Uczelnia z Kortowa proponuje kilkadziesiąt kierunków studiów podyplomowych. W roku akademickim 2025/2026 na chętnych czekają cztery nowości. Chodzi o AI w biznesie i sektorze publicznym, higienę pasz, zarządzanie produkcją i procesami w przemyśle spożywczym oraz edukację zdrowotną.
Ostatni z wymienionych kierunków nadaje kwalifikacje do nauczania budzącego skrajne opinie przedmiotu. Przypomnijmy, że edukacja zdrowotna została wprowadzona do szkół w bieżącym szkolnym jako przedmiot nieobowiązkowy. Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych oraz liceów, techników i szkół branżowych I stopnia.
Jak przekonują zwolennicy nowego przedmiotu, stanowi on odpowiedź na potrzeby współczesnego społeczeństwa. Chodzi o obszary związane ze zdrowiem psychicznym, aktywnością fizyczną czy kształtowaniem zdrowych nawyków żywieniowych.
- Podstawową ideą tego przedmiotu jest kompleksowe podejście do edukacji zdrowotnej, która obejmuje zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne, środowiskowe i seksualne. Zadaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej, nas dorosłych, nauczycieli i specjalistów jest wyposażenie młodego pokolenia w takie kompetencje, które pozwolą podejmować właściwe decyzje, dotyczące ich własnego zdrowia, ale również otoczenia, przez całe życie. Chodzi o stworzenie szkoły, która nie tylko uczy, ale również przygotowuje do funkcjonowania w ciągle zmieniającej się rzeczywistości – mówiła podczas wrześniowego spotkania z mediami senator Koalicji Obywatelskiej, Ewa Kaliszuk [CZYTAJ WIĘCEJ: Nowy przedmiot w szkołach. Czy edukacja zdrowotna pomoże dzieciom i młodzieży? KO apeluje do rodziców].
Przeciwnicy nowego przedmiotu mówią z kolei o seksualizacji dzieci [CZYTAJ WIĘCEJ: "Barbara od naszych dzieci wara". Mocne hasła pod kuratorium oświaty w Olsztynie przeciwko zmianom MEN]. Specjalny list w tej sprawie przygotował Episkopat.
- Prowadzona przez niektóre media propaganda podkreśla, że w edukacji zdrowotnej chodzi o zdrowie uczniów, a tymczasem w istotnej swej części przedmiot ten zawiera treści dotyczące tzw. zdrowia seksualnego, których celem jest całkowita zmiana w postrzeganiu rodziny i miłości – twierdzą przedstawiciele Kościoła katolickiego.
Przedstawiciele UWM przekonują, że program studiów podyplomowych w zakresie edukacji zdrowotnej został przygotowany zgodnie z podstawą programową przedmiotu, która zawiera takie komponenty jak: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie, zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, Internet i profilaktyka uzależnień, system ochrony zdrowia.
– Przedmioty, które proponujemy, dadzą nauczycielom podstawę na poziomie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do prowadzenia tak wielozakresowej podstawy programowej. Prowadzący zajęcia to lekarze, biolodzy, psycholodzy, psychiatrzy, prawnicy, dietetycy, położne, specjaliści w zakresie kultury fizycznej, ekolodzy i pedagodzy – mówi dr Beata Adrjan, kierownik nowego kierunku oraz prodziekan ds. kształcenia z Wydziału Nauk Społecznych UWM.
Rozpoczęcie zajęć planowane jest pod koniec października i do tego czasu będą przyjmowane zapisy. Słuchaczami mogą być nauczyciele, których celem jest zdobycie kwalifikacji do nauczania kolejnego przedmiotu. Studia podyplomowe na kierunku edukacja zdrowotna będą trwały trzy semestry.
Komentarze (3)
Dodaj swój komentarz