Przypomnijmy, olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada wyłącznie za utrzymanie dróg krajowych znajdujących się w obrębie regionu. Już dziś drogowcy zapewniają, że posiadają całość potrzebnego sprzętu do ''akcji zima'', a na potwierdzenie tego przytaczają dane statystyczne. W województwie czeka więc 67 pługów lemieszowych, 17 pługów wirnikowych, 54 pługosolarki, 35 pługopiaskarek. Drogowcy chwalą się również zgromadzoną w magazynach solą. Już teraz na utrzymanie dróg krajowych w warmińsko-mazurskim zgromadzono 12 tysięcy ton soli oraz 3 tysiące innych materiałów zapewniających szorstkość jezdni zimą.
Drogowcy przygotowali również około 30 kilometrów zasłon przeciwśnieżnych, które ustawiane będą wzdłuż dróg.
Jak wiadomo, utrzymanie dróg krajowych w czasie zimy to ogromny koszt. Tylko na działania w warmińsko-mazurskim planowane są wydatki w wysokości około 16 mln złotych.
- Do zarządzania zimową akcją będziemy wykorzystywać też stacje meteorologiczne oraz kamery. Stale monitorują one sytuację i ułatwiają ocenę panujących na trasach warunków jazdy. Obraz z kamer jest dostępny dla wszystkich internautów. Wystarczy odwiedzić serwis dla kierowców na stronie www.gddkia.gov.pl. Tam również można sprawdzić stan przejezdności dróg krajowych - informuje rzecznik olsztyńskiego GDDKiA, Karol Głębocki.
W zależności od znaczenia dróg stosowane są trzy standardy zimowego utrzymania:
Standard II podwyższony
Na drodze krajowej nr 7, o długości ponad 156 km obowiązuje standard II podwyższony.
Oznacza to, że droga ta jest odśnieżana i posypywana na całej długości i szerokości. Czas likwidacji śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godzin od momentu ustania opadów śniegu. Na drodze nie może pozostawać warstwa zajeżdżonego śniegu.
Standard II
Ważniejsze drogi krajowe na Warmii i Mazurach (15, 16, 51), o łącznej długości ponad 642 km, zakwalifikowane zostały do II standardu.
Drogi te są odśnieżane i posypywane na całej ich długości i szerokości. Czas likwidacji śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godzin od momentu ustania opadów śniegu. W tym standardzie dopuszcza się, w przypadku intensywnych opadów śniegu, pozostawienie na nawierzchni, po zakończeniu pracy sprzętu, warstwy zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu.
Standard III
Pozostałe drogi krajowe w województwie, o długości prawie 504 km, zaliczone są do standardu III.
Utrzymywane są one w ograniczonym zakresie, co oznacza, że na tych drogach odśnieżanie jest prowadzone na całych ciągach, natomiast zwalczanie śliskości prowadzone jest tylko na wyznaczonych odcinkach tych dróg, takich jak np. skrzyżowania z innymi drogami i liniami kolejowymi, przystanki komunikacyjne, odcinki dróg o pochyleniu podłużnym ponad 4%.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz