny i Korsze. To samo dotyczy pięciu przystanków: Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo). Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W ramach inwestycji wymienione będą tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wzrost poziomu bezpieczeństwa ma zapewnić przebudowa 38 przejazdów kolejowo-drogowych i 84 obiektów inżynieryjnych m.in. mostów i wiaduktów. Przewidziano także wiadukt drogowy w Sterławkach Wielkich. Sprawny ruch pociągów ma umożliwić lokalne centrum sterowania w Korszach.

W ramach pierwszego etapu inwestycji na odcinku Ełk – Giżycko rozpoczynają się pierwsze prace związane z elektryfikacją trasy. Wykonawca gromadzi materiały i przygotowuje teren pod przyszłe prace. Specjalny sprzęt będzie montował fundamenty pod słupy, na których finalnie rozwieszona będzie sieć trakcyjna. Demontowana jest stara infrastruktura na stacjach i przystankach.

Roboty na odcinku Ełk – Giżycko w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” zostały zaplanowane do I kw. 2024 r. Wartość prac to 649 mln zł netto. Projekt jest dofinansowany z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł.

Kolejne etap projektu – na odcinku Giżycko – Korsze – zaplanowano do realizacji po 2023 r.

Komentarze (13)

Dodaj swój komentarz

  • Tom 2022-05-10 06:35:41 145.237.*.*
    Spółka, spółeczkę, spółeczką pogania.....tu prezesik i kilku zastępców tam Pan dErektor i kilu zastępców.....i się kręci. Zapytajcie kogokolwiek jak współpracuje się z PKP - którąkolwiek. Dramat to mało powiedziane.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Kolej na Warmię i Mazury 2022-05-07 14:20:38 195.136.*.*
    ....to jak PLK działa propagandowo i lubi manipulować informacjami to poprostu zakrawa o kpinę. A juz wogóle opoźnienie tej inwestycji i czas w jakim będzie trwał ten remont to kilka lat uciążliwośći dla ludzi korzytsjących z pociągów na tej linii, to kolejna patologia i kombinacje. Leśne dziadki rządzą-PLK. Po pierwsze juz 2 lata temu najszybszy pociąg IC potrafił pokonać ta trasę ( Ełk-Korsze-Olsztyn) w 2h10 minut, osobowe REGIO nieco poniżej 2h30minut. I tu jest czysta propaganda PLK- zresztą bracia PISU. Po remoncie pociągi IC przy dobrym rozkładzie pojadą 1h45 najszybciej, natomiast osobowe najszybciej ok. 2h10- minut. Relatywnie czas jazdy się skróci o max 25 minut. PLK lubi wydłużać sztucznie czas jazdy pociagów, żeby potem po remoncie był efekt jakby rzeczywiście czas jazdy się mocno skrócił. Zatem działania propagandowe typu : podróż skróci się o 50minut są czystym zamydlaniem oczu, ponieważ modernizacja jest opóźniona i to mocno i jakieś dziwne kombinajce zachodziły w przetargach typu wpisywania elektryfikacji w opcję, a nie podstawę remontu, nagle się pojawiłą informacja, że będzie 160kmh, a pierwotnie miało być tylko 120kmh. Wybory się zbliżają PISowi kasy brakuje i szukają gdzie się da. A jeszcze kilka lat temu była informacja, że kasa jest na tą linię. A teraz remont drugiego odcinka Gizycko-Korsze jest uzależniony od KPO( kilka lat temu o KPO nikt nie mówił) - żart i kpina. Czyżby PIS wydrenował kasę przeznaczoną na ten remont na co innego ? Remont tej linii należy się jak psu buda i elektryfikacja, bo od wielu lat ktoś trzyma ręke na tym chyba, żeby ta linia nie była zelektryfikowana. A jest to elektryfikacyjna dziura długości około 100km od wielu lat i dziwne jest to, że nikt nie wywierał na ten remont silnej presji. Widocznie komuś (przypuszczam wielu osobom) to było na ręke, żeby taki stan był. Proponuje bacznie obserwować tą modernizację, bo coś czuję, że będzie jeszcze niezły cyrk w wykonaniu PLK przy tej inwestycji. :D:D....PS ...no i drugi tor powinien być dodany do planu modernizacji---a faktycznie dalej pozostanie jeden.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • HGWXIX 2022-05-06 17:30:59 178.42.*.*
    A kiedy skończycie linię do Braniewa i wrócą osobowe?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Lesny AL 2022-05-06 10:11:15 89.10.*.*
    Szybciej znaczy sie 50km z Olsztyna do Szyman zajmie nie 1h tylko 1.5h jak teraz.To takie TERZEWE dla wiochmeeenow
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 3
  • buba 2022-05-05 23:41:44 195.191.*.*
    Niech układają nowy tor tam, gdzie był skradziony przez sowietów drugi tor. Stary tor niech zostawią przejezdny.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 2
  • lol 2022-05-05 14:45:03 213.73.*.*
    a to Olsztyn nie leży na Mazurach?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 13
2147382000