Dziś jest: 25.08.2025
Imieniny: Józefa, Ludwika, Luizy
Data dodania: 2025-07-07 10:41

Aleksandra Sawczuk

Egzamin ośmioklasisty 2025. Znamy wyniki. Uczniowie z Warmii i Mazur nie wypadli najlepiej

Egzamin ośmioklasisty 2025. Znamy wyniki. Uczniowie z Warmii i Mazur nie wypadli najlepiej
W miniony piątek (4 lipca), za sprawą CKE, poznaliśmy efekty poczynań ośmioklasistów
Fot. Archiwum Olsztyn.com.pl

W piątek (4 lipca) Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) opublikowała wyniki tegorocznego egzaminu ośmioklasisty. Większość uczniów przystąpiła do testów w terminie głównym, czyli w dniach 13-15 maja br. W kraju egzamin zdawało blisko 97 proc. ośmioklasistów. Jak wypadli uczniowie z Warmii i Mazur? Okazuje się, że uplasowali się na dolnej granicy ogólnopolskiego rankingu.

reklama

Trzy pisemne egzaminy

Egzamin ośmioklasisty w terminie głównym odbył się w dniach 13-15 maja br. Do testów podeszło blisko 97 proc. uczniów z całego kraju. To odpowiednio ok. 362 200 przedstawicieli młodego pokolenia z 374 201 ośmioklasistów. Warto wspomnieć, że w skład przytoczonych danych weszło ok. 13 000 uczniów, pochodzących z Ukrainy. Należało przystąpić do trzech pisemnych egzaminów: z języka polskiego, obcego oraz matematyki. Zaskoczeniem nie powinien być fakt, że większość zdających – 97,3 proc. zdecydowało się zmierzyć z językiem angielskim.

Jak kształtują się wyniki w województwie warmińsko-mazurskim?

W miniony piątek (4 lipca), za sprawą CKE, poznaliśmy efekty poczynań ośmioklasistów. Analizując dane ze szkół w całej Polsce, okazało się, że najlepiej poradzili sobie uczniowie z województwa mazowieckiego, a także małopolskiego.

Niestety, przedstawiciele młodego pokolenia, zdający egzamin w warmińsko-mazurskich placówkach, uplasowali się na dole rankingu, podobnie jak ci, pochodzący z Lubuskiego. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku mieliśmy do czynienia z podobną sytuacją. [Czytaj więcej: Egzamin ośmioklasisty 2024. Uczniowie z Warmii i Mazur zamykają stawkę]

Szkoły pracują wszędzie jednakowo dobrze”

Skąd tak niska pozycja uczniów w regionie? Jak wskazała warmińsko-mazurska kurator oświaty, Jolanta Skrzypczyńska, w rozmowie z Radiem Olsztyn, w większych miejscowościach odnotowano wyniki wyższe niż na wsiach, więc na efekt ogólny wpływać mogą, m.in. uwarunkowania społeczne, w tym także kwestia rywalizacji.

- Myślę, że szkoły pracują wszędzie jednakowo dobrze. (…) Wiem, że bardzo angażują się nauczyciele, uczniowie, rodzice, też w tych małych miejscowościach – podkreślała.

Na Warmii i Mazurach do egzaminu z języka polskiego podeszło 11 051 uczniów, uzyskując średni wynik 59 procent (ostatnie miejsce w ogólnopolskim zestawieniu). Arkusz z języka angielskiego wypełniało 10 934 ośmioklasistów. Osiągnęli oni średni wynik na poziomie 65,92 proc. To również ostatnia pozycja w kraju. Z kolei z „królową nauk”, matematyką zmierzyło się 11 051 uczniów, uzyskując przy tym wynik na poziomie 44,15 proc. (przedostatnie miejsce w Polsce).

Poczynania uczniów olsztyńskich podstawówek

Jak poradziła sobie młodzież, uczęszczająca do olsztyńskich placówek? Średnie wyniki są następujące:

  • język polski – 61,63 proc., przystąpiło 1460 uczniów;

  • język angielski – 75,48 proc., zdawało 1457 uczniów;

  • matematyka – 51,23 proc. i 1459 uczniów.

