Kontrowersje wokół budowy drogi S16. Lewica pyta ministrów o kontrolę nad inwestycją

Kontrowersje wokół budowy drogi S16. Lewica pyta ministrów o kontrolę nad inwestycją
Budowa nowej drogi S16 ciągle wzbudza kontrowersje / zdjęcie ilustracyjne
Fot. GDDKiA

Nie cichną kontrowersje wokół budowy drogi S16 na odcinku Mrągowo-Ełk oraz Ełk-Knyszyn. Przedstawiciele Lewicy od początku wskazywali na negatywny wpływ inwestycji na środowisko. Posłanka ugrupowania złożyła do ministerstw interpelacje w tej sprawie.

Trwają prace nad projektem drogi ekspresowej S16 przez Mazury. Inwestycja od początku wzbudzała kontrowersje wśród mieszkańców regionu oraz obrońców środowiska. Powstała nawet petycja „Ratujmy Mazury”, do podpisania której zachęcają lokalni działacze partii Lewica Razem.

- Sprzeciwiamy się budowie drogi ekspresowej S16 w proponowanym wariancie. Uważamy, że w perspektywie nadchodzącego kryzysu ekonomicznego próba realizacji proponowanego projektu jest nierealna. Wiąże się nie tylko z jej kontrowersyjnym przebiegiem przez Mazurskie rzeki i lasy, ale również z niegospodarnością publicznych środków - mówił pochodzący z miejscowości Talki w powiecie giżyckim, Bartłomiej Rutkowski, członek olsztyńskiego zarządu okręgu, obejmującego Warmię i Mazury.

Dziś przedstawiciele partii poinformowali, że ich posłanka, Paulina Matysiak wystosowała w tej sprawie dwie interpelacje. Pierwsza trafiła do Ministerstwa Infrastruktury, dotyczy ona planowanej modernizacji drogi krajowej nr 16. Druga została skierowana do Ministra Klimatu. Matysiak pyta w niej o wpływ modernizacji na środowisko.

Planowany w dolinie Biebrzy przebieg drogi krajowej nr 16 obejmuje tereny Biebrzańskiego Parku Narodowego, a na Mazurach obszary natury chronionej, rezerwatów i parku krajobrazowego. Co więcej, projekt drogi S16 w proponowanym zakresie nie leży w interesie ekonomicznym mieszkańców Mazur, gdyż ten ściśle związany jest z turystyką i rekreacją, a w związku z natężeniem ruchu tranzytowego naturalne warunki do rozwoju ekonomicznego regionu opartego na tych dziedzinach będą się pogarszać. Dodatkowo z informacji medialnych wynika, że konsekwencją takiej polityki będzie brak możliwości remontu i modernizacji DK16, czemu sprzeciwia się większość zainteresowanych samorządów lokalnych.

- czytamy w jednej z interpelacji.

W dalszej części pisma posłanka Lewicy pyta, czy ministerstwa planują monitorować przebieg planowania drogi, aby zabezpieczyć cenne przyrodniczo tereny. Paulina Matysiak chce jeszcze wiedzieć, czy Ministerstwo Klimatu przeprowadziło badania dotyczące wpływu inwestycji na środowisko. Z kolei od ministra infrastruktury chce uzyskać informacje na temat utworzenia ścieżek rowerowych i obwodnic w okolicach nowej „szesnastki”.

- Interpelacje posłanki są wynikiem jej współpracy z lokalnymi działaczami okręgu, którzy zaalarmowali ją o możliwych szkodliwych skutkach realizacji obecnego planu modernizacji drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo-Ełk oraz Ełk-Knyszyn - dodaje Agata Szerszeniewicz, członkini zarządu olsztyńskiego partii Lewica Razem.

Omawiany odcinek przechodzi przez powiaty mrągowski, piski, giżycki i ełcki. Powstały trzy warianty drogi. Wszystkie zaczynają się przy południowym skraju jeziora Czos. Pierwsze dwa (na mapie zaznaczone kolorami czerwonym i czarnym) mają zbliżony przebieg do istniejącej DK16. Inny przebieg ma trzecia wersja projektu (kolor niebieski), która według planu biegnie niedaleko wsi Poręby i przy jeziorze Juksty skręca na północ w kierunku DK59. Następnie przecina ten akwen w jego północnej części a dalej wiedzie obok miejscowości Użranki i przecina jezioro Tałty. Za DW642 skręca na południe i łączy się z obecnym przebiegiem DK16 na wysokości wsi Woźnice.

Więcej:

Co z projektem trasy S16? Mieszkańcy Mazur nie są zadowoleni

Mieszkańcy Mazur złożyli 10 tys. podpisów pod petycją przeciwko jednemu z wariantów S16

Galeria

Komentarze (9)

Dodaj swój komentarz

  • Satyr2 2020-03-11 07:38:43 217.146.*.*
    Przecież Kaczyński kiedyś mówił, że w interesie Polski są drogi północ-południe a nie wschód-zachód. Papież Jan Paweł II mówił m.in. o Mazurach „Zwracam się w szczególny sposób do tych, którym powierzona została odpowiedzialność za ten kraj i za jego rozwój, aby nie zapominali o obowiązku chronienia go przed ekologicznym zniszczeniem!” Dlaczego więc na tym forum ludzie twierdzący że popierają prawicę działają w interesie tranzytu tirów akurat przez najcenniejsze tereny Mazur? Co za amok. Dlaczego GDDKiA nie zapytała burmistrzów gmin (np. Rynu) o najlepsze tereny pod taki tranzyt?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • ed 2020-03-04 09:12:44 31.6.*.*
    Tyle szumu i protestów. Je...ć tą drogę niech tam będzie jak dotychczas, a forsę lepiej przeznaczyć na S5 z Ostródy do A1
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 6
  • bol 2020-03-04 09:05:50 82.177.*.*
    Ta droga jest potrzebna i nie ma co tu pitolić o tragedii jaka się na tym terenie wydarzy po wybudowaniu drogi. W tej chwili mamy tam kilka dróg, na których rozkłada się w miarę równomiernie ruch. Są to drogi wąskie, kręte, wytyczone często jeszcze "za Niemca", którymi i tak jeżdżą te znienawidzone Tity. Nie ma co popadać w skrajności.Trzeba współdziałać - droga jest potrzebna i nie ma co do tego dyskusji, musi powstać przy jak najmniejszej ingerencji w środowisko naturalne. Ale nigdy nic nie powstanie jak głos zabierają jedynie skrajne frakcje. Uważam, że mamy w tym kraju cały szereg instytucji, które opiniują, monitorują i nadzorują kwestie związane z ochroną środowiska i że da się pogodzić interes społeczny ogólny a nie tylko lokalny czy przeciwstawnych grup i uda się wybudować tę drogę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 11
  • nie dla pisu 2020-03-04 07:45:25 83.5.*.*
    pewnie robić i niszczyć wszystko. to hasło pisu. S16 śmiało można popraowadzić innym wariantem omijającym cenne przyrodniczo tereny. zresztą uwierzcie mi że w przypadku zaakceptowania wariantu niszczącego przyrodę unia nie dorzuci się do takiego zadania ani grosza. nie wiem czy uda się to zrealizować własnymi środkami. trzymam kciuki żeby się nie udało
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 10
  • Lewaki 2020-03-03 13:47:01 188.146.*.*
    Już wiem dlaczego NIGDY nie zagłosuje na lewactwo ... tfu ! Widzicie teraz za co nas maja ?! Za skansen i bidote i tak ma zostać ! Dzięki takim ludziom jak oni na 100% głosuje na PiS
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 25