Dziś jest: 27.04.2024
Imieniny: Felicji, Teofila, Zyty
Data dodania: 2023-04-19 18:30

Mateusz Sikorski

Miliony na reklamę Lasów Państwowych w prorządowej prasie i dziennikach lokalnych

Miliony na reklamę Lasów Państwowych w prorządowej prasie i dziennikach lokalnych
Według szacunków, Lasy Państwowe w ciągu ostatnich lat mogły przekazać na promocję (w tym promocję polityków Solidarnej Polski) prawie 13 milionów złotych
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

W latach 2021-2022 w prorządowych pismach oraz lokalnych dziennikach należących do spółki Polska Press pojawiło się wiele artykułów promujących Lasy Państwowe. Według szacunku Instytutu Monitoringu Mediów, łączny koszt artykułów sponsorowanych w blisko 700 publikacjach to prawie 13 milionów złotych. 

reklama

Według przygotowanego na zlecenie serwisów Fontstory i oko.press raportu Instytutu Monitoringu Mediów, Lasy Państwowe miały w ostatnich latach przeznaczyć 12,8 miliona złotych na artykuły sponsorowane w prawicowej prasie i należących do grupy Polska Press pism lokalnych. 

Artykuły w dużej części promowały ścisłą górę zarządu Lasów, powiązaną z obozem rządzącym. Rzecznik Michał Gzowski był doradcą Zbigniewa Ziobry, a dyrektor Józef Kubica od 2015 jest radnym Sejmiku Województwa Śląskiego z ramienia Prawa i Sprawiedliwości. W artykułach często pojawia się także sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, działacz partii Ziobry - Solidarnej Polski - Edward Siarka. Rozpoczął pracę w ministerstwie, gdy z funkcji zrezygnował wiceprezes SP, Michał Woś (obecnie wiceminister sprawiedliwości). 

Listę publikacji, w których ukazywały się artykuły dotyczące Lasów Państwowych podzielić można na kilka kategorii. Są to głównie prorządowe pisma, takie jak "Do Rzeczy", czy "Sieci", prasa katolicka oraz tytuły lokalne należące do grupy Polska Press - również te z województwa warmińsko-mazurskiego. 

Największe zastrzeżenia budziła jednak treść finansowanych przez Lasy artykułów. Często były to po prostu przedruki z innych pism ze zmienioną szatą graficzną. Głównym celem miało być "uspokajanie" nastrojów społecznych - i tak w trakcie kryzysu opałowego w wielu pismach pojawiły się artykuły prostujące "dezinformacje" - na przykład, według autorów drewno miało podrożeć tylko o 8% (szacunki Koalicji na Rzecz Polskiego Drewna ukazują, że w 2022 roku ceny zwiększyły się o 80-100%). 

Zainteresowanie medialne Lasów Państwowych rozpoczęło się w marcu 2020, gdy ministrem środowiska został Michał Woś z Solidarnej Polski. Wykupywanie reklam w mediach społecznościowych, artykuły sponsorowane w przychylnych władzy pismach oraz wrzucanie postów z udziałem polityków SP to tylko część akcji prowadzonych po "rewolucji medialnej". Raport Centrum Informacyjnego Lasów Państwowych za rok 2021 ukazuje, że wypracowany przez instytucję mechanizm refundacji kosztów publikacji sponsorowanych treści, ma na celu uniknięcie procedury przetargowej. Według przepisów każdy wydatek powyżej 130 tys. zł powinien podlegać przetargowi. 

Lasy Państwowe mają także zostać wykorzystane podczas nadchodzącej kampanii wyborczej. 21 marca dyrektor generalny, Józef Kubica, wspomniał że instytucja jest "gotowa, żeby wygrać tę wielką batalię wyborczą". Według "Wyborczej" każde z nadleśnictw w Polsce miałoby wytypować 10 miejsc pod billboardy, na których promowana będzie kampania "W obronie polskich lasów" - mająca ruszyć w terminie bliskim kampanii wyborczej z inicjatywy Solidarnej Polski. 

Na razie nie ma żadnych planów dotyczących billboardów - dementuje doniesienia zastępca nadleśniczego Nadleśnictwa Olsztyn, Adam Czajkowski. 