Warto wspomnieć, że CKE nie uwzględniało wyników tych, którzy zdawali testy, warunkujące ukończenie szkoły podstawowej, w terminie dodatkowym, czyli w dniach 10-12 czerwca.

Komentarze (9)

Dodaj swój komentarz

  • Mój podpis 2025-07-08 12:08:58 80.52.*.*
    Ciekawe, że matury też "poszły" w naszym województwie najsłabiej. Sami "tępi uczniowie" i tępi rodzice", a nauczyciele tacy mądrzy, tylko jakoś nauczać nie potrafią.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 6
  • DRZAZGA 2025-07-07 22:32:36 5.184.*.*
    jacy rodzice takie dzieci ....efekty widać ...im bardziej tępe rodzice tym bardziej roszczeniowe a jak roszczeniowe to i zaburzone ...a zaburzone i tępe dzwoni do kuratorium dlaczego ich tępy bąbelek jest dyskryminowany i ma złe oceny i go źli nauczyciele gnębią i nie nauczają i poza tym im wszystko się należy i pokażą w internecie co tępy ma do powiedzenia...a poza tym ich dziecko ma dysgrafie ,dyskalkulie ,dyslekcjei dodatkowo aspargera .....czemu bo dziecko wa mać cały cza siedziało na kompie i komputer go wychowywał a starzy dzieciaka hodowali ...dlatego mamy czasy wychowu tępych pokoleń których celem zycia jest konsumpcja ........gdzie żrą to życie a nie smakują.....ale jest to cel ......tępym narodem łatwiej sterować ....cóż lewactwo to czysta forma dekadencji
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 4
  • Ania 2025-07-07 20:03:09 83.28.*.*
    Nie wiem o co chodzi. Mój syn w sumie się nie uczył i z matmy 97%, z angielskiego 98%, z polskiego trochę gorzej tylko 80%. Kurcze dlanie to porażka jak ktoś z matmy dostanie 17%. Bodajże na 2 trzeba mieć 30% to znaczy , że duża grupa dzieci nawet na 2 nie napisałam. To jest dramat.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • Mela z córkom 2025-07-07 17:20:01 176.221.*.*
    Na 30% to nawet moja córka by zdała taki egzamin, a oni nie potrafią!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Jaca 2025-07-07 15:51:57 46.205.*.*
    Brawo ! Dalej niech uczniowie nie mają zadawanych prac domowych przez minister Nowacką. Gdzie uczniowie maja utrwalać wiedzę ? Na korepetycjach ! Nauczyciele też robią co mogą ale bez utrwalania materiału w domu rosną nam pokolenia smartfonowców, graczy i tęczowych odklejeńców.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 1
  • Johan 2025-07-07 13:01:15 46.112.*.*
    Politycy lekarze adwokaci i bardzo bogaci uczą swoje dzieci za granicą a program robią jak dla plebsu dać im jeszcze podwyżki za to że uczą na tumanów
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 0
  • Nie dla Bonżura 2025-07-07 10:57:41 164.127.*.*
    Tak jest od 2003 roku. Najsłabsze wyniki w kraju. Za to nauczycieli dyplomowanych mamy najwięcej w kraju. Do strajku w 2019 przystąpiliśmy jako pierwsi. Wychodzi na to ze oświata jest dla nauczycieli i rodziców. O uczniów nikt nie dba. Przodujemy w promowaniu LGBT+. Wszyscy pracują na pełnych obrotach ale wyników brak. W Olsztynie od 20 lat wiceprezydenci ds. edukacji są z Platformy. Dyrektorzy Wydziału Edukacji UM z nadania Platformy. Marazm i brak perspektyw dla uczniów. Olsztyn nie ma Strategii rozwoju edukacji. Jest strategia dla władz Platformy. Przetrwać za wszelką cenę. Trzeba rewolucji w kraju w oświacie a nie drobnych zmian, typu kosmetyka w podstawie czy walka z Kościołem. Kolejne młode pokolenie straciliśmy bo rządzi Platforma lub PiS.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 27