Dziś jest: 15.05.2024
Imieniny: Izydora, Nadziei, Zofii
Data dodania: 2024-01-25 18:30
Ostatnia aktualizacja 2024-01-26 09:00

Mateusz Sikorski

Tramwaje straciły priorytet. Wielkie opóźnienia na start nowych linii

Tramwaje straciły priorytet. Wielkie opóźnienia na start nowych linii
Brak priorytetu w przejeździe przez skrzyżowania dotknął nie tylko nowych linii, ale także tych poruszających się po oddanym w 2017 torowisku
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Uruchomione pod koniec 2015 roku linie tramwajowe miały jedną zaletę nad pojazdami kołowymi - poruszały się priorytetowo. Z tego powodu dojazd tramwajem był szybszy niż przemierzenie tej samej trasy samochodem. Od początku 2024 roku coś jednak się zmieniło i podróżujący tramwajami, zwłaszcza po nowych liniach, muszą liczyć się z opóźnieniami. 

reklama

Przywrócenie olsztyńskich tramwajów spotkało się z wieloma słowami krytyki - szczególnie ze strony kierowców. Narzekać nie mogli za to korzystający z poruszających się po szynach pojazdów, które zawsze dojeżdżały "na czas". Teraz, po uruchomieniu linii nr 4 i 5, łączących Pieczewo ze Starym Miastem i Dworcem Głównym, zauważyć można, że jazda nie odbywa się płynnie. 

Problemem jest długi czas oczekiwania na skrzyżowaniach. Szczególnie widoczne jest to na skrzyżowaniach ul. Wyszyńskiego czy ul. Dworcowej z al. Piłsudskiego. Skutkuje to opóźnieniami w realizowanych kursach - od 5 do nawet 10 minut. Tylko dzięki dużym rezerwom czasowym na krańcówkach udało się nie przenieść opóźnienia na kolejne kursy. 

Nie jest to także problem dotykający nowych linii. Na skrzyżowaniach takich jak ul. Kościuszki z al. Piłsudskiego czy ul. Płoskiego z ul. Witosa tramwaje również zmagają się z przedłużonym postojem na światłach. 

Opóźnienie przejazdów tramwajowych to pokłosie ataku na systemy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu, jaki odbył się w czerwcu ubiegłego roku. Wśród zaatakowanych systemów był także ITS, odpowiedzialny za sterowanie ruchem na skrzyżowaniach i nadający komunikacji miejskiej priorytet. 

- Działania związane z poprawą skuteczności działania priorytetu dla tramwajów na skrzyżowaniach trwają od początku stycznia 2024 roku - przekazał rzecznik ZDZiT, Michał Koronowski. Według informacji udało się podnieść punktualność tramwajów od 55 proc. (2 stycznia) do 80 proc. (22 stycznia). 

Komentarze (86)

Dodaj swój komentarz

  • Miasto problem 2024-01-25 22:06:51 213.169.*.*
    Czy naprawdę po pół roku od "ataku" na który oczywiście nie było miasto przygotowane mimo miliardowych przetargów na tramwaje i system nie można tego ogarnąć? Ja rozumiem, że te miasto nie ma gospodarza ale może w takim razie zwolnić w dwóch doradców grzymowicza i za ich pensje zatrudnić programistów którzy to w końcu ogarnął i zabezpieczą system
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 30 4
  • Krzysztof 2024-01-25 21:02:28 79.191.*.*
    Byłam w Poznaniu tam tramwaj ma pierwszeństwo wszedzie jada bardzo szybko zatrzymuja ie tylko na swoich przystankach i tak powinno byc w Olsztynie tego sobie zyczymy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 17
  • MŁODA1 2024-01-25 20:34:27 94.254.*.*
    PO namaszczyło Szewczyka na kandydata na prezydenta Olsztyna. Teraz rozpocznie się totalna krytyka Grzymowicza. Mi to na rękę. Będzie krytykowany system świateł. Za chwilę będzie artykuł o kłopotach z Uranią. Następnie przyjdzie wiosna i zobaczymy ogromne dziury w jezdniach. Wszystko to prawda. Do chóru krytykantów dołączy oprócz PO portal olsztyn.com. To dobrze ze PO krytykuje Grzymowicza. Krytykowali go w 2008.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 15
  • wesdrftgh 2024-01-25 20:31:40 46.205.*.*
    system sam sie nie zrobił. ktoś go zrobił, ktoś go kupił. ktoś jest odpowiedzialny za taki wybór.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 1
  • Zg 2024-01-25 20:13:59 46.205.*.*
    W Gdańsku tramwaje nie mają priorytetu- czekają na światłach jak wszyscy, a ruch jest sprawny. W Olsztynie problemem są zbyt długie cykle świateł
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 5
  • 100%olsztyniak 2024-01-25 20:12:22 2a00:23c6:1ea5:*
    Jeżdżę tylko tramwajami i głęboko mam w dupie tych wszystkich kurpiowskich i podlaskich wsiokow zasmiecajacych ulice mojego miasta przez te ich 25 letnie ulepy bmw czy audi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 29
  • Mateusz 2024-01-25 19:56:19 2a00:f41:83c:*
    Tramwaje i torowiska wyglądają świetnie, w końcu czuć, że jest się w europejskim mieście. Na codzień jeżdżę autem, ale uważam, że całą inwestycję można uznać za udaną. Jako rodowity Olsztyniak powiem, ze miasto zmieniło oblicze i wygląda nowocześnie. Teraz tylko jakoś to utrzymać przy dzisiejszych cenach za energię i będzie idylla. Pozdrawiam malkontentów z sekcji komentarze Elo!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 25
  • Pytajnik 2024-01-25 19:47:19 2a00:f41:83b:*
    A nie był to 2016??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 4
  • observer 2024-01-25 19:35:02 176.221.*.*
    Jak długo jeszcze będą się zasłaniać tym "atakiem"??? Opóźnienia - winny atak, korki - winny atak, nie działająca strona OKM - winny atak. Ciekawe czy można przychodzić spóźnionym do roboty w ZDZiT i mówić - winny atak?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 7
  • jolko 2024-01-25 18:42:35 195.136.*.*
    I bardzo, ku*wa dobrze. Powinno to być wyłączone na stałe, to jakiś idiotyzm, paraliż miasta powoduje w godzinach szczytu. Czasem trzeba stać i 15 min. na jakimś skrzyżowaniu, bo pierd*lony tramwaj przejeżdża. Nigdzie tak nie ma poza Olsztynem!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 44 27
  • StadionDlaStomilu 2024-01-25 18:40:38 2a01:11cf:4008:*
    Priorytet to powinna dostać budowa stadionu no jesteśmy ostatnim miastem wojewódzkim bez normalnego stadionu !!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 42

www.autoczescionline24.pl