To już pewne – Szymany nie dostaną pomocy od rządu

To już pewne – Szymany nie dostaną pomocy od rządu
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury, podobnie jak lotniska w Lublinie czy Łodzi, nie otrzymał rządowego wsparcia
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury jednak nie otrzyma środków finansowych od państwa. Obecnie można stąd latać tylko do i z Krakowa. Wsparcie otrzymało za to 11 innych lotnisk na łączną kwotę 142,2 mln zł.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury nie otrzyma pomocy od państwa.

Jeszcze w maju Marcin Horała, wiceminister infrastruktury zapowiedział, że pomocą objętych zostanie 14 portów lotniczych. Jednakże decyzja uległa zmianie w listopadzie.

2 listopada bieżącego roku jedenaście portów lotniczych, które wykazały zgodnie z notyfikowanym w Komisji Europejskiej programem pomocowym stratę w rozumieniu art. 15zzzzba ust. 2 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (…) otrzymały przelewy środków – powiedział na konferencji prasowej Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Powyższy artykuł stanowi, że przez stratę rozumie się różnicę pomiędzy wynikiem działalności operacyjnej zarządzającego portem lotniczym osiągniętym w okresie od 15 marca do 30 czerwca 2020 roku a wynikiem działalności operacyjnej zarządzającego portem lotniczym osiągniętym w tym samym okresie rok wcześniej.

Największe wsparcie otrzymało Lotnisko Chopina w Warszawie (59,4 mln zł), natomiast najmniejsze – Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost (199 tys. zł).

Oprócz Szyman, pomocy nie otrzymały lotniska w Lublinie i Łodzi.

Kontrowersje wzbudza sposób naliczania pomocy państwa. Zdaniem zarządu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury, lotnisko mogłoby uzyskać pomoc, gdyby warunki były inne.

Sytuacja naszego portu mogłaby być jednak inna, gdyby brano pod uwagę spadek przychodów lub liczny pasażerów rok do roku. Należy pamiętać, że pierwotnie ministerstwo infrastruktury planowało brać pod uwagę właśnie porównanie liczby pasażerów w bieżącym oraz poprzednim roku. Dopiero we wrześniu ustalone zostały obecne zasady.

– możemy przeczytać w komunikacie zarządu lotniska w Szymanach.

Zdaniem władz portu lotniczego z Mazur, największego wsparcia potrzebują nie te wielkie lotniska, ale te mniejsze.

Zwracamy uwagę, że Port Lotniczy Olsztyn-Mazury jest najmłodszym polskim lotniskiem. Dla nas to cały czas okres budowania pozycji. Dodajmy, skutecznego budowania, bowiem do czasu wybuchu pandemii koronawirusa, każdego roku obsługiwaliśmy coraz większą liczbę pasażerów.

– przyznały władze lotniska.

Wraz z nastaniem pandemii zarząd Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury zdecydował się na szereg działań, aby ograniczyć koszty i zwiększyć szanse przetrwania spółki oraz zachować płynność finansową.

Nikt nie był w stanie przewidzieć, jak długo potrwają ograniczenia, stąd odpowiedzialne decyzje związane m.in. z ograniczeniem zatrudnienia, wstrzymaniem działań podmiotów usług zewnętrznych i działań operacyjnych.

– możemy przeczytać w komunikacie.

Jak na otrzymaną lub nieotrzymaną pomoc zareagowały inne lotniska?

Suma ta nie pokrywa całości naszych kosztów, niemniej jednak jesteśmy zadowoleni, ponieważ przedłuża to możliwości operacyjne lotniska o 2,5 do 3 miesięcy. Bez względu na tę pomoc, lotnisko było zmuszone do zaciągnięcia kredytu. Chodzi o 15 mln zł – powiedział Leszek Chorzewski, p.o. prezesa lotniska w Modlinie, które otrzymało wsparcie w wysokości 7,75 mln zł wsparcia.

Z kolei Piotr Jankowski, rzecznik prasowy lotniska w Lublinie przyznał, że przy tak zdefiniowanym pojęciu strat, Port Lotniczy Lublin nie mógł otrzymać pomocy.

Jak zostaliśmy poinformowani, w procesie uzgadniania programu pomocowego Komisja Europejska wskazała bowiem, iż rekompensata dla portów lotniczych, zgodnie z warunkami udzielania pomocy, może dotyczyć wyłącznie faktycznej szkody odnotowanej w okresie całkowitego zakazu ruchu lotniczego w okresie 15 marca – 30 czerwca 2020, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego – przyznał Jankowski.

I dodał: – W okresie zamknięcia władze lotniska podjęły w spółce szereg działań oszczędnościowych, uzyskano też zewnętrzne wsparcie finansowe, co miało wpływ na zminimalizowanie straty w rozumieniu ustawy.

