Dziś jest: 19.07.2025
Imieniny: Marcina, Wincentego
Data dodania: 2025-07-14 19:01
Ostatnia aktualizacja 2025-07-16 09:04

Redakcja

Lotnisko Olsztyn-Mazury: 17,7 mln zł straty i tylko 72 tys. pasażerów

Lotnisko Olsztyn-Mazury: 17,7 mln zł straty i tylko 72 tys. pasażerów
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W styczniu lotnisko Olsztyn-Mazury obchodziło 9-lecie swojej działalności. Do tej pory skorzystało z niego ponad 860 tys. pasażerów. Aby port był rentowny musi odprawiać ponad 1 milion pasażerów rocznie. Póki co lotnisko w Szymanach generuje milionowe straty, ale pojawiło się światełko w tunelu.

reklama

Według wyliczeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego rynek lotniczy w Polsce w roku 2024 zanotował wyraźny wzrost. Dobre statystyki nie dotyczyły jednak portu Olsztyn-Mazury w Szymanach. W ubiegłym roku odprawiono tam zaledwie 72 tys. pasażerów.

W zestawieniu ULC mazurski port znalazł się na ostatnim miejscu. Wyżej, jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów w ruchu krajowym i międzynarodowym, sklasyfikowano porty lotnicze m.in. w Zielonej Górze, Radomiu, Bydgoszczy czy Lublinie.

Jak przekonują eksperci od branży lotniczej, aby regionalny port był rentowny musi odprawiać przeszło 1,5 mln pasażerów rocznie. Póki co port w Szymanach daleki jest od takich liczb. W rekordowym roku 2019 z usług warmińsko-mazurskiego lotniska skorzystało 147 446 osób.

Ostatnie problemy lotniska w Szymanach wynikały m.in. z zawieszenia lotów przez Wizz Air. Węgierski przewoźnik realizował loty do Londynu-Luton oraz Dortmundu. Ten „pożar” będzie jednak w tym roku ugaszony. Jak poinformowały władze lotniska Olsztyn-Mazury od jesieni br. pasażerowie ponownie będą mogli skorzystać z lotów łączących z lotniskiem w Dortmundzie.

- Połączenie będzie realizowane od 28 października 2025 r. dwa razy w tygodniu – we wtorki i soboty – oferując pasażerom wygodną i przystępną cenowo podróż do Niemiec. Powrót tej trasy do siatki Wizz Air, zapewni mieszkańcom Warmii i Mazur bezpośredni dostęp do jednego z najbardziej dynamicznych miast Niemiec - czytamy w komunikacie prasowym.

Innym pomysłem, aby podreperować finanse lotniska jest rozwój oferty okołolotniskowej w tym m.in. cargo. W roku 2023 podpisano w tym celu umowę o partnerstwie i współpracy ze spółką Lulu Group International, która jest emirackim konglomeratem działającym w dziedzinie handlu detalicznego, posiadającym hipermarkety i centra handlowe.

W czerwcu br. podpisano z kolei umowę w ramach projektu Flight Eco Center, zakładającego budowę nowoczesnych hangarów przeznaczonych do kompleksowej obsługi statków powietrznych.

- Współpraca z doświadczonym partnerem to pierwszy, bardzo ważny krok na drodze do stworzenia w Szymanach miejsca, gdzie samoloty będą mogły być kompleksowo serwisowane i demontowane w sposób przyjazny dla środowiska – podkreślił Wiktor Wójcik, prezes Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury.

Jeśli chodzi o ruch pasażerski pierwsze dane za bieżący rok są optymistyczne. Nowy rozkład lotów, obowiązujący od końca marca, przyniósł w kwietniu +110,6% wzrost liczby pasażerów względem ubiegłego roku. - Tak dobre wyniki to przede wszystkim efekt uruchomienia nowej trasy linii lotniczej Ryanair do Düsseldorf-Weeze, a także zwiększonej częstotliwości lotów tego przewoźnika na popularnej trasie do Londynu Stansted – przekonują władze lotniska.

Co ciekawe, pomimo mocnego zmniejszenia ruchu pasażerskiego w 2024 roku (spadek o 50 proc. w porównaniu z 2023) strata finansowa spółki Warmia i Mazury, czyli operatora warmińsko-mazurskiego lotniska, zmniejszyła się względem roku 2023 o 2 mln zł.

- Strata finansowa Spółki w 2024 roku wyniosła 17,73 mln zł i zmniejszyła się o około 10 proc. w porównaniu do roku 2023 - przekazał Dariusz Naworski, rzecznik prasowy spółki Warmia i Mazury, cytowany przez olsztyńską Gazetę Wyborczą.

Rzecznik dodał, że wynik udało się poprawić dzięki "wdrożeniu strategii dywersyfikacji oraz efektywnemu wykorzystaniu potencjału infrastrukturalnego i kadrowego portu".

