Dziś jest: 24.03.2025
Imieniny: Gabriela, Katarzyny
Data dodania: 2025-02-10 14:02
Ostatnia aktualizacja 2025-02-13 11:39

Oliwia Jaroń

Wojewoda warmińsko-mazurski: "Musimy przywrócić transport publiczny". Ponad 64 mln zł dofinansowania dla samorządów

Wojewoda warmińsko-mazurski:
Radosław Król, wojewoda warmińsko-mazurski
Fot. Oliwia Jaroń / Olsztyn.com.pl

W poniedziałek, 10 lutego, w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie odbyło się uroczyste podpisanie umów na dofinansowanie komunikacji autobusowej na Warmii i Mazurach w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. W grę wchodzi 64,5 mln zł.

reklama

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych to instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego, będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Prócz projektów własnych jednostek terytorialnych w zakresie komunikacji zbiorowej, fundusz zakłada także realizację potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej sprawności ruchowej.

W dzisiejszej uroczystości w urzędzie wojewódzkim wzięli udział przedstawiciele jednostek terytorialnych, które wnioskowały o dofinansowanie z funduszu.

- Wiemy o tym, że mimo tego, że koszty energii i transportu rosną - innej drogi nie ma – powiedział Radosław Król, wojewoda warmińsko-mazurski. -  Musimy przywrócić transport publiczny - dodał.

Rozwój transportu publicznego, to według wojewody, nie tylko ułatwienie mieszkańcom gmin i powiatów w codziennym poruszaniu się m.in. do szkół, pracy czy urzędów. To również inwestycja w przyszłość i ekologię.

Fundusz ma na celu także zmniejszenie ruchu pojazdów prywatnych na drogach, ponieważ komunikacja zbiorowa jest bardziej ekonomiczna oraz przyjazna dla środowiska.

- Musimy to promować jako samorządy. Ta forma dotacji ma temu służyć i przyzwyczaić nas do korzystania z komunikacji publicznej – tłumaczył Radosław Król i dodał: - Wiemy, że "każdy" w domu ma teraz po 2-3 auta, ale musimy efektywnie korzystać ze zbiorowych form transportu

Po raz pierwszy podpisano wieloletnie umowy, nawet na 10 lat, dzięki czemu możliwy jest np. zakup autobusów czy ich modernizacja. To perspektywa dalekobieżnych inwestycji.

Cały Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych w budżecie państwa przekroczył już 1 mld zł – podkreślił wojewoda, Radosław Król.

Łączna kwota dofinansowań w ramach tegorocznego funduszu dla Warmii i Mazur wyniosła 64,5 mln zł, w tym m.in.: gmina Kowale Oleckie otrzymała ponad 2 mln zł, a powiat olsztyński – 3 mln zł.

 

 

Obrazy należy powiększyć

Komentarze (5)

Dodaj swój komentarz

  • M-16 2025-02-12 07:33:28 178.42.*.*
    Olsztyn to dziadowskie biedne miasto
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • .PAUL MARK 2025-02-11 21:50:08 77.253.*.*
    Kolaboranci zorganizowanej grupy przestępczej proponuję w pierwszej kolejności przerwanie zamachu stanu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 10
  • commuter 2025-02-11 11:34:43 185.122.*.*
    Wielu ludziom w Polsce się wydaje, że autobusy to jakiś przeżytek, albo że to sprawa prywatnego biznesu, że niech tam sobie jeżdżą tak jak potrafią. W tym jest jakiś chaos. Wydajemy wielkie miliony i miliardy na modernizacje linii kolejowych i pociągów. Ale pociągi to raczej jest transport dalekobieżny, między miastami i województwami. A lokalnie do stacji też trzeba dojechać. Coraz częściej nie można znaleźć pracy w swoim mieście tylko w następnym powiecie np. z Olsztyna do Lidzbarka Warmińskiego lub Ostródy. Tak samo ze szkołami średnimi dla młodzieży. Do lekarza specjalisty czasami też trzeba jechać do innego miasta. Efekt jest taki, że prawie w każdej rodzinie jest już po 2 samochody, a często są po 3 lub 4. Np. ojciec ma do pracy w 1 stronę, żona w przeciwną stronę. Dziecko (16-letnie) ma do szkoły jeszcze gdzieś indziej. Jak to pogodzić? Moim zdaniem, w każdym powiecie, w starostwie powiatowym powinien być jakiś koordynator, administrator zarządzający wszelką komunikacją autobusową (pozamiejską), aby zapewnić dojazdy Między powiatami, po drodze przez możliwie dużą liczę miejscowości i przystanków, przy prędkości 70 - 90 km/h (obecnie standard to chyba 60), i w takich godzinach aby do następnego miasta (zwykle z mniejszego do większego) dojechać pół godziny przed każdą pełną godziną czyli przed 6, 7, 8, 9 i 10. A po pół godzinie powrót. Pół godziny po 14 do 19 powrót z dużych miast do mniejszych. Taki administrator by kontrolował te godziny z dworców autobusowych, a realizować by to mogły prywatni operatorzy. Wszystkie odjazdy, wszystkich przewoźników, powinny być na 1 rozkładzie jazdy, Jeśli kolejna firma by chciała konkurować, to powinna odjeżdżać minimum 10 min później, aby nie było szalonej rywalizacji. Państwo powinno dopłacać 2x tyle co obecnie do każdego km przejazdów. Lokalne przewozy pasażerskie autobusami powinno być zapewnione tak samo jak służba zdrowia, jak niepubliczne ZOZ, które mogą działać tylko we współpracy z NFZ.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 11
  • To my zarzady. 2025-02-11 09:23:36 37.31.*.*
    Nie przywrócę jestem z P.S.L. nam wszystko wolno.tak nam dopomóż D.Tusk.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 13
  • Robotnicy 2025-02-11 08:18:45 88.156.*.*
    A do obory nie urzędu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 10

www.autoczescionline24.pl