Ze wsi do Olsztyna w poszukiwaniu pracy. Czy jest czym dojechać?

Ze wsi do Olsztyna w poszukiwaniu pracy. Czy jest czym dojechać?
Autobusy miejskiej komunikacji dojeżdżają do coraz większej liczby podolsztyńskich gmin
Fot. Archiwum olsztyn.com.pl

Problem bezrobocia na terenach wiejskich wciąż istnieje. Jest on szczególnie trudny do likwidacji ze względu na małą ilość infrastruktury technicznej oraz zakładów pracy na wsiach. Tamtejsi mieszkańcy zmuszeni są szukać pracy poza swoim miejscem zamieszkania.

Jak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Statystyczny w Olsztynie, na podstawie dokumentu „Dojazdy do pracy w woj. warmińsko–mazurskim”, w 2016 roku niemal 64 tysiące osób dojeżdżało do pracy wewnątrz województwa. Na co dzień do Olsztyna przyjeżdżało niemal 14 tysięcy ludzi, z czego aż 65 proc. pochodziło z obszarów wiejskich.

Czy w związku z dużym przepływem ludności została zorganizowana publiczna komunikacja autobusowa ułatwiająca mieszkańcom wsi dojazd do naszego miasta?

Na mocy umów o współpracy, komunikacją miejską można podróżować do gminy Olsztynek (od 1 października 2018 r.) czy gminy Barczewo (od 1 czerwca 2019 r.). To bez wątpienia duże ułatwienie dla osób dojeżdżających z podolsztyńskich miejscowości do pracy lub szkoły w stolicy regionu. Wielu z nich mając taką alternatywę, przesiadło się z prywatnych samochodów do autobusów komunikacji miejskiej. Tym bardziej, że OKM umożliwia im nie tylko dojazd do Olsztyna, ale także możliwość podróżowania po całym mieście w ramach jednego okresowego biletu – mówi rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie, Michał Koronowski.

Posiadacze Olsztyńskiej Karty Miejskiej, jak i ci kupujący bilety jednorazowe, nie muszą martwić się dodatkowymi opłatami za przekroczenie strefy miejskiej. Za przejazdy na wszystkich trasach oferowanych przez olsztyńskie MPK zapłacimy tyle samo.

Olsztyńska Karta Miejska uprawnia do korzystania ze wszystkich linii tramwajowych i autobusowych na terenie miasta oraz gmin ościennych w ramach podpisanych umów o współpracy (Stawiguda, Olsztynek – 129, Dywity – 108, 110, 112, Purda – 105, Barczewo – 114, 124) – dodaje rzecznik.

Do wyżej wymienionych miejscowości dołączyły również Szczęsne, Klewki, Łupstych, Wadąg, Kieźliny, Spręcowo, Słupy, Myki, Wójtowo, Łęgajny i Nikielkowo.

We wsiach objętych umową ze ZDZiT niestety zabrakło Gietrzwałdu. Jak zareagowali na to mieszkańcy wsi?

Tutaj autobusy MPK na pewno by się przydały. Żeby wyjechać ze wsi, muszę korzystać z okejek, w których zawsze jest zbyt ciasno, ze względu na pielgrzymów tłumnie odwiedzających to miejsce. Dodatkowo bilety są droższe od tych autobusowych – skarży się Alicja, mieszkanka Gietrzwałdu.

We wrześniu skontaktowaliśmy się w tej sprawie z Urzędem Gminy Gietrzwałd, ale do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Komentarze (1)

Dodaj swój komentarz

  • Piotrek 111 2019-10-02 14:34:22 188.146.*.*
    Tytuł prawidłowy - z małej wsi do dużej wsi w poszukiwaniu pracy
    Odpowiedz Oceń: 5 2 Zgłoś treść