Dziś jest: 17.07.2025
Imieniny: Anety, Bogdana, Jadwigi
Data dodania: 2025-07-14 19:01
Ostatnia aktualizacja 2025-07-16 09:04

Redakcja

Lotnisko Olsztyn-Mazury: 17,7 mln zł straty i tylko 72 tys. pasażerów

Lotnisko Olsztyn-Mazury: 17,7 mln zł straty i tylko 72 tys. pasażerów
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W styczniu lotnisko Olsztyn-Mazury obchodziło 9-lecie swojej działalności. Do tej pory skorzystało z niego ponad 860 tys. pasażerów. Aby port był rentowny musi odprawiać ponad 1 milion pasażerów rocznie. Póki co lotnisko w Szymanach generuje milionowe straty, ale pojawiło się światełko w tunelu.

reklama

Według wyliczeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego rynek lotniczy w Polsce w roku 2024 zanotował wyraźny wzrost. Dobre statystyki nie dotyczyły jednak portu Olsztyn-Mazury w Szymanach. W ubiegłym roku odprawiono tam zaledwie 72 tys. pasażerów.

W zestawieniu ULC mazurski port znalazł się na ostatnim miejscu. Wyżej, jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym, sklasyfikowano porty lotnicze m.in. w Zielonej Górze, Radomiu, Bydgoszczy czy Lublinie.

Jak przekonują eksperci od branży lotniczej, aby regionalny port był rentowny musi odprawiać przeszło 1,5 mln pasażerów rocznie. Póki co port w Szymanach daleki jest od takich liczb. W rekordowym roku 2019 z usług warmińsko-mazurskiego lotniska skorzystało 147 446 osób.

Ostatnie problemy lotniska w Szymanach wynikały m.in. z zawieszenia lotów przez Wizz Air. Węgierski przewoźnik realizował loty do Londynu-Luton oraz Dortmundu. Ten „pożar” będzie jednak w tym roku ugaszony. Jak poinformowały władze lotniska Olsztyn-Mazury od jesieni br. pasażerowie ponownie będą mogli skorzystać z lotów łączących z lotniskiem w Dortmundzie.

- Połączenie będzie realizowane od 28 października 2025 r. dwa razy w tygodniu – we wtorki i soboty – oferując pasażerom wygodną i przystępną cenowo podróż do Niemiec. Powrót tej trasy do siatki Wizz Air, zapewni mieszkańcom Warmii i Mazur bezpośredni dostęp do jednego z najbardziej dynamicznych miast Niemiec - czytamy w komunikacie prasowym.

Innym pomysłem, aby podreperować finanse lotniska jest rozwój oferty okołolotniskowej w tym m.in. cargo. W roku 2023 podpisano w tym celu umowę o partnerstwie i współpracy ze spółką Lulu Group International, która jest emirackim konglomeratem działającym w dziedzinie handlu detalicznego, posiadającym hipermarkety i centra handlowe.

W czerwcu br. podpisano z kolei umowę w ramach projektu Flight Eco Center, zakładającego budowę nowoczesnych hangarów przeznaczonych do kompleksowej obsługi statków powietrznych.

- Współpraca z doświadczonym partnerem to pierwszy, bardzo ważny krok na drodze do stworzenia w Szymanach miejsca, gdzie samoloty będą mogły być kompleksowo serwisowane i demontowane w sposób przyjazny dla środowiska – podkreślił Wiktor Wójcik, prezes Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.

Jeśli chodzi o ruch pasażerski pierwsze dane za bieżący rok są optymistyczne. Nowy rozkład lotów, obowiązujący od końca marca, przyniósł w kwietniu +110,6% wzrost liczby pasażerów względem ubiegłego roku. - Tak dobre wyniki to przede wszystkim efekt uruchomienia nowej trasy linii lotniczej Ryanair do Düsseldorf-Weeze, a także zwiększonej częstotliwości lotów tego przewoźnika na popularnej trasie do Londynu Stansted – przekonują władze lotniska.

