Dziś jest: 25.04.2024
Imieniny: Jarosława, Marka
Data dodania: 2011-12-15 09:27

Iwona Starczewska

Koniec monopolu MPK?

Miasto planuje wprowadzić do Olsztyna konkurencję dla MPK. ZKM już zastanawia się, które linie autobusowe mogłyby być obsługiwane przez prywatnych przewoźników.

reklama

U ubiegłym roku - ratusz powołał jednostkę, odpowiedzialną za kontrolę i nadzór na przewoźnikami w Olsztynie - ZKM. Praca jednostki oscylowała jedynie wokół MPK - właściwie jedynego, olsztyńskiego przewoźnika. Minimalna część linii uzupełniana jest przez prywatną firmę Faster, której pojazdy kursują głównie z dworca do Jarot.

Monopol MPK ma zostać przerwany. W przyszłym roku część linii ma zostać wystawiona na przetarg - co daje możliwość wkroczenia do Olsztyna innych, konkurencyjnych przewoźników.

Jakie linie przejmą potencjalni ''prywaciarze''?

- Aktualnie zastanawiamy się, które połączenia autobusowe mogłyby zostać przekazane dla prywatnego przewoźnika. Kiedy ustalimy te linie - najprawdopodobniej będą to autobusy podmiejskie - policzymy kilometry i określimy wymogi jakie powinien spełniać przewoźnik - to ogłosimy przetarg - informuje rzecznik ZKM, Marta Bartoszewicz.

Pasażerowie boją się, że zmiana przewoźnika może oznaczać zmiany w ulgach na przejazdy komunikacją miejską. Tu jednak nie ma powodu do obaw.

- Wszystkie zwolnienia i ulgi w przejazdach komunikacją miejską, które obowiązują teraz, będą nadal ważne. Decyzje o przyznaniu uprawnień podjęła Rada Miasta i bez względu na to, kto będzie przewoźnikiem, zapisy te będą obowiązujące - dodaje Marta Bartoszewicz, rzecznik ZKM.

Dla MPK może to oznaczać konieczność zwolnienia części pracowników. Co potwierdza rzecznik MPK – Przemysław Kaperzyński.

- Zamiar zorganizowania przetargu nie jest dla nas nowością. Istotny jest termin jego przeprowadzenia, ponieważ pociąga to za sobą konieczność zmniejszenia zatrudnienia niezbędnego do obsługi linii komunikacyjnych.

 

Komentarze (4)

Dodaj swój komentarz

  • Mieszko 2011-12-18 21:01:20 88.156.*.*
    Przetarg powinien byc przede wszystkim jawny w kazdym jego aspekcie. Nie chcemy wiecej "ustawionych" przetargow
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Bobs 2011-12-17 00:39:04 81.190.*.*
    Z całym szacunkiem, ale kolega poniżej nie rozumie chyba problematyki. ZKM jest wyodrębnione z Urzędu Miasta i to ono zarządza liniami i ma prawo do wyboru przewoźnika w drodze przetargu. Jest także emitentem biletów, które mają stałą cenę przez nich ustalaną jak i ustawowe ulgi. Ogłaszany jest przetarg na obsługę poszczególnych linii za określoną cenę "wozokilometra". Stanowi to same korzyści dla pasażerów - spójrzmy na niedaleki Grudziądz, gdzie linie 12, 18, 3 i chyba 21 obsługuje Veolia Transport, która została zobowiązana do zakupu nowego, klimatyzowanego taboru (jeden z warunków przetargu), a pozostałe linie obsługuje spółka MZK Grudziądz, która kiedyś miała monopol na przewozy w mieście.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • stary_kibic 2011-12-16 12:16:02 83.9.*.*
    Rada Miasta po raz kolejny się kompromituje. Najpierw podnieśli ceny biletów, żeby ratować MPK, a teraz wbijają gwóźdź do trumny dla miejskiego przewoźnika. W ten oto sposób radni zrazili do siebie mieszkańców cenami biletów, a MPK i tak będzie klepać biedę, bo konkurencja ruszy. Paranoja. Owszem, ktoś powie, że konkurencja będzie jeździć na liniach, które ZKM nie obsługuje lub na tych, które nie są rentowne dla ZKMu, ale tak czy siak ludzie będą mogli wybierać innego przewoźnika i będą unikać MPK.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • lukbet 2011-12-15 22:05:58 81.190.*.*
    NARESZCIE!! Byle tylko konkursy były rozstrzygnięte uczciwie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0

www.autoczescionline24.pl