Przypomnijmy, że obecnie z Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury można latać jedynie do i z Krakowa. Połączenia do Londynu czy Dortmundu pozostają zawieszone do połowy grudnia.

Galeria

Komentarze (29)

Dodaj swój komentarz

  • Śmiechłem 2020-11-22 09:58:36 95.160.*.*
    Dziwicie się? Szymany to farsa, lotnisko zbudowane za pieniądze z UE, z którego prawie nic nie lata, a które to lotnisko służy tylko dla wojska. UE powinna nakazać zwrot pieniędzy z dofinansowania! Mało tego, niech napiszą ile zarabia prezes tego gniota to się zdziwicie m.in więcej niż dyrektor Szpitala Wojewódzkiego w Olsztynie.
    Odpowiedz Oceń: 3 3 Zgłoś treść
  • R.O. 2020-11-22 09:56:42 5.173.*.*
    Lotnisko w Szymanach powstało dzienki władzy PO, jest jednym z najlepszych lotnisk w Europie i bardzo dochodowym.
    Odpowiedz Oceń: 2 6 Zgłoś treść
  • gość 2020-11-22 09:55:04 88.156.*.*
    to lotnisko ma taki sam sens jak zbudowanie metra z jednym połączeniem z brąswałdu na dajtki.
    Odpowiedz Oceń: 2 5 Zgłoś treść
  • Uy 2020-11-22 09:43:49 31.0.*.*
    Ten rzad jednak dzieli na lepszych i gorszych parszywce Pisowskie
    Odpowiedz Oceń: 4 4 Zgłoś treść
  • 0101402201 2020-11-22 00:55:26 83.8.*.*
    Bo macie dalej do Kairu niż Radom. Proszę organizować zrzutkę
    Odpowiedz Oceń: 1 4 Zgłoś treść
  • Mieczysław230 2020-11-21 23:50:16 31.135.*.*
    Jestem przerażony tymi komentarzami. Przypadkowo wszedłem na tą stronę bo jestem całkowicie z innego regionu, ale akurat jestem u znajomych na Mazurach. Takie pytanie do wszystkich komentujących - czy Wy mieszkacie w tym regionie ? U nas w podkarpackim to za takie s.... we własne gniazdo to nieźle się bym Wam dostało. U nas też jest lotnisko, które dopiero niedawno ( a istnieje już bardzo długo) i po ogólnospołecznym wsparciu zaczęło przynosić realne korzyści. Region bez lotniska to 0 szans na rozwój - chyba że Wy tak chcecie - to już Wasza sprawa. A dziwicie się że w w innych regionach Polski mają o Was zdanie, że jesteście kategorią B lub C. Trochę mi Was żal.
    Odpowiedz Oceń: 5 4 Zgłoś treść
  • argo 2020-11-21 14:23:08 95.160.*.*
    Jak to możliwe, że prezes tego gniota z którego nic nie lata rocznie zarabia 277 tys zł?
    Odpowiedz Oceń: 7 2 Zgłoś treść
  • Przemo1 2020-11-21 12:06:06 195.136.*.*
    Lotnisko Szymany to pomnik megalomanii Protasa, sługi platformianego Wójcika i Kuchcińskiego. Nikt myślący nie buduje lotniska w lesie zwłaszcza, że pod nosem ma rozwijające się lotnisko w Modlinie. Za takie "genialne" inwestycje możemy na podziękować także radnym wojewódzkim z Po, PSL, PiS
    Odpowiedz Oceń: 8 3 Zgłoś treść
  • Cała prawda o lotnisku w Szymanach 2020-11-21 11:03:58 95.160.*.*
    Port lotniczy Olsztyn-Mazury od początku istnienia generuje straty. Tylko w 2019 roku samorząd województwa dopłacił do działania lotniska 13 mln zł, a w 2018 rok ze stratą 22 808 989,85!!! W zaistniałej sytuacji tym bardziej zaskakuje kwota, jaką z pieniędzy podatników otrzymuje Prezes Zarządu Spółki Warmia i Mazury. Sprawujący to stanowisko do czerwca 2018 roku Leszek Krawczyk otrzymał za rok 2017 wynagrodzenie w wysokości 178 806,04 zł netto (277 126,90 zł brutto). Jego następca, Tomasz Kądziołka, w roku 2019 z uwzględnieniem dodatków otrzymał wynagrodzenie w wysokości 171 480,74 zł netto (258 861,36 zł brutto).
    Odpowiedz Oceń: 9 1 Zgłoś treść
  • Aaaaaa 2020-11-21 10:26:19 37.248.*.*
    Aaaaaa Aby Lotnisko spełniało funkcję Lotniska.... Muszą być wszystkie warunki spełnione... Ale.. Ale muszą być i połączenia czynne i im więcej tym lepiej... Lotnisko musi żyć rytmem Odlotów i Przylotów... We wszystkich kierunkach...
    Odpowiedz Oceń: 4 0 Zgłoś treść