Co ciekawe, pomimo mocnego zmniejszenia ruchu pasażerskiego w 2024 roku (spadek o 50 proc. w porównaniu z 2023) strata finansowa spółki Warmia i Mazury, czyli operatora warmińsko-mazurskiego lotniska, zmniejszyła się względem roku 2023 o 2 mln zł.

- Strata finansowa Spółki w 2024 roku wyniosła 17,73 mln zł i zmniejszyła się o około 10 proc. w porównaniu do roku 2023 - przekazał Dariusz Naworski, rzecznik prasowy spółki Warmia i Mazury, cytowany przez olsztyńską Gazetę Wyborczą.

Rzecznik dodał, że wynik udało się poprawić dzięki "wdrożeniu strategii dywersyfikacji oraz efektywnemu wykorzystaniu potencjału infrastrukturalnego i kadrowego portu".

Stuprocentowym akcjonariuszem lotniska w Szymanach jest Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który dokłada do funkcjonowania portu miliony złotych rocznie.

Nie chodzi tylko o bieżącą obsługę, ale też usługi dodatkowe. Warto wspomnieć niedawny przetarg na "lotniczą promocję regionu". Samorząd wyda w ciągu trzech lat na ten cel 22 mln zł. Osobną kwestią są koszty związane z obsługą pociągów dowożących pasażerów do Szyman.

Czytaj również:

Inwestycja za blisko 150 mln zł, szynobus na lotnisko raz w tygodniu i spadek liczby pasażerów. Marszałek nadal zamierza wspierać Olsztyn-Mazury

Źródło: Wyborcza Olsztyn / Własne

Komentarze (77)

Dodaj swój komentarz

  • Wpis du 2025-07-15 12:16:24 78.30.*.*
    Jprd, jakie cargo??! Cargo przy tej gęstości zaludnienia regionu??! Cargo przy DK57 gdzie do najbliższej drogi ekspresowej jadąc zakamarkami jest 50km??! Przecież to kolejny mega absurd, kolejne utopione miliardy i nawet szejk arabski tu nie pomoże.... Jedyne rozsądne rozwiązanie to oddać to z powrotem wojsku bo w tym jakiś sens jest z racji na położenie. I to byłoby najbardziej logiczne i pożyteczne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 0
  • Wpis du 2025-07-15 12:04:40 78.30.*.*
    Było do przewidzenia, ruch dwudziestokrotnie niższy od poziomu wyjścia na zero.... Pompować nasze miliony w bzdurę bez przyszłości, a pociągi które do nas jeżdżą są z 60 lat. Ludzie z innych części Polski przyjeżdżają tutaj jak do skansenu przejechać się kiblem jak niegdyś pociągiem z parowozem. Śmieją się w całej Polsce z połączenia kolejowego do naszego lotniska że jeździ raz na tydzień i o zupełnie innych godzinach niż lądują czy startują samoloty. Droga do szyman zbudowana jeszcze za czasów akwarelisty z wąsem, to jak to niby ma funkcjonować?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
  • zniesmaczony 2025-07-15 11:22:28 80.55.*.*
    podgrzewane termy warmińskie, olsztyńskie tramwaje i to nieszczęsne lotnisko - kompletnie nietrafione "inwestycje" za które ówcześni władni powinni beknąć!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 5
  • Patron 2025-07-15 11:00:26 2a00:f41:857:*
    Może prezesem nie powinien być aparatczyk z PO?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 8
  • sdasf 2025-07-15 10:54:16 170.85.*.*
    Przeciez to lotnisko wojskowe z funkcja obslugi lotow pasazerskich.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 4
  • Nie DLa Bonżura 2025-07-15 09:11:28 164.127.*.*
    Lotnisko Warszawa - 21 mln. pasażerów w 2024, lotnisko Balice - 11,1 mln. w 2024, lotnisko Gdańsk - 6, 6 mln. w 2024, lotnisko Modlin - 2,8 mln. w 2024, lotnisko Szymany - 72 tys. w 2024.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 11
  • Poslaniec Warminski 2025-07-15 09:00:58 148.252.*.*
    Kolej na Warmii i Mazurach 100mln.strat rocznie.Widac ze komus uwiera nasze lotnisko bo tak zaciecie jest atakowane
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 10
  • Wowa 2025-07-15 08:36:24 2a02:26f7:c944:*
    Sprawa dla prokuratora. Jeśli ma być to lotnisko wojskowe, to niech płaci mon, a nie biedny warmińsko-mazurski podatnik
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 0
  • RAK 2025-07-15 08:21:24 79.191.*.*
    Są budowane obiekty które pozornie niczemu nie służą - to są obiekty strategiczne. I takim obiektem jest lotnisko Szymany. A dla ścisłości: to lotnisko nie zostało wybudowane od nowy tylko przebudowano stare lotnisko wojskowe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 3
  • LOT 2025-07-15 07:54:23 95.160.*.*
    Zrobili z Szyman drugi Radom .hahahah...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • Tego chcą Polacy 2025-07-15 07:41:08 2a02:2a40:45ea:*
    Do zamknięcia jak braun
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • [email protected] 2025-07-15 07:30:17 93.159.*.*
    Nasz chłopiec i jego dziadek z wermachtu fajnie się bawicie w tym Gdańsku. Niedługo ten sejm uchwali że Polska powinna zapłacić odszkodowania za napaść na Niemcy i wywołanie drugiej wojny .Bo przecież nie dała korytarza Niemcom. Chłopcy z PO i kolaboranci już nad tym pracują, z Onetami Faktami Michnikami itp.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 20
  • Pioter 2025-07-15 06:50:40 145.237.*.*
    Już na samym starcie było wiadomo, że to lotnisko NIGDY nie będzie rentowne. O tym wiedział każdy przeciętny Kowalski. Dla mnie to jest polityczna zachcianka i obsadzenie kolejnych stołków swoimi. Za takie decyzje ludzie odpowiedzialni powinni iść do więzienia. Ale nie w tym skorumpowanym kraju z kartonu. Do tego nazwa Olsztyn Mazury.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 1
  • Moje cv 2025-07-15 04:55:01 95.103.*.*
    AAAA: ogłoszenie o pracę: Chętnie przyjmę stanowisko prezesa spółki tego lotniska. Mam zerowe doświadczenie i nic nie umiem ale to bez znaczenia bo i tak będę potrafił wypracować STRATY na podobnym poziomie! Kolejna wspaniała inwestycja za pieniądze podatników których nikt nie rozlicza I można je tracić milionami. Brak połączeń i infrastruktury, szybciej dojedziesz pociągiem do krakowa niż samolotem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
