Dziś jest: 20.04.2024
Imieniny: Agnieszki, Czesława
Data dodania: 2022-02-23 08:36

Cezary Kapłon

Północna obwodnica Olsztyna. Poznaliśmy nowe warianty drogi [MAPY]

Północna obwodnica Olsztyna. Poznaliśmy nowe warianty drogi [MAPY]
Projektanci północnej obwodnicy Olsztyna przedstawili warianty przebiegu drogi
Fot. GDDKiA Olsztyn

Projektant północnej obwodnicy Olsztyna – firma Trakt uruchomiła stronę dedykowaną planowanej trasie. Projektanci opublikowali kilka wariantów przebiegu drogi zarówno od wschodniej, jak i zachodniej strony miasta. Gmina Dywity zaprosiła mieszkańców na konsultacje, które odbędą się 9 marca.

reklama

Firma Trakt opublikowała kilka wariantów planowanej północnej obwodnicy stolicy Warmii i Mazur oraz Dywit.

Jeżeli chodzi o przebieg trasy od zachodu Olsztyna, są tu trzy warianty. Żółty (wariant O2) rozpoczyna się przy DK16, nieco na zachód od obecnie istniejącego węzła Olsztyn Zachód i wiedzie w kierunku północnym, a następnie skręca na wschód od Warkał, przecina Łynę na południe od Brąswałdu i omija Dywity oraz Ługwałd od zachodu, łącząc się z DK51 w pobliżu Spręcowa.

Wariant różowy (wariant O3) rozpoczyna się w tym samym miejscu przy DK16, a następnie, na wysokości Gutkowa skręca bardziej na wschód, aby za linią kolejową nr 353 (w stronę Morąga) odbić na zachód. Wariant ten przebiega na południe od jeziora Mosąg, w którego pobliżu zaplanowano węzeł drogowy Brąswałd. Później trasa wiedzie na wschód i łączy się z DK51 podobnie, jak miało to miejsce w przypadku wcześniej omawianego wariantu – w pobliżu Spręcowa.

Ostatni z omawianych wariantów – szary (O4) – rozpoczyna się na węźle Olsztyn Zachód i wiedzie początkowo na północny-zachód, aby na południe od Warkał skręcić na północny-wschód, pokrywając się z wariantem żółtym. Następnie, za linią kolejową nr 353, projektowana trasa miałaby skręcić bardziej na wschód, zahaczając o część terenów miejskich (na północ od jeziora Redykajny). Wariant ten przebiega na zachód od Dywit.

W tej koncepcji zaplanowano też dwa warianty obwodnicy Dywit. Fioletowy (D1) rozpoczyna się w okolicy ul. Wadąskiej w Olsztynie i skręca na północny-zachód łącząc się po kilku kilometrach węzłem z zaplanowanymi wariantami obwodnicy Olsztyna (O2 i O4).

Z kolei wariant brązowy (D2) rozpoczyna się wcześniej – na terenie Lasu Miejskiego i wiedzie na północny-zachód, a następnie na północ omijając Dywity od zachodu i przebiegając przez Ługwałd. Projektowana trasa łączy się z wariantami obwodnicy Olsztyna na południe od Smolajn.

Od wschodniej strony Olsztyna wariantów jest pięć. Żółty (O1) rozpoczyna się na terenie gminy Purda przy węźle Olsztyn Wschód. Trasa wiedzie na północ, przecinając tereny miejskie i skręca na północny-zachód między Zalbkami a Mykami. Omija Wadąg od północy. Za Dągami skręca w kierunku Spręcowa.

Wariant niebieski (O2) rozpoczyna się przy planowanym węźle Wójtowo, następnie wiedzie na zachód, mija tory kolejowe przy węźle ul. Marii Zientary-Malewskiej, a następnie biegnie na północ pomiędzy Wadągiem a Mykami. Trasa skręca na północny-zachód między za Kieźlinami, a następnie prowadzi (podobnie jak poprzedni wariant) w kierunku Spręcowa.

Wariant zielony (O3) rozpoczyna się również przy planowanym węźle Wójtowo, a następnie od północy omija Nikielkowo a od południa Zalbki. Trasa przebiega przez północne tereny Olsztyna (Las Miejski) przecinając ul. Jagiellońską i kończy się na węźle z drogą DK51 przy ul. Wadąskiej w pobliżu cmentarza komunalnego.

Wariant różowy (O5) rozpoczyna się najdalej od granic Olsztyna – na planowanym węźle Łęgajny. Przebiega na północ od jeziora Wadąg, a dalej wiedzie w kierunku zachodnim i północno-zachodnim w stronę Smolajn.

Ostatni z omawianych wariantów – biały (O6) rozpoczyna się przy węźle Olsztyn Wschód, a następnie wiedzie niemal w całości przez północne rejony Olsztyna (część trasy pokrywa się z wariantem O3) aż do węzła przy DK51 w pobliżu cmentarza komunalnego.

We wschodniej koncepcji obwodnicy Olsztyna zaplanowano cztery warianty obwodnicy Dywit. Pierwszy z omawianych, pomarańczowy (D1) rozpoczyna się na DK51 w pobliżu cmentarza komunalnego i wiedzie na północny-wschód od południa omijając jezioro Dywickie, a następnie łączy się na planowanym węźle z obwodnicą Olsztyna na południe od Różnowa.

Wariant czarny (D2) rozpoczyna się na terenie Olsztyna (Las Miejski) i wiedzie najpierw na wschód, a później na północ łącząc się z planowaną trasą obwodnicy Olsztyna na południe od Różnowa.

Projekt brązowy (D3) rozpoczyna się, podobnie jak wariant D1, przy cmentarzu komunalnym, ale przebiega na zachód od Dywit, a następnie biegnie na północ przecinając Ługwałd, łącząc się z obwodnicą Olsztyna na południe od Spręcowa.

Ostatni z wariantów – fioletowy (D4) przebiega początkowo jak jego poprzednik, z tą różnicą, że nie przecina Ługwałdu, ale prowadzi na zachód od niego.

Nie każdemu jednak projektowane warianty przypadły do gustu. Na fanpage’u gminy Dywity urzędnicy opublikowali post, w którym napisali, że przebieg projektowanych tras znacznie się różni od tych, które projektant pokazał w październiku 2021 roku.

Różnią się one znacznie od tych pokazywanych pierwotnie w październiku 2021 roku. Już teraz widzimy, że nie wszystkie uwagi i sugestie Gminy Dywity zostały obecnie wzięte pod uwagę.

– możemy przeczytać w poście gminy Dywity.

Urzędnicy zachęcają mieszkańców do przestudiowania wszystkich wariantów i wyrażenia swoich opinii w formularzu. 9 marca o godz. 16 na platformie MS Teams odbędą się konsultacje w formie on-line.

Galeria

Komentarze (125)

Dodawanie komentarzy zostało wyłączone.

  • ciemnogród 2024-01-16 17:11:50 2a01:11cf:420:*
    Dlaczego mapa z naniesionymi wariantami jest tak mało czytelna? Podobnie było z obwodnicą południową. Celowo używa się starych, dodatkowo nieczytelnych map. Oszuści!!!
    Przenieś Oceń: 0 0
  • Mieszkaniec Powiatu Olszty 2022-12-30 09:16:17 91.231.*.*
    W wiosennym referendum ogromną większością głosów mieszkańcy wybrali WARIANT ZACHODNI. Po co radni Olsztyna i Prezydent Olsztyna optują za wschodnim wariantem. Otóż chcą tu ugrać swoje interesy. Nie mają kasy na poprawienie dróg dojazdowych do Olsztyna z tych kierunków (bo wtopili całą kasę w tramwaje) a tu może uda się wyrwać z kasy państwowej miliony na poprawę tych dróg. Uważam że wyprowadzenie tranzytu Tirów z ul. Sybiraków i Wojska Polskiego to będzie już ogromny sukces. Wariant zachodni a szczególnie różowy O3 ma najmniej wad. 1. Omija z daleka Olsztyn, 2. Nie przeszkadza, mieszkańcom Dywit, Oś. Sterowców i działkowców. 3. Oszczędza las miejski którego wschodnia część ta największa jest najcenniejsza , szczególnie dla zatorzan. 4. skraca drogę z południa na północ regionu o 10 km.
    Przenieś Oceń: 3 0
  • Mieszkaniec Bartąga/fan Ol 2022-12-28 19:12:00 31.60.*.*
    Obwodnica Olsztyna nie jest dla mieszkańców Olsztyna. To droga dla aut jadących tranzytem omijajacych Olsztyn. Na północ regionu nikt nie jeździ ze wschodu przez Olsztyn. Tam jest droga krajowa przez Kętrzyn, bo jest krótsza. Od strony zachodniej ruch w kierunku północnym jest ogromny i to ta zachowania obwodnica powinna być wybrana. Z kierunku od Stawigudy auta zjedzalyby na istniejący już odcinek 7 kilometrowy do ronda na 16ej i dalej prosto przez las np wariant zachodni - różowy. Po co kumulowac na obwodnicy południowej kierunki wschodni i północny skoro już teraz tylko z samego wschodniego kierunku jest ogromna liczba aut. A co będzie za 10 lat? Ruch trzeba podzielić równomiernie. Ekologia, ekologia ale skrócenie drogi dla tysięcy aut o 10 km to też ekologia. Mniej spalą paliwa
    Przenieś Oceń: 1 0
  • Qaz 2022-04-28 22:20:50 77.254.*.*
    Według tych ludzi lepiej wyburzyć kilkadziesiąt domów i puścić obwodnicę Olsztyna i Dywit między istniejącymi budynkami i skazać mieszkańców Zalbek, Myk, Wadąga, Kieźlin, Dywit i Różnowa na życie w bezpośrednim sąsiedztwie drogi niż wyciąć ok 2 km lasu? Co w ogóle mieszkańcy Bukwałdu mają do przebiegu wariantów zachodnich skoro żaden z nich nie przebiega nawet w pobliżu ich wioski?
    Przenieś Oceń: 4 1
  • Jirko 2022-04-20 08:55:43 83.9.*.*
    Obwodnica biegnąca przez las miejski, w granicach miasta. Obwodnica biegnąca przez środek wsi. No, brawo! To trzeba być geniuszem, żeby coś takiego wymyśleć. Czy ci panowie/ panie nie rozumieją słowa „obwodnica”?
    Przenieś Oceń: 3 0
  • DD 2022-04-15 10:11:06 82.177.*.*
    Faktycznie, zielone płuca. Mieszkam w Jonkowie. Jak sąsiedzi odpalają piece to robi się nie tylko zielono ale i siwo. A tereny uprawne, o które toczy się spór z projektantem obwodnicy albo pójdą pod obwodnicę i w końcu ludzie przestaną się zabijać na "Jonkowskiej" drodze, którą tak skutecznie obronili kilka lat temu ekolodzy albo pójdą pod zabudowę jednorodzinną. Nie jestem za bezmyślnym niszczeniem przyrody ale rozsądek niekiedy byłby wskazany.
    Przenieś Oceń: 3 1
  • N. 2022-04-10 20:52:45 5.173.*.*
    Brońmy zielonych płuc powiatu olsztyńskiego! Warianty zachodnie niszczą przyrodę i kulturę tradycyjnych wsi warmińskich, ingerują w zabudowę i rolnictwo. Widoczne są już teraz braki oleju, należy dbać o tereny upraw, by rolnicy mogli uprawiać zboża oleiste.
    Przenieś Oceń: 4 6
  • fefefe2w 2022-03-09 11:43:07 79.191.*.*
    Co za szaleniec wymyslil, zeby zielony wariant szedl przez srodek wsi Nikielkowo? Glupszego pomyslu nie moglo byc.
    Przenieś Oceń: 4 0
  • N. 2022-02-24 22:23:01 94.254.*.*
    Projektanci nie odrobili pracy domowej? Co z Planem zagospodarowania przestrzennego województwa Warmińsko-Mazusrkiego? Według uchwały opcja zachodnia jest najtrudniejsza pod względem ekonomicznym i technicznym, jest niekorzystna. Zalecana jest obwodnica po stronie wschodniej. Liczę że będzie brane to pod uwagę. Dla zainteresowanych (str 182-183) pod linkiem : https://bip.warmia.mazury.pl/akty/12889/uchwala-w-sprawie-uchwalenia-planu-zagospodarowania-przestrzennego-wojewodztwa-warminsko-mazurskiego.html?fbclid=IwAR2hAM_pdwEdRMQcQyn8jE5BZlUrYE3WEFqP2CIxM7U2T_Ni7PThpjG1Pu4
    Przenieś Oceń: 10 3
  • Mieszkaniec Gminy 2022-02-24 19:08:50 5.184.*.*
    Tylko wariant wschodni - obwodnica ma spełnić rolę obwodnicy. WSCHODNI odciąży tranzyt jak i zdecydowanie zamieszkane tereny. Różnowo i kolejne plane Gminy Dywit "Nowe osiedle" Różnowo to jedyna najlepsze rozwiązanie.
    Przenieś Oceń: 13 9
  • Pomyłka 2022-02-24 15:33:58 82.177.*.*
    Wariant D2 przechodzi przez środek Ługwałdu co to za pomysł żeby budować obwodnicę przez centrum miejscowości. Takie rozwiązanie to chyba tylko d.... mógł wymyśleć.
    Przenieś Oceń: 5 0
  • kaska 2022-02-24 10:40:25 95.40.*.*
    Ciekawe co będzie jeździć po tej obwodnicy, jak za kilka lat wejdzie zakaz rejestrowania nowych samochodów spalinowych. Używane zostaną tak opodatkowane, że będziecie nimi jeździć po swoim podwórku, o ile je macie. Stać was na elektryki dzisiaj? Jutro też nie będzie. Odnośnie obwodnicy: najrozsądniej wygląda pierwszy wariant wschodni, zaczynający się na istniejącym węźle przy planowanej spalarni. Ten wariant nie ingeruje w tereny zamieszkałe w Nikielkowie i Wójtowie. Problemem będą Słupy, Kieźliny, Wadąg i Różnowo. Dlatego najmniej protestów widzę po stronie zachodniej (lasy i estakada nad Łyną). Ale tu jak znam życie, ekolodzy zaczną protesty, wspierani przez Gutkowo.
    Przenieś Oceń: 8 4
  • Mls 2022-02-24 07:25:43 178.42.*.*
    Wiele osób poddaje pod krytykę warianty zachodnie tłumacząc to istnieniem skrótu przez Ługwałd. Skrótu, którym pojadą tylko osobówki. Zapominają, albo nie wiedzą, że gmina Dywity, Barczewo i Dobre Miasto zainwestowało w małą obwodnicę z Barczewa do 51 przed Dobrym Miastem. Tamtędy część ruchu ciężarowego będzie mogła pójść. Las Miejski jest zwykłym lasem. Takim samym jak lastw okół Barczewka, Różnowa, Słup, itp. Z tą różnicą, że po stronie wschodniej jest także infrastruktura turystyczna oraz obszar wysokiego zurbanizowania. Dolina Łyny jest piękna, ale dolina dawnego jeziora Spręcowskiego także. Spływy Łyną są super, ale spływy od Dadaju do Wadąga też. Trzeba patrzeć na dobro ludzi. Warianty wschodnie ingerują w tereny zamieszkałe. Wystarczy, że kilka działek będzie należało do wystarczająco wpływowych osób i pożegnacie się z obwodnicą. Więc jest tylko jedna droga. Albo las miejski, albo obwodnica. Czyli tylko warianty zachodnie.
    Przenieś Oceń: 13 10
  • serio 2022-02-23 23:19:28 46.205.*.*
    Jeśli obwodnica ma spełnić w pełni swoją rolę i być uzasadniona ekonomicznie, to musi wygrać wariant wschodni. ZACHODNI odciąży tylko tranzyt, zniszczy przyrodę i jest dłuższy. WSCHODNI odciąży zarówno tranzyt jak i zamieszkane tereny podmiejskie. W konsekwencji mniej zakorkowane miasto np. Zatorzu. Do tego mniej przyrody do wytępienia i krótszy przebieg.
    Przenieś Oceń: 20 11
  • KKK 2022-02-23 21:23:11 159.205.*.*
    W wariancie zachodnim brak połączenia istniejącej dk51 do projektowanego węzła pod Spręcowem!!! Obwodnica Dywity warian D2 przechodzi przez Ługwald!!!
    Przenieś Oceń: 3 1
  • NOL z wyboru 2022-02-23 20:45:31 31.0.*.*
    w5, która łączy się z obwodnicą Barczewa, można by połączyć z obwodnicą Biskupca i w ten sposób ominąć Olsztyn, bardzo sensowne rozwiązanie dla Olsztyna, drogie, ale nie koliduje, można by zminimalizować protesty. Puknijcie się w czoło, fachowcy z Trakt. Jaki sens ma obwodnica biegnąca przez Barczewo, prawie 20 km od Olsztyna? myślicie, że mieszkańcy Olsztyna pojadą do Barczewa, żeby póżniej, po przejechaniu kilkunastu km przez Barczewko wyjechać w Spręcowie na 51?
    Przenieś Oceń: 9 1
  • Mieszkaniec Dywit 2022-02-23 19:17:11 5.173.*.*
    Jestem z Dywit i nie widzę sensu wariantu zachodniego . Chce codziennie szybko dojechać do pracy do dzielnicy przemysłowej Olsztyna ! A nie po wybudowaniu Obwodnicy dalej stać w tym samym korku.
    Przenieś Oceń: 23 15
  • Mma 2022-02-23 18:55:13 81.190.*.*
    Dywity to jednak stan umysłu. Lata temu zablokowali budowę obwodnicy, potem następni kretyni pobudowali się na terenach gdzie może iść droga. A teraz histeria, że w końcu plany o których wszyscy widzieli są realizowane i płacz, że chcą kompletnie bezsensowny wariant zachodni.
    Przenieś Oceń: 47 6
  • Tylko Zachodni wariant 2022-02-23 18:29:36 95.41.*.*
    Dywity , Olsztyn i Barczewo są za wariantem ZACHODNIM! Już jasno się określili że nie ma zgody na przecięcie bardzo mocno zurbanizowanych terenów tych gmin a co najgorsze wariant wschodni przechodzi przez teren MIASTA OLSZTYN i jako droga PRZYSPIESZONA a nie klasy S koszt ponosi uwaga ... MIASTO OLSZTYN 200 mln zł ! Także w grę wchodzi tylko wariant ZACHODNI i kwestia wybudowania go tak aby jak najmocniej odciążył Olsztyn i Dywity a do tego jak najmniej ingerował w przyrodę
    Przenieś Oceń: 11 25
  • Abc 2022-02-23 17:42:08 5.184.*.*
    Wariant zachodni przy okazji odciąży ul Bałtycką i wjazd od strony Morąga.
    Przenieś Oceń: 11 12

www.autoczescionline24.pl