Dziś jest: 02.05.2024
Imieniny: Anatola, Atanazego
Data dodania: 2023-03-20 18:30

Krzysztof Brągiel

Drogowa łamigłówka na skrzyżowaniu ul. Szrajbera i Knosały rozwiązana [ZDJĘCIA, WIDEO]

Drogowa łamigłówka na skrzyżowaniu ul. Szrajbera i Knosały rozwiązana [ZDJĘCIA, WIDEO]
Jeszcze w piątek (17 marca) na skrzyżowaniu ul. Szrajbera i ul. Knosały można było mieć wątpliwości, co do prawidłowego oznakowania
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Kierowcy, którzy zdecydowali się wjechać w ul. Szrajbera od strony ul. Knosały jeszcze do niedawna mogli mieć mętlik w głowie. Jeden ze znaków poziomych informował o możliwości jazdy w lewo i w prawo, drugi natomiast zdawał się nakazywać wyłącznie skręt w lewo. Łamigłówkę rozwiązali w ostatni weekend drogowcy.

reklama

Kierowcom, którzy nie dostosują się do znaków poziomych P-8b czy P-8g, grozi mandat 250 zł i 5 punktów karnych. Jeszcze w piątek (17 marca) wjeżdżając w ul. Szrajbera od strony ul. Knosały można było mieć wątpliwości, czy skręcając w prawo nie narażamy się na interwencję policji.

Pierwszy z drogowych malunków znajdował się przed pasami. Był wytarty, ale wprawne oko dostrzegło na nim dwie strzałki. Wedle oznakowania (opisanego w przepisach jako P-8g) z ul. Knosały mogliśmy odbić w prawo w stronę ratusza, jak też w lewo w kierunku al. Warszawskiej. Kiedy jednak minęliśmy przejście dla pieszych i maska naszego wozu zaczęła muskać ul. Szrajbera, powstało ryzyko, że znaleźliśmy się w innym systemie ruchu drogowego. Przy skrzyżowaniu widzieliśmy bowiem strzałkę, która nakazywała wyłącznie skręt w lewo (P-8b).

fot. Lewicowy CEO / Twitter

O powyższej zagadce poinformował nas Czytelnik. Na filmie, który opublikowaliśmy w mediach społecznościowych widać, że kierowcy skręcali głównie w prawo, w stronę centrum.

Bardzo niejednoznaczne oznakowanie - pierwsza strzałka (trochę wytarta) posiada dwa groty, czyli sugeruje możliwość skrętu w prawo i w lewo, dopiero następna jest tylko w lewo. Ponadto układ komunikacyjny tego skrzyżowania bez problemu jest w stanie obsługiwać skręt w prawo. Jeżeli jest dopuszczalny rzeczywiście tylko skręt w lewo powinien zostać zastosowany odpowiedni znak drogowy, żeby wykluczyć tą niejednoznaczność.

- tak skomentował filmik, dokumentujący sytuację na skrzyżowaniu, jeden z naszych Czytelników.

Odpowiedniego, pionowego znaku drogowego, który opowiadałby się za którąś ze strzałek nie było. Kierowcy zostali natomiast ostrzeżeni popularnym trójkątem A-7, aby ustąpić pierwszeństwa przejazdu.

- Pionowe oznakowanie rozstrzyga, poziome jest pomocnicze.

- stwierdził inny internauta.

Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych mówi, że:

Znaki poziome odzwierciedlające znaki pionowe ostrzegawcze lub zakazu albo dodatkowe znaki szlaków rowerowych stanowią powtórzenie zastosowanych znaków pionowych, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Z prawnego punktu widzenia znaki poziome nie są zatem podporządkowane pionowym. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie są jednoznaczne, teoretycy prawa o ruchu drogowym zalecają, aby stosować się do znaków pionowych. Nie wynika to z ich nadrzędnej roli, ale z faktu, że to one stanowią wyznacznik zasad ruchu drogowego.