  • Realista 2025-07-15 01:01:31 81.0.*.*
    Dziwicie się? Szymany to farsa, lotnisko zbudowane za pieniądze z UE, z którego prawie nic nie lata, a które to lotnisko służy tylko dla wojska. UE powinna nakazać zwrot pieniędzy z dofinansowania! Do niedawna prezes tego pseudo lotniska zarabiał więcej niż dyrektor....Szpitala Wojewódzkiego w Olsztynie! I zapewne nadal tak jest!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • olololo 2025-07-15 00:49:08 109.241.*.*
    Czasem nawet myślałem nad takim lotem do Krakowa czy W-wy, tak dla jaj, za 100-150 złotych - nawet bez wyraźnej potrzeby. Ale jak sobie pomyślę, jak tam dojechać, czym tam dojechać i ile taki dojazd mi zajmie, to mi się wszystkiego odechciewa. Jak można zrobić lotnisko w głuszy (wiem, wiem, było już "za Niemca" jako wojskowe niemal 100 lat temu), 50 kilometrów od miasta wojewódzkiego i oczekiwać rekordowych przerobów. Z tego skorzystają tylko desperaci. A propos większej ilości obsłużonych pasażerów w Bydgoszczy, Zielonej czy Lublinie: przenieście te lotniska gdzieś na zadupie, 50 km od tych miast, bez dojazdu i powiedzcie potencjalnym pasażerom, że będą musieli jechać pociągiem/taksówką z/do najbliższego miasta dłużej, niż potrwa ich lot z Londynu/Berlina czy Wiednia, a zobaczymy wtedy ich wyniki. Złapią się za głowę z okrzykiem "WTF?" i uciekną gdzie pieprz rośnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 2
  • olololo 2025-07-15 00:49:08 109.241.*.*
    Czasem nawet myślałem nad takim lotem do Krakowa czy W-wy, tak dla jaj, za 100-150 złotych - nawet bez wyraźnej potrzeby. Ale jak sobie pomyślę, jak tam dojechać, czym tam dojechać i ile taki dojazd mi zajmie, to mi się wszystkiego odechciewa. Jak można zrobić lotnisko w głuszy (wiem, wiem, było już "za Niemca" jako wojskowe niemal 100 lat temu), 50 kilometrów od miasta wojewódzkiego i oczekiwać rekordowych przerobów. Z tego skorzystają tylko desperaci. A propos większej ilości obsłużonych pasażerów w Bydgoszczy, Zielonej czy Lublinie: przenieście te lotniska gdzieś na zadupie, 50 km od tych miast, bez dojazdu i powiedzcie potencjalnym pasażerom, że będą musieli jechać pociągiem/taksówką z/do najbliższego miasta dłużej, niż potrwa ich lot z Londynu/Berlina czy Wiednia, a zobaczymy wtedy ich wyniki. Złapią się za głowę z okrzykiem "WTF?" i uciekną gdzie pieprz rośnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 2
  • Belfer 2025-07-14 23:42:50 2a00:f41:877:*
    To lotnisko bylo zaplanowane celowo i wbrew logice ekonomicznej. Robiliśmy analizy w ramach plac dyplomowych na UWM i z żadnej analizy ta lokalizacja nie wychodziła pozytywnie. Według mnie i studentów to był przekręt. Wybudowano lotnisko dla wywiadu i wojska za cywilne pieniądze. Były marszałek województwa pan Protas powinien siedzieć. Jedyna sensowna lokalizacja lotniska była w Wilkowie k. Olsztynka przy drodze S7 i S51, ale ta lokalizacja zagrażała lotniskom w Gdańsku i Modlinie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • Zi0m 2025-07-14 23:27:00 95.160.*.*
    Lotnisko jest ok, ale do wożenia Talibów, żeby tam ktoś na poważnie latał to trzeba dociągnąć infrę, np. zbudować ekspresówkę Olsztyn-Szczytno-Łomża-Białystok i taką też linię kolejową.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • Badacz 2025-07-14 22:32:30 46.205.*.*
    O jakim "światełku" jest mowa? Napisaliście, że aby regionalny port był rentowny musi odprawiać przeszło 1,5 mln pasażerów rocznie. A w rekordowym roku było to 147 tysięcy, czyli DZIESIĘSIOKROTNIE mniej. O "światełku" moglibyśmy mówić, gdyby były jakiekolwiek szanse na odprawę 1.2-1-5 mln pasażerów, a takiej nie ma i nigdy nie będzie, bo lotnisko jest w totalnym zadupiu z kompletnie idiotycznym dojazdem. To lotnisko to symbol elokwencji władz naszego regionu, podobnie jak ta zarośnięta dziura przed Wysoką Bramą, czy "termy" w Lidzbarku. Regionem rządzą nieudacznicy, partacze i bajkopisarze z partyjnego nadania. Ale czemu tu się dziwić, jak w wyborach samorządowych hołota głosuje na partyjniaków. Cóż, demokracja, więc upośledzeni mają swoich reprezentantów we władzach państwa i samorządach. Jacy wyborcy takie jego elity.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0