Czy miasto zarabia na tramwajach?

Czy miasto zarabia na tramwajach?
Tramwaje wróciły do Olsztyna po długiej nieobecności
Fot. archiwum Olsztyn.com.pl

Napisał do nas czytelnik, który zastanawia się, po co miastu tramwaje. Postanowiliśmy sprawdzić, czy Olsztyn zarabia na transporcie publicznym oraz na jakim poziomie są wpływy z biletów.

- Zadaję sobie pytanie, czy tramwaje są rentowne. Zastanawia mnie to, czy komunikacja miejska przynosi duże zyski miastu? Jaki jest faktyczny dochód z wykupionych przez mieszkańców biletów w stosunku do poniesionych kosztów? - zastanawia się pan Piotr, nasz czytelnik.

Postanowiliśmy zapytać, czy Olsztyn zarabia na komunikacji miejskiej.

Okazuje się, że odpowiedź nie jest prosta, bo w grę wchodzi wiele czynników.

- Nie ma miasta, które zarabiałoby na transporcie publicznym, a procent zwrotu zazwyczaj oscyluje w granicach 40 proc. Informuję, że koszt funkcjonowania transportu zbiorowego w Olsztynie, wyniósł w 2018 roku - 91 015 628,03 zł netto (8 886 606,827 wkm - wozokilometry). Uzyskane w analogicznym czasie wpływy z biletów to 35 691 646 zł netto i były o 0,5 mln zł wyższe niż w 2017 roku – wylicza Michał Koronowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie.

W Olsztynie komunikacja miejska z roku na rok zyskuje na popularności. Z każdym rokiem coraz większa liczba mieszkańców podróżuje autobusami lub tramwajami. Zaskakujący jest fakt, że zanim tramwaje powróciły na dobre, sytuacja wyglądała zupełnie inaczej.

- Potwierdza to liczba pasażerów, która systematycznie rośnie i oscyluje obecnie w granicach 43 mln rocznie. To bardzo dobra informacja bo przypomnę, że od 2012 roku tendencja była wręcz odwrotna, osiągając 34,874 mln w 2014 roku. Wszystko zmieniło się wraz z uruchomieniem sieci tramwajowej i obniżeniem kosztu zakupu sieciówki. W 2016 roku pasażerów było ponad 39 mln, a w następnym 42 mln – wyjaśnia nam rzecznik ZDZiT.

I dodaje: - To nie jedyna zmiana – rośnie kosztem sprzedaży biletów jednorazowych liczba pasażerów korzystających z biletów miesięcznych. W minionym roku było ich ponad 320 tys., czyli aż o 28 tys. więcej niż w 2017 roku i aż o 122 tys. więcej niż w 2015 roku.

Komentarze (22)

Dodaj swój komentarz

  • @Łysy 2019-12-30 12:10:56 5.173.*.*
    Jeżeli tak, to na miejscu twojego szefa sprawdziłbym twoje IP a potem uczynił cię bezrobotnym, bo to co ty robisz to działanie na szkodę twojego pracodawcy. I na prawdę nikt cię do pracy w MPK silą nie zmusza! Więc zastanów się co chcesz robić czy pracować w MPK czy pisać hejterskie komentarze?
    Odpowiedz Oceń: 3 0 Zgłoś treść
  • Ucieszony 2019-12-27 09:09:26 213.73.*.*
    Jeżdżę autem, autobusem, tramwajem, rowerem i chodzę pieszo. Cieszę się że mam wybór.
    Odpowiedz Oceń: 6 1 Zgłoś treść
  • Grex 2019-12-27 08:54:12 95.160.*.*
    Ciekawe ile już poszło pieniędzy na naprawę rozpadających się torowisk, które od samego począku są fuszerką. Dlaczego tak się stało? Bo nadzór z miasta nie nadzorował tych prac, a pensje otrzymywali.
    Odpowiedz Oceń: 7 5 Zgłoś treść
  • Łysy 2019-12-27 07:21:54 88.156.*.*
    Przeczytaj ze zrozumieniem nie likwiduję tramwajów jeśli już i twój wpis chłopczyku o niczym nie świadczy . Więc popis w komentarzu jest bez sensu . I statystyki tez . A jeżeli juz obczaiłeś i jesteś takim znawcą potoków w tramwaju to wiedz że przez dwa dni świąt przewiozłem tramwajem około stu pasażerów i nic więcej większośc kursów na pusto
    Odpowiedz Oceń: 3 2 Zgłoś treść
  • @ Łysy 2019-12-26 20:26:48 5.173.*.*
    Olsztyńskimi tramwajami dziennie jeździ 30000 ludzi. Pociągami regionalnymi w Województwie Warmińsko - Mazurskim dziennie jeździ 10000 ludzi. Więc zanim zaczniesz likwidować tramwaje w Olsztynie zabierz się za kolej łysolu!!!!
    Odpowiedz Oceń: 6 2 Zgłoś treść
  • funkstar 2019-12-26 18:51:56 89.228.*.*
    nie wiem ile trzeba mieć lat i jakie posiadać iq żeby nie wiedzieć, że w żadnym mieście w żadnym kraju komunikacja miejska jest nierentowna i trzeba do niej dopłacać.
    Odpowiedz Oceń: 13 2 Zgłoś treść
  • 100%olsztyniak 2019-12-26 18:28:02 86.167.*.*
    No i wylały się kompleksy gimbusow z roznych elblongow.Opadna wam jeszcze bardziej wasze japy z trądzikiem jak juz w kwietniu wyjada na ulice stolicy województwa pierwsze" 32 metrowe turasy".Wasza wieś zakupiła 4 czternastometrowe drezyny bez klimatyzacji
    Odpowiedz Oceń: 12 3 Zgłoś treść
  • Łysy 2019-12-26 17:06:28 88.156.*.*
    Hmm pierdu pierdu :) A dla czego nikt nie sprawdzi liczb przewiezionych pasażerów i sprzedanych biletów przed powstaniem Zarządu Komunikacji Miejskiej wchłoniętego do ZDZiT celem ukrycia kosztów tego tworu wynalazku jaśnie nam panującego :( .Kurde same sukcesy :) Liczba sprzedanych sieciówek wzrosła łał łzy wzruszenina zalały mi oczy .A tylko dla tego że pasażerowie nie mając alternatywnych rozwiązań zmuszeni na siłę sa do przesiadek .Tak więc wzrost sprzedanych śieciówek to raczej nie sukces tylko wymuszenie . Tramwaje nigdy nie były transportem rentownym i nie będa .Dlatego żaden prywatny przewoznik nigdy nie wezmie tego rodzaju transporu na swoje barki . Dużo by pisać . I rzecznik ZDZiT nie odpowiedział na pytanie które dotyczyło typowo Jakie koszty generują tramwaje i cala infrastruktura z tym zwiazana . I o ile pamiętam MPK nigdy dla miasta nie przynosiło strat . A czy teraz zacznie ??? Być może tak . A przy okazji Panie rzeczniku o ile przeczytasz ?? Jak odzielic prąd od prądu bo jakiś idiota nie wiem z ratusza ? zdzit? mpk ? usiłuje na siłę to zrobić .
    Odpowiedz Oceń: 5 9 Zgłoś treść
  • MPK Maciej Nicewicz 2019-12-26 15:30:11 37.47.*.*
    Pan/Pani @Xyz z pewnością pokraczność poruszania się pojazdem lub pieszo przez Ciebie w takich szpilkach nadawałaby się do #bekazolsztyna ale akurat ta Pani przez wieloletnie doświadczenie w jeździe w szpilkach potwierdza fakt o przystosowywaniu się istot żywych do zmiennych warunków środowiska, wykonując należycie powierzone jej zadania.
    Odpowiedz Oceń: 5 1 Zgłoś treść
  • Xyz 2019-12-26 14:09:46 37.47.*.*
    NIECIERPLIWIE CZEKAM NA KOKENTARZ NA TEMAT PANI KIERUJĄCEJ W LATO AUTOBUS LINNI 205 I JEJ ZŁOTYCH SZPILEK
    Odpowiedz Oceń: 4 1 Zgłoś treść