Komentarze (45)

Dodaj swój komentarz

  • Radek 2023-04-23 14:29:46 46.205.*.*
    Ta, "w obronie polskich lasów", a tną je na potęgę. No chyba że przed nimi samymi będą tych lasów bronić.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Podatnik 2023-04-21 21:44:04 195.136.*.*
    Czy w tych reklamach jest wzmianka o wycince lasu przy lotnisku przy ul. Sielskiej?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • A teraz najlepsze 2023-04-20 21:44:40 104.129.*.*
    Oko press, należy do Gazety Wyborczej czyli Agory, a Agora za poprzednich rządów utrzymywała się w dużej mierze z reklam rządowych i spółek skarbu państwa. Byli głównym beneficjentem rządowych pieniędzy. Teraz ci hipokryci, podwładni HA TFU michnika mają czelność wypominać komuś branie pieniędzy od rządu? Ha Ha Ha.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 13
  • Podolsztyński 2023-04-20 19:03:31 31.0.*.*
    Reklama wycinki co się da - to rozumiem ale i wiem jak prawi klasyk-że każdy leśnik na żołdzie lewusów Zbynia Zerro to wuj nie rzemieślnik....tyle..
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 2
  • Aga 2023-04-20 18:37:21 46.134.*.*
    Wyrzynają lasy i sprzedają to mają kasę na bilbordy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 0
  • Gejowy 2023-04-20 15:35:05 109.241.*.*
    Po co reklama monopoliście?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 0
  • Cele +++ dla deweloperów i leśników 2023-04-20 14:28:19 2a00:f41:83e:*
    Czas zadbać o odpowiednie cele dla tych lamusów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 1
  • Janusz Pisiewicz 2023-04-20 11:22:48 95.160.*.*
    Nieprędko wejdę do lasu... 🙄
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • La firynd 2023-04-20 10:40:26 5.173.*.*
    Każda władza ma swoje media . Dokładnie to samo działo się za rządów PO-PSL , tylko społeczeństwo szybko o tym zapomniało .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 20
  • doc 2023-04-20 09:43:45 79.191.*.*
    Dobrze ,ze lasy wspierają prasę , bo to napędza sprzedaż papierówki .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 11
  • Takie Fakty 2023-04-20 09:10:57 217.138.*.*
    Ktoś z oko.press ma krótką pamięć, zapomniał, że za rządu POPSL oko.press i gazeta wybiórcza agora były największymi beneficjentami rządowych reklam. Teraz boli, że to już nie im płacą, stąd te fikołki...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 21
  • Śmiesznie 2023-04-20 09:05:01 217.138.*.*
    Podredaktora zapiekło, bo nie on zgarnął kasę tylko jego ubieńcy z GO 😂 Nie bój żaby i tak byś pewnie nie dostał podwyżki...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 20
  • Biotxt 2023-04-20 08:07:38 95.160.*.*
    Za PO było tak samo. Teraz wymienili nazwiska.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 21
  • Tom 2023-04-20 06:29:43 145.237.*.*
    Po to kupili te wydawnictwa aby szerzyć w nich kłamstwa i kremlowską propagandę. piSS i solidarna "kur..a" to pospolici złodzieje. Wszyscy bez wyjątku powinni wisieć.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 7
  • doc 2023-04-19 22:36:25 79.191.*.*
    jesli oko.press zwraca uwagę ,ze cos jest wg nich nie tak , to znaczy że dobrze sie dzieje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 24
  • Zielony 2023-04-19 22:14:59 176.221.*.*
    Haha rzeczywistość im się w szwach rozchodzi tu informacja a milionach przeplatanych żeby ludzie Ziobry mogli zarobić i przypromowac swoje RYJE! Za nasze pieniądze! Za nasze wycięte lasy! A w dodatku jeszcze nie mają wstydu i przyjeżdżają do Olsztyna czarować rzeczywiśc! Ale to już wam się nie uda. Won Pisi szkodnicy!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 4
  • dinozarur 2023-04-19 22:04:32 88.156.*.*
    Gdyby się reklamowali w gw to by było cacy?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 14
  • raad 2023-04-19 21:48:22 176.221.*.*
    jak się władza zmieni, to wam też skapnie, nie bójcie. żartuję oczywiście - trzecia kadencja przed nami. i dobrze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 16
  • wina Tuska? 2023-04-19 21:27:45 5.173.*.*
    po cichu wyciąć i sprzedać starodrzew, a następnie, z wielką pompą, przy udziale przyjaznych mediów, sadzić małe drzewka. Takie drzewko, już po 50 - 80 latach dorówna wartością aktualnie wycinanym.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 2
  • .R.O. 2023-04-19 21:25:58 178.42.*.*
    Cela+. Trzymam za słowo.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 2

www.autoczescionline24.pl