Stuprocentowym akcjonariuszem lotniska w Szymanach jest Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, który dokłada do funkcjonowania portu miliony złotych rocznie.

Nie chodzi tylko o bieżącą obsługę, ale też usługi dodatkowe. Warto wspomnieć niedawny przetarg na "lotniczą promocję regionu". Samorząd wyda w ciągu trzech lat na ten cel 22 mln zł. Osobną kwestią są koszty związane z obsługą pociągów dowożących pasażerów do Szyman.

Czytaj również:

Inwestycja za blisko 150 mln zł, szynobus na lotnisko raz w tygodniu i spadek liczby pasażerów. Marszałek nadal zamierza wspierać Olsztyn-Mazury

Źródło: Wyborcza Olsztyn / Własne

Komentarze (82)

Dodaj swój komentarz

  • olololo 2025-07-15 00:49:08 109.241.*.*
    Czasem nawet myślałem nad takim lotem do Krakowa czy W-wy, tak dla jaj, za 100-150 złotych - nawet bez wyraźnej potrzeby. Ale jak sobie pomyślę, jak tam dojechać, czym tam dojechać i ile taki dojazd mi zajmie, to mi się wszystkiego odechciewa. Jak można zrobić lotnisko w głuszy (wiem, wiem, było już "za Niemca" jako wojskowe niemal 100 lat temu), 50 kilometrów od miasta wojewódzkiego i oczekiwać rekordowych przerobów. Z tego skorzystają tylko desperaci. A propos większej ilości obsłużonych pasażerów w Bydgoszczy, Zielonej czy Lublinie: przenieście te lotniska gdzieś na zadupie, 50 km od tych miast, bez dojazdu i powiedzcie potencjalnym pasażerom, że będą musieli jechać pociągiem/taksówką z/do najbliższego miasta dłużej, niż potrwa ich lot z Londynu/Berlina czy Wiednia, a zobaczymy wtedy ich wyniki. Złapią się za głowę z okrzykiem "WTF?" i uciekną gdzie pieprz rośnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 2
  • olololo 2025-07-15 00:49:08 109.241.*.*
    Czasem nawet myślałem nad takim lotem do Krakowa czy W-wy, tak dla jaj, za 100-150 złotych - nawet bez wyraźnej potrzeby. Ale jak sobie pomyślę, jak tam dojechać, czym tam dojechać i ile taki dojazd mi zajmie, to mi się wszystkiego odechciewa. Jak można zrobić lotnisko w głuszy (wiem, wiem, było już "za Niemca" jako wojskowe niemal 100 lat temu), 50 kilometrów od miasta wojewódzkiego i oczekiwać rekordowych przerobów. Z tego skorzystają tylko desperaci. A propos większej ilości obsłużonych pasażerów w Bydgoszczy, Zielonej czy Lublinie: przenieście te lotniska gdzieś na zadupie, 50 km od tych miast, bez dojazdu i powiedzcie potencjalnym pasażerom, że będą musieli jechać pociągiem/taksówką z/do najbliższego miasta dłużej, niż potrwa ich lot z Londynu/Berlina czy Wiednia, a zobaczymy wtedy ich wyniki. Złapią się za głowę z okrzykiem "WTF?" i uciekną gdzie pieprz rośnie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 2
  • Belfer 2025-07-14 23:42:50 2a00:f41:877:*
    To lotnisko bylo zaplanowane celowo i wbrew logice ekonomicznej. Robiliśmy analizy w ramach plac dyplomowych na UWM i z żadnej analizy ta lokalizacja nie wychodziła pozytywnie. Według mnie i studentów to był przekręt. Wybudowano lotnisko dla wywiadu i wojska za cywilne pieniądze. Były marszałek województwa pan Protas powinien siedzieć. Jedyna sensowna lokalizacja lotniska była w Wilkowie k. Olsztynka przy drodze S7 i S51, ale ta lokalizacja zagrażała lotniskom w Gdańsku i Modlinie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 0
  • Zi0m 2025-07-14 23:27:00 95.160.*.*
    Lotnisko jest ok, ale do wożenia Talibów, żeby tam ktoś na poważnie latał to trzeba dociągnąć infrę, np. zbudować ekspresówkę Olsztyn-Szczytno-Łomża-Białystok i taką też linię kolejową.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 1
  • Badacz 2025-07-14 22:32:30 46.205.*.*
    O jakim "światełku" jest mowa? Napisaliście, że aby regionalny port był rentowny musi odprawiać przeszło 1,5 mln pasażerów rocznie. A w rekordowym roku było to 147 tysięcy, czyli DZIESIĘSIOKROTNIE mniej. O "światełku" moglibyśmy mówić, gdyby były jakiekolwiek szanse na odprawę 1.2-1-5 mln pasażerów, a takiej nie ma i nigdy nie będzie, bo lotnisko jest w totalnym zadupiu z kompletnie idiotycznym dojazdem. To lotnisko to symbol elokwencji władz naszego regionu, podobnie jak ta zarośnięta dziura przed Wysoką Bramą, czy "termy" w Lidzbarku. Regionem rządzą nieudacznicy, partacze i bajkopisarze z partyjnego nadania. Ale czemu tu się dziwić, jak w wyborach samorządowych hołota głosuje na partyjniaków. Cóż, demokracja, więc upośledzeni mają swoich reprezentantów we władzach państwa i samorządach. Jacy wyborcy takie jego elity.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 0
  • Warmiak 2025-07-14 22:13:52 2a02:2a40:45fa:*
    Blok elektrowni Ostrołęka strata 1 miliard 300 mln. Przy tym strata lotniska Szymany to pikuś. Mamy jeszcze spory zapas. Dzięki rządom PiS wiemy, że mogło być gorzej. My mamy chciaż działające lotnisko. A blok w Ostrołęce był i go nie ma.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • //// 2025-07-14 21:59:24 37.31.*.*
    Jakim cudem ktoś nazwał te lotnisko ,, Olsztyn,, leżące w totalnym pierdziszewie daleko od wszystkiego??? Te lotnisko ma tyle wspólnego z Olsztynem jak Olsztyn z Kołobrzegiem. Kogoś kiedyś grubo poniosło ! Z Olsztyna to szybciej można dojechać do lotniska w 3 mieście niż do tego w totalnym pierdziszewie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 34 3
  • Nie dla Bonżura 2025-07-14 21:44:24 2607:9000:0:*
    Nasze pisowskie lotnisko w Radomiu przyniosło już koło 100 milionów strat - jednak my z PiS lubimy jak publiczne pieniądze idą w błoto. Najwięcej na Wszechmogącego w ciągu 8lat wydaliśmy ponad 10 MILIARDÓW. Atom i CPK budowaliśmy 8lat bez skutku a ile wersji powstało i ile pieniędzy wydaliśmy - jest to święte! Podatnicy są od głosowania na PiS, płacenia podatków, oraz na Wszechmogącego! Wszechmogący Przenaswietszy nie może pracować!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 2
  • Blorak 2025-07-14 21:02:51 46.112.*.*
    Chyba jedyny sens tego lotniska to wykorzystanie go do celów wojskowych w razie w
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 3
  • emsi 2025-07-14 21:01:41 88.156.*.*
    Romanowski zajumal ponad 114 mln i jakos kraj nie upadl.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 8
  • makaron z truskawkam 2025-07-14 20:42:53 83.24.*.*
    Już dawno powinno być zamknięte. To jest skandal, że musimy utrzymywać takiego molocha pośrodku niczego i jeszcze budować do tego całą infrastrukturę. Brak słów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 8
  • Nie DLa Bonżura 2025-07-14 20:40:06 164.127.*.*
    Proponuję zrobić na lotnisku cmentarzysko zezłomowanych samolotów ściągniętych z całej Europy. Do Polski już ściągnięto od 1990 roku miliony starych aut i miliony ton śmieci.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 7
  • MP 2025-07-14 20:10:29 178.42.*.*
    Utrzymywanie Prezeza nieudacznika na koszt podatników.Stanowiska na lotnisku upolitycznione.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 3
  • Olsztynianka 2025-07-14 20:10:00 2a02:2a40:45fc:*
    Trzeba było lotnisko w Olsztynie zrobić jak przystało na miasto wojewódzkie . Sama bym latała często w weekendy i nie tylko
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • kaczym piórem w 2025-07-14 19:58:12 37.31.*.*
    Siedemdziesiąt tysięcy pasażerów to bardzo mało .Chyba czas zakończyć tą komedię z portem lotniczym za siedmioma górami, siedmioma lasami i siedmioma rzekami. Pamietam, że ideą jego powstania było skomunikowanie Londynu z trzymająca się wszystkimi siłami rosyjskiego Kaliningradu polską lewicą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 9
  • BLASZANY BEMBENEK 2025-07-14 19:53:27 5.184.*.*
    jeden gwizdek drugi gwizdek potem jeszcze trzy wszystkie okna są otwarte i zamknięte drzwi .ruszył pociąg jak szalony i do celu mknie.....jeden zakręt drugi zakręt potem jeszcze trzy ...przez lasy jeziora torpeda mknie ... ciężka jest droga do Szyman daleka jest droga do Szyman ....adios adie ...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 4
  • Olosmolo 2025-07-14 19:16:22 37.31.*.*
    To lotnisko nigdy nie będzie rentowne i kropka...!...kasa wkladana tam jest wrzucana w błoto....
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 31 8