Przecież znak poziomy zezwala na skręt w obie strony, tylko za pasami jest wytarty fragment znaku między rdzeniem a prawym grotem.... Nie ma też pionowego nakazu skrętu w lewo

- skomentował nagranie jeden z użytkowników Facebooka i okazał się być najbliższy rozwiązania drogowej zagadki. 

W weekend drogowcy poprawili oznakowanie i druga ze strzałek okazała się powtórzeniem pierwszej. Jeszcze w piątek trudno było to ocenić, ponieważ grot wycelowany w prawo uległ niemal całkowitemu wytarciu. Winna takiej sytuacji ma być m.in. sól drogowa, która w okresie zimowym zapewnia szorstkość nawierzchni. 

- Strzałka była cały czas, ale wytarła się w okresie zimowym. Na wiosnę oznakowanie poziome jest poprawiane i jest to normalna procedura - przekazał nam Michał Koronowski, rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie. 

Koronowski zaznaczył też, że na skrzyżowaniach o geometrii w kształcie litery T (a takie właśnie występuje u zbiegu ul. Szrajbera i Knosały), przed którymi występuje znak A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu) i jednocześnie nie występują inne znaki nakazu oraz zakazu, kierowca ma możliwość wykonania manewru skrętu, zarówno w lewo, jak i w prawo.

Po odnowieniu oznaczeń skrzyżowanie przestało budzić wątpliwości (fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl)

Galeria

Komentarze (32)

Dodaj swój komentarz

  • Ggosia 2023-03-21 22:58:01 79.185.*.*
    Eksperci twierdzą, że Olsztyn ma chyba najgorszą organizację ruchu drogowego w Polsce...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 1
  • Kod won 2023-03-21 22:39:24 37.109.*.*
    Zdzit i miejski inżynier ruchu to ameby umysłowe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • Darek 2023-03-21 20:24:06 88.156.*.*
    Nasze miasto jest zagadką jak nie to kraina tysiąca świateł a teraz wąskie ulicę przez gąsienice na sznurkach to do tego dziesiątki kamer, ale za to nasz wódz prezydent miasta wielki Grzymowicz co za ten cyrk odpowiada. Naprawdę szkoda słów, a może jedna rzecz uczynić aby temu Panu nudno nie było to do salonu taka jedna gisienice na sznurku doprowadzić
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • Stop baranom 2023-03-21 17:57:40 46.205.*.*
    A kto w tej jeba ej wiosce patrzy na znaki ? Musiałby stać w miejscu ,kolesie gamonie z zarządu dróg to gamonie bez uprawnień .dzieci w przedszkolu lepiej by oznakowali .zero zdziwią to po prostu Olsztyn
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3
  • BCS 2023-03-21 12:14:45 195.136.*.*
    Przybyłem z Chicago i trochę jeżdżę już po Olsztynie, moja żona mówi że na wyczucie. Ale Reasumując tak wielu debilizmów na drogach to najstarszym Indianom z plemienia Illini się nie śniło... No i super punktacja za grzechy debilizmu oznakowania ulic... Everything is f... up...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 2
  • Oezu 2023-03-21 11:58:55 46.205.*.*
    Dlaczego tak te skrzyżowanie spi.....no? Przeciez mógłby tu być pas do skrętu w lewo i pas do skrętu w prawo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0
  • Olsztyn drogowa żenada 2023-03-21 11:51:15 5.173.*.*
    Jakim tępakiem trzeba być żeby wydać zgodę na taką "przebudowę" tego skrzyżowania!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 0
  • Mart 2023-03-21 11:49:35 5.173.*.*
    Mart
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Fachowcy z koziej wólki 2023-03-21 11:34:44 213.184.*.*
    usuńcie te idiotyczne pachołki żeby można było normalnie zjechać na kawałek dojazdowy tak jak było wcześniej. teraz czasami ciężko jest się wykręcić w prawą bez najechania osi jezdni i przekroczenia linii ciągłej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • wyborca PiS 2023-03-21 09:28:44 176.221.*.*
    Przecież wiadomo, że wszystkie drogi muszą prowadzić do świątyni, więc żadne znaki stawiane ludzką ręką nie są konieczne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3
  • ghss 2023-03-21 08:53:46 83.15.*.*
    Zarządu Dróg Zieleni i Transportu w Olsztynie już dawno wszyscy u Was powinni się przebadać psychiatrycznie! Wy albo sobie jaja robicie z kierowców i pieszych albo jesteście upośledzeni umysłowo!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 0
  • Rrer 2023-03-21 08:43:18 46.205.*.*
    Ale że co, teraz jest lepiej i bezpieczniej? Po co ta zmiana? Za płynnie z dwóch pasów wyjeżdżali, teraz niech postoją na jednym?!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 2
  • Domik 2023-03-20 23:11:47 176.221.*.*
    Przecież ludzie tam mandaty podostawali, może niech policja też się wypowie na ten temat?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 4
  • doc 2023-03-20 21:40:12 83.24.*.*
    Po co było lać tyle asfaltu żeby namalować linie i wyłączyć to z użytkowania. Przecież trawnik jest tańszy niż asfalt i jak się ma to do planów . Kto zatwierdził i wywalił tyle kasy . Żadnej odpowiedzialności i kto wcześniej w urzędzie ten rządzi. Do tego buspas na Niepodległości generuje potencjalnie kilkadziesiąt kolizji i wypadków rocznie . Co remont to coraz gorzej i to wszędzie . Karkołomne pomysły i bezsensowne wykonanie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 25 3
  • Kierownik 2023-03-20 21:39:38 5.184.*.*
    Jeżeli któryś z kierowców miał jakieś wątpliwości jak pokonać to skrzyżowanie zgodnie z zasadami ruchu drogowego to prosze ich skierować na ponowny kurs prawa jazdy , jeżeli to jest dla nich zagadka to się nie dziwię ze jest tyle wypadków
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 26
  • olsztyn.... 2023-03-20 21:33:41 37.131.*.*
    Uważajcie na swoje samochody ekipa z Bartoszyc działa ,sąsiadowi wycieli katalizator,a kręcił się samochód z rej NBA,od kiedy zamknęli granice to te złodzieje opanowali nasze miasto
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 2
  • Inzynierek wiejski 2023-03-20 21:20:00 162.210.*.*
    Przepraszam za bałagan
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 3
  • NAPĘDZANY NIENAWIŚCIĄ 2023-03-20 20:19:09 79.191.*.*
    nie dziwie się, że olsztyńscy "kierowcy" tak jeżdżą skoro prostych strzałek nie rozumieją
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 20
  • kupsztal 2023-03-20 19:31:19 79.184.*.*
    Organizacja ruchu w centrum miasta to koszmar! Nie dość, że nie ma wystarczającej liczby miejsc parkingowych, to jeszcze trzeba płacić za nie horrendalne opłaty. A co z drogami? Są za wąskie, za kręte i za zatłoczone. Nie wspominając o tym, że są ciągle remontowane i zamknięte dla ruchu. To skandal! Wymagam natychmiastowych zmian! Proponuję następujące rozwiązania: Zlikwidować wszystkie chodniki i ścieżki rowerowe w centrum i przeznaczyć je na parkingi. Znieść wszelkie ograniczenia prędkości i znaki drogowe w centrum i wprowadzić zasadę pierwszeństwa dla najszybszych pojazdów. Zmniejszyć liczbę przystanków autobusowych i tramwajowych w centrum i zwiększyć cenę biletów komunikacji miejskiej. Wprowadzić specjalny podatek dla pieszych i rowerzystów korzystających z centrum miasta. Tylko takie działania mogą poprawić sytuację kierowców w Olsztynie i odkorkować to miasto!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 13
  • INZYNIER 2023-03-20 19:27:24 93.105.*.*
    Czy tylko mi się wydaje że miejski inżynier ruchu jest niekompetentny i niepotrzebny? Co on w ogóle robi? Burdel pod swoją siedzibą ma. WSTYD
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 36 1

www.autoczescionline24.pl