Nowy odcinek ekspresowej S5 przebiegać będzie przez dwa województwa: warmińsko-mazurskie i kujawsko-pomorskie. Z tego powodu wnioski o wydanie decyzji środowiskowych (DŚU) trafiły do właściwych dla danej części inwestycji Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska (RDOŚ), czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy.
We wnioskach wskazano najkorzystniejsze warianty przebiegu, które powstały w oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, techniczne i ekonomiczne. Podczas postępowań administracyjnych prowadzonych przez RDOŚ w obu województwach, prowadzone będą konsultacje społeczne.
Kolejnym etapem, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, będzie przystąpienie do dalszych prac przygotowawczych, tj. Koncepcji programowej. Opracowanie to jest potrzebne do ogłoszenia przetargu na realizację drogi ekspresowej S5.

S5 połączy ekspresową "siódemkę" z autostradą A1
Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest uwzględniona w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu.
Przewidywany koszt budowy S5 wynosi łącznie 6,8 mld zł. Przy sprawnym uzyskaniu DŚU i wyłonieniu wykonawców inwestycji drogą planowo pojedziemy w 2033 r.
Do dalszych prac w województwie kujawsko-pomorskim wskazano wariant W1A. Zakłada on budowę 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony) z węzłami Sarnowo (połączenie S5 i A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą.
Na Warmii i Mazurach wybrano wariant W4, który zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 o przekroju 2×2. Zaplanowano na niej cztery węzły drogowe: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe i Franciszkowo.
Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), trzy mosty z funkcją przejścia dla zwierząt, 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich lub dużych oraz 76 przepustów (46 z funkcją przejścia dla zwierząt).
Dodajmy, że droga ekspresowa S5 wiedzie od Wrocławia do Poznania, a następnie Bydgoszczy i Nowych Marz koło Grudziądza. Od północnej strony brakuje już tylko odcinka do Ostródy.











Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz