Dziś jest: 30.04.2024
Imieniny: Donaty, Mariana, Tamary
Data dodania: 2023-09-19 17:30

Redakcja

Zwiększenie liczby ulic pomoże odkorkować Olsztyn? Projekty tras czekają na realizację

Zwiększenie liczby ulic pomoże odkorkować Olsztyn? Projekty tras czekają na realizację
Planowany przebieg trasy ul. Nowobałtyckiej
Fot. UM Olsztyn

Komunikacja w Olsztynie to jeden z tematów, który od wielu lat nie schodzi z ust mieszkańcom. Jedni denerwują się na działanie komunikacji miejskiej, inni na korki powstające w godzinach popołudniowych. Przez wiele lat powstawały plany, które miały na celu "ulżyć" ruchowi samochodowemu w mieście. Teraz radni zastanawiają się, czy trzymanie działek pod odległe inwestycje ma sens.

reklama

Sprawa rozpoczęła się od dyskusji wśród olsztyńskich radnych. Dotyczyła ona ul. "Nowogrunwaldzkiej". Jest to robocza nazwa trasy, mającej połączyć rondo Ofiar Katastrofy Smoleńskiej z placem Roosevelta. Koncepcja budowy ulicy powstała w 2016 roku. Choć sam prezydent miasta, Piotr Grzymowicz uważa trasę za potrzebną, radni nie są jednak zgodni co do zasadności jej powstania.

Na przestrzeni lat pojawiły się także inne koncepcje tras, które miałyby pomóc ruchowi w mieście. Jedną z nich jest ul. Nowobałtycka, która miałaby udrożnić dojazd do Gutkowa, Redykajn i (w mniejszej części) Likus. Mieszkańcy osiedli podnoszą, że ulica Bałtycka jest ciasna, kręta i niebezpieczna. W ciągu ostatniego roku projekt budowy prawie 5 kilometrów drogi zyskał status projektu strategicznego dla województwa warmińsko-mazurskiego, co pozwoliło na aplikowanie o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. 

Ambitnym planem jest także przedłużenie ul. Mazowieckiego aż do ul. Towarowej. Sprzeciwiają się temu jednak mieszkańcy Pojezierza, którzy zauważają, że nowo wybudowana trasa przebiegać będzie przez park im. Janusza Kusocińskiego. 

Kolejną trasą, na którą czekają olsztynianie, jest tzw. NDP - ulica mająca łączyć al. Warszawską z ul. Szymborskiej. Projekt ten w założeniu ma odciążyć skrzyżowanie przy Galerii Warmińskiej a także ułatwić komunikację Jarot czy Pieczewa z Kortowem. Podobną funkcję pełnić miałoby przedłużenie ul. Wilczyńskiego. 

Najważniejszą i najbliższą realizacji jest północna obwodnica Olsztyna. Według planów na początku 2024 roku zakończone zostanie opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a pod koniec przyszłego roku wydana ma zostać decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Sama budowa ma rozpocząć się na początku 2029 roku. 

Tagi: komunikacja

Komentarze (60)

Dodaj swój komentarz

  • nmb 2023-10-06 21:51:32 88.156.*.*
    Im wiecej i szeszych ulic to nic innego jak tylko więcej samochodów. Miasto powinno byc dla mieszkanców a nie samochodowego złomu,jak najszybszy zakaz wjazdu do sródmiescia prywatnymi samochodami
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 3
  • jus 2023-09-21 19:20:15 178.42.*.*
    RONDO NA SKRZYZOWANIU SYBIRAKOW Z WOKSKA POLSKIEGO !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Wykorzystywać fundusze unijne i nie czekać aż się samo zrobi. 2023-09-21 08:48:56 81.190.*.*
    Jedyna droga gdzie się faktycznie źle jeździ to Sybiraków a tak po za tym jest coraz lepiej i jest ok oprócz dróg, które się robi no ale w powietrzu tego się nie zrobi. Dobrze, że się wykorzystuje fundusze unijne a nie czeka aż samo się zrobi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • Darek 2023-09-20 18:13:05 88.156.*.*
    Puści Kaczyńskiego z Morawieckim i sasinem oni ogarną ten temat Już starczy tramwajów Grzymowicza większego burdel już nikt nie zrobi z Olsztyna zrobiono jedno wielkie szambo
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 13
  • Hhhh 2023-09-20 16:51:19 81.190.*.*
    A MOŻE TAK KAŻDY Z NAS NAJLEPIEJ ZACZNIE OD SIEBIE I POMYŚLI CO MOŻE ZROBIĆ DOBREGO DLA OLSZTYNA KAŻDEGO DNIA A NIE PISAĆ JAKBY KAŻDY BYŁ PO STUDIACH BUDOWLANYCH O SPECJALNOŚCI BUDOWA DRÓG I MOSTÓW. LATWO PISAĆ A ZDECYDOWANA WIĘKSZOŚĆ NIE ZNA SIĘ NA BUDOWIE DRÓG I MOSTÓW ITP.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 4
  • Tuptuś 2023-09-20 16:35:05 93.105.*.*
    Zwiększyć ilość linii tramwajowych i wybudować metro.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Jaca 2023-09-20 15:55:11 84.241.*.*
    Za parę lat wszyscy bedziecie napierdzielać rowerami bk na samochody was stać niebedzie...i po problemie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • Kermit 2023-09-20 14:41:51 188.146.*.*
    Grzymowicz to partacz. Najważniejsze inwestycje do odkorkowania miasta to TRZECI WIADUKT NA ZATORZE I POŁĄCZENIE WILCZYŃSKIEGO Z WARSZAWSKĄ ! Reszta to zabawa pieniędzmi podatników
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 3
  • Suweren 2023-09-20 14:13:08 93.105.*.*
    Zabrac imonitety dla aroganckich posłów, Sędziów, Prokuratorów. Nie można pozwolić na bezprawie tych ludzi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 7
  • Trivial 2023-09-20 13:09:22 2a0d:5600:13:*
    A może by tak zacząć od przebudowania istniejących ulic np. Sybiraków? Zawieszenie można zgubić na tych bezustannie łatanych dziurach. Na prowizoryczne roboty naprawcze poszło już tyle co na budowę nowej drogi wraz z projektem.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 0
  • uoppj 2023-09-20 10:13:04 95.160.*.*
    "Zwiększenie liczby ulic pomoże odkorkować Olsztyn? " Nic to nie da już w tej chwili! Jedyne co jeszcze można zrobić to wypier...... tramwajarza z Ratusza ale to i tak już za późno dla tego miasta..... ( jeśli chodzi o korki)
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 8
  • Lilla 2023-09-20 10:08:09 5.173.*.*
    Jagiellońska jest tak zakorkowana i wojska polskiego że od 4godz rano ciężarowe jeżdżą ruch na okragło do późna w nocy 7 przejść jest dla pieszych i ani jednego progu zwalniającego ani ograniczenia szybkości hałas nie samowity nie można okien otworzyć może tu niech radni popatrzą na problem
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 2
  • Przyciągaj inwestorów a nie sprzedawaj gruntów pod deweloperkę 2023-09-20 09:39:15 37.248.*.*
    Jeżeli byśmy przyciągnęli inwestorów którzy chcieliby zainwestować w duże zakłady pracy nie patrząc na drzewa (bo nie ma dużych inwestycyjnych terenów) to nie dość żeby wzrosła Pensja to i byśmy nie pisali o drogach które już by istniały.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • MM 2023-09-20 08:51:58 82.177.*.*
    A czy ktoś wie kiedy rozpoczną się prace zw z Nowobałtycką ? jedna z niewielu inwestycji która mozę być realizowana bez zbytniej uciążliwości dla mieszkańców ..............a tu cisza .........pomimo tego ze są środki .........
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 2
  • Xxx 2023-09-20 08:44:06 2a00:f41:8027:*
    Przede wszystkim to trzeba zacząć od nie zwężania ulic.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 5
  • olsztyniak22 2023-09-20 08:43:47 88.156.*.*
    Brakuje tylko informacji, że opracowywany jest już tylko wariant zachodni obwodnicy północnej. Zatem pomoże to tylko osiedlu Zatorze.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 6
  • Kecaw 2023-09-20 08:22:37 88.156.*.*
    Zwiększenie liczby ulic w sytuacji kiedy PO planowała oddanie Olsztyna w przypadku ataku Rosji jest nieracjonalne .1/2 terytorium Polski traktowali jako przyszłaą rosyjska strefę okupacyjną .Nareszcie rozumiem racjonalność braku inwestycji w Polsce Wschodniej . PO i Grzymowicz w istocie nie dbając o rozwój Olsztyna postępowali racjonalnie ? Osłaniali i osłabiają tak Rosję ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 23
  • Pomorzanin 2023-09-20 08:22:02 178.42.*.*
    Pomorze!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 1
  • Kermit 2023-09-20 08:14:41 188.146.*.*
    Grzymowicz to partacz. Najważniejsze inwestycje do odkorkowania miasta to TRZECI WIADUKT NA ZATORZE I POŁĄCZENIE WILCZYŃSKIEGO Z WARSZAWSKĄ ! Reszta to zabawa pieniędzmi podatników
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 17 4
  • Ewa 2023-09-20 08:10:30 83.24.*.*
    Inwestor każdego nowo powstającego osiedla powinien mieć w ramach budowy obowiązek wybudowania nowej drogi dojazdowej do osiedla.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 1

www.autoczescionline24.pl