Dziś jest: 21.05.2025
Imieniny: Kryspina, Tymoteusza
Data dodania: 2013-01-03 07:58

Iwona Starczewska

Koniec monopolu MPK. Do miasta wkroczy nowy przewoźnik

W Olsztynie od dawna, mimo kilku niewielkich prywatnych przewoźników, to MPK ma monopol na rynku komunikacji miejskiej. Ma się to jednak zmienić. Jeszcze w tym roku pasażerowie będą mogli korzystać z 11 nowych, klimatyzowanych, monitorowanych i niskopodłogowych autobusów, które należeć będą do nowego przewoźnika.

reklama

Zarząd Komunikacji Miejskiej ogłosił przetarg na drugiego przewoźnika. Dzięki temu, najprawdopodobniej we wrześniu, na ulicach naszego miasta pojawi się nowy przewoźnik z fabrycznie nowymi autobusami.

Obecnie w Olsztynie i gminach ościennych, z którymi miasto ma podpisane porozumienia, jeździ jeden przewoźnik - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

Teraz Zarząd Komunikacji Miejskiej ogłosił przetarg na nowego operatora.

- Na wprowadzeniu konkurencji skorzystają przede wszystkim pasażerowie. Zaś dla nas -jako organizatora przewozów w Olsztynie jest to szansa na zmniejszenie wciąż rosnących kosztów funkcjonowania i utrzymanie obecnych cen biletów - informuje Marta Bartoszewicz, rzecznik ZKM Olsztyn.

Umowa z nowym przewoźnikiem podpisana zostanie na 10 lat. To maksymalny okres jaki przewiduje ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.

Nowy przewoźnik przejmie od MPK do 10% linii komunikacyjnych (czyli od 665 000 do 700 000 kilometrów rocznie).

Czego od nowego przewoźnika wymaga ZKM? Nowych, niskopodłogowych, wyposażonych w monitoring i klimatyzowanych autobusów o długości od 11,5 do 12,5 metra. W autobusie muszą znajdować się tablice kierunkowe z systemem głosowym. Wszystkie nowe autobusy będą w kolorach Systemu Informacji Miejskiej.

Termin składania ofert przez potencjalnie zainteresowanych konkursem przewoźników upływa 15 lutego 2013 roku.



Komentarze (9)

Dodaj swój komentarz

  • @do ojezusie 2013-01-04 13:23:34 213.73.*.*
    No tak, nagłówek artykułu jednak jasno sugeruje złamanie monopolu, co nie jest prawdą. A to, że ludzie od razu kumają to jako konkurencję - zgadza się, trochę szkoda, bo przy takim myśleniu nic się nie zmieni.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • do jezusie! 2013-01-04 13:18:02 83.9.*.*
    W tekście jest jasno napisane, że to zkm bedzie zarządzać nowym podwykonawcą tak jak i mpk. A to, że ludzie nie kumają i piszą coś o konkurencji to już ich problem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Jezusie! 2013-01-04 13:10:54 213.73.*.*
    Dodam jeszcze, że to żadna konkurencja, co potwierdza specyfikacja istotnych warunków zamówieni ana stronie BIP ZKM: http://bip.zkm.olsztyn.eu/usugi/226-postpowanie-nr-nz271292012-na-wiadczenie-usug-w-zakresie-publicznego-transportu-zbiorowego-tj-komunikacji-miejskiej "Nowy przewoźnik" - tak jak pisałem - będzie tylko odwalał część roboty, sprzedawał bilety .... ZKM - tak jak to robi teraz MPK! A szary lud kupuje, że to konkurencja :) Uwaga: należy się uważnie wczytać, że bilety ważne na tych liniach to bilety ZKM, a przewoźnik za sprzedaż w autobusie słynnych 3-przejazdówek dostanie marżę w wysokości 8% (coś przecież musi z tego mieć). Wnioski: nawet jeżeli będzie w Olsztynie milion przewoźników, a każdy z nich będzie obsługiwać transport na podstawie biletów ZKM to tak, jakby tego miliona nie było - nadal jedyną konkurencją dla ZKM pozostanie Faster. Tyle w temacie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Jezusie! 2013-01-04 12:55:04 213.73.*.*
    Ludzie, to jest tak, że ZKM jako spółka miejska nie rozpisuje przetargu na nowego przewoźnika, tylko chce, aby na zlecenie tejże spółki jakiś podmiot (nie wiemy jaki - ten, który wygra przetarg) obsługiwał tylko kilka linii. Na tej zasadzie ten "przewoźnik" będzie tylko zleceniobiorcą ZKM, a ceny biletów nadal pozostaną na niezmienionym poziomie, liniami i innymi rzeczami będzie zarządzać ZKM. Czy autorzy tekstu o tym nie wiedzieli - nie wiem, ale warto takie rzeczy pisać. Gdyby w Olsztynie miał powstać nowy przewoźni, to musiałby zdobyć koncesję i zacząć po prostu działalność. W tym wypadku miejska spółka po prostu rozpisuje przetarg na odwalenie za nią części roboty, ale w ramach własnej działalności. Czy to takie trudne? Podstawówka, liceum i studia, a szary lud nadal twierdzi, że to konkurencja! Przykład (nierzeczywisty): jedynym operatorem energii jest w Olsztynie EnergOl. Jako że rozpisuje przetarg na obsługę 10 z 234 linii w mieście oznacza, że tylko zewnętrzna firma będzie obsługiwać te 10 linii, a taryfy i obsługa nadal należą do EnergOl. Komuna jak widzę trwa w najlepsze :-)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • waran z komodo 2013-01-03 11:48:43 83.9.*.*
    Konkurencja jest dobra dla klienta, ale nie dla miejskiej spółki. Komunikacja miejska jest spółką miejską, która z założenia jest utrzymywana przez miasto i nie jest nastawiona na zysk, ale na minimum rentowności. Kiedy pojawi się dla niej konkurencja MPK zupełnie zlikwiduje nierentowne linie oraz wystąpi o większe dofinansowanie z budżetu miasta - wszak jest spółką miejską powołaną przez ratusz. I ratusz będzie musiał wyłożyć kasę na MPK, która będzie miała coraz mniej pasażerów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • do waran 2013-01-03 10:25:13 83.9.*.*
    Konkurencja nigdy nie jest szkodą. MPK nie jst w stanie ogarnąć wszystkich połączeń przy swoim obecnym taborze, dlatego wazne jest wprowadzenie konkurencji
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • waran z komodo 2013-01-03 10:06:00 83.9.*.*
    Paranoja do kwadratu. Miejski zarząd zarządzający miejską spółką umożliwia działalność jej konkurencji, czyli działa na jej szkodę. Za pół roku okaże się, że będzie trzeba wyłożyć z kasy miejskiej parę milionów na ratowanie MPK. kto wtedy za to odpowie? Jak to kto? Mieszkańcy! Zamiast nowej ulicy będzie ratowanie MPK.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • nowy 2013-01-03 09:13:49 5.172.*.*
    A ja mam nadzieję, że zmieni się firma kontrolująca bilety. Obecna to zbiorowisko niewychowanych ...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • mieszkaniec 2013-01-03 09:10:34 88.156.*.*
    Z tego co obiło mi się o uszy, oczywiście mogą to być plotki, więc od razu tak informuję. Możliwe, że będzie nowy przewoźnik, ale zarządca (czy właściciel)dokładnie nie pamiętam, będzie ten sam. No ale miejmy nadzieję, że obniży to ceny biletów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl