Ten artykuł został utworzony dzięki waszemu zgłoszeniu!Utrudnienia na DK 51 w Dywitach. Czytelnik: ''Czy ruch wahadłowy musi być wprowadzony aż na 4 miesiące?'' [ZDJĘCIA]

Utrudnienia na DK 51 w Dywitach. Czytelnik: ''Czy ruch wahadłowy musi być wprowadzony aż na 4 miesiące?'' [ZDJĘCIA]
W czwartek rozpoczął się kolejny etap przy budowie ronda w gminie Dywity
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Od czwartku, 21 kwietnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie przystąpiła do kolejnego etapu prac na skrzyżowaniu DK51 koło Dywit. To oznacza, że na trasie Olsztyn-Dywity ruch będzie odbywał się wahadłowo przez 3-4 miesiące. Nasz czytelnik zastanawia się, czy zmiany muszą trwać aż tak długo.

Ten artykuł został utworzony dzięki waszemu zgłoszeniu!

W czwartek rozpoczął się kolejny etap prac na przebudowywanym na rondo skrzyżowaniu DK51 koło Dywit z ulicą Wadąską oraz drogą do osiedla Sterowców. Prace mają polegać na rozbiórce istniejącej nawierzchni DK51, przebudowie podziemnych sieci oraz budowie pierścienia ronda.

Jednak to oznacza utrudnienia dla kierowców. Ruch na trasie Olsztyn-Dywity będzie odbywał się wahadłowo na równoległej do DK51 drodze objazdowej, zlokalizowanej w miejscu przyszłej drogi rowerowej. W ciągu dnia ruchem kierować mają sygnaliści, a wieczorem i godzinach nocnych uruchomiona zostanie sygnalizacja świetlna.

W związku z pracami zostanie zamknięty wjazd z DK51 na drogę powiatową w kierunku Kieźlin. Dojazd do Kieźlin i cmentarza komunalnego będzie możliwy tylko od Wadąga. Z kolei miejsce połączenia DK51 z drogą do osiedla Sterowców zostanie na czas robót przeniesione poza obręb budowy, bliżej Dywit.

Na odcinku, gdzie będą toczyły się prace budowlane, ograniczono prędkość do 40 km/h oraz wprowadzono zakaz wyprzedzania. Przedstawiciele GDDKiA w Olsztynie poinformowali, że tymczasowa organizacja ruchu będzie obowiązywała przez około 3-4 miesiące. To wzbudziło wątpliwości u naszego czytelnika.

- Czy ruch wahadłowy na tak ruchliwej trasie musi trwać aż 4 miesiące? - zastanawia się pan Andrzej.

Zapytaliśmy rzecznika prasowego olsztyńskiego oddziału GDDKiA, czy nie można było znaleźć innego rozwiązania tego problemu.

- Warunki drogowe, ruchowe i ukształtowanie terenu oraz zakres robót, który wiąże się z koniecznością znacznego zajęcia terenu nie pozwalają na prowadzenie prac bez wprowadzenia ruchu wahadłowego. Na wykonanie objazdu dwukierunkowego nie ma po prostu miejsca w pasie drogowym. Im bliżej mostu tym po obu stronach drogi są większe skarpy – wyjaśnił nam Karol Głębocki, rzecznik GDDKiA w Olsztynie.

Głębocki dodał, że drogowcy pierwotnie planowali wykonywanie robót etapami, ale podzielenie robót na kilka mniejszych etapów wymagałoby również wprowadzenia ruchu wahadłowego, a to z kolei znacznie wydłużyłoby okres utrudnień.

- Wykonanie większości robót w jednym głównym etapie skróci czas utrudnień z około pół roku do 3-4 miesięcy. Zdecydowaliśmy się więc na wybudowanie objazdu obok istniejącej drogi, bo jest to bezpieczniejsze (ruch odbywa się w oddaleniu od prac budowlanych) i ułatwi prowadzenie prac. Dlatego podjęliśmy również decyzję o wyłączeniu z użytkowania obecnie funkcjonującego skrzyżowania, żeby nie zakłócać ruchu wahadłowego i nie zmniejszać przepustowości jezdni objazdowej – powiedział rzecznik olsztyńskiego GDDKiA.

Przypomnijmy, że w ramach inwestycji powstaną przejścia dla pieszych, chodniki i zatoki autobusowe. Wykonana zostanie również przebudowa i budowa kanalizacji deszczowej w celu zapewnienia prawidłowego odwodnienia skrzyżowania.

Drogowcy wyjaśniają, że rondo pozwoli na sprawne włączenie do drogi krajowej nr 51 ruchu z kierunku cmentarza i Kieźlin z jednej strony i z osiedla Sterowców z drugiej, poprawiając tym samym bezpieczeństwo na skrzyżowaniu. Fragment DK51 Dywity-Olsztyn to długi, prosty odcinek, na którym kierowcy mają tendencję do rozwijania nadmiernych prędkości, a funkcjonują tam przejścia dla pieszych i ciąg pieszo-rowerowy. Rondo wraz z wyspami azylu na przejściach dla pieszych ma uspokoić ruch oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Wykonawcą zadania jest firma STRABAG, która za kwotę 6 125 272,93 zł ma wykonać zadanie w ciągu 18 miesięcy. Zgodnie z umową, koszty inwestycji po połowie ponoszą GDDKiA oraz gmina Dywity.

 

2147382000

Komentarze (47)

Dodaj swój komentarz

  • NO 2022-04-26 08:43:54 81.15.*.*
    Niezaradność przy organizacji budowy tego ronda jest porażająca.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • LoLo 2022-04-25 10:40:34 79.190.*.*
    To i tak zbyt łagodnie za to, że zablokowali skutecznie budowę obwodnicy. Teraz w "nagrodę" olsztyniacy i ich goście muszą się borykać z utrudnieniami. Co to nas obchodzi, że chcą mieć u siebie 5 tyś. płatników podatków? Nie trzeba było zbytniej mądrości i roztropności, żeby przewidzieć, że utrzymanie ruchu przez sam środek Dywit stworzy takie problemy ale okazało się, że i te umiejętnie "sprzedano" olsztynianom. Kto tam mieszka w Dywitach prócz prokuratorów, sędziów i "biznesmenów"?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 3
  • kier 2022-04-25 09:52:51 81.15.*.*
    Od momentu wprowadzenia wahadła minęło 4 dni w tym prace wykonywano przez jeden dzień. Brawo GDDKIA, potraficie uprzykrzać życie kierowcom.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 1
  • fsss 2022-04-25 08:57:20 83.15.*.*
    Ten co wymyślił to wahadło powinien dostać środki przeczyszczające i powinien zostać wsadzony do auta. Niech się zesra w aucie to może durne pomysły już mu do pustego łba nie przyjdą !
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 1
  • łajza 2022-04-25 05:49:08 31.60.*.*
    Jakie prace o czym ten pseudo fachowiec pisze , tam się nic nie dzieje tak jak w Olsztynie przy tramwajach o Uranii nie wspomnę , najprostsza budowa i miasto pół roku sparaliżowane 😂
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 1
  • HGWXIX 2022-04-22 22:47:17 178.42.*.*
    Niestety są korki, i są zbyt długie. LUDZIE! Tam żadnego ronda nigdy nie powinno być.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 2
  • rfv 2022-04-22 11:59:03 31.60.*.*
    Skutki lokalizowania zabudowy w lesie bez odpowiedniej infrastruktury.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 3
  • Przecież mogą w drugą stronę 2022-04-21 22:21:11 37.248.*.*
    A kto na siłę każe do Olsztyna jeździć!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 10
  • Integrale 2022-04-21 16:05:58 88.156.*.*
    Dzisiaj po godzinie 14-tej nawet najmniejszy kawałek starej nawierzchni nie został zerwany.Obydwa pasy jezdni były całkowicie przejezdne,a jednak ruch odbywał się wahadłowo po bocznym objeździe.Brak słów.A po drugie,czy nie można było zrobić objazdu o szerokości dwóch aut?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 3
  • Jsjk 2022-04-21 15:15:21 5.184.*.*
    Panie Głębocki, rusz Pan dupsko zza biurka i jedź zobacz co się dzieje a nie puste słowa wypowiadasz, do godziny 12 korek był od samego Olsztyna i żadnego sprzętu w użyciu,żadnej koparki, nic ,czarna dziura....Bo co nie da się skonsolidować pracy???.ciekawe kiedy będzie Pan pisał że kryzys, ciężkie czasy, trzeba termin odłożyć.. Mówię,nic się tam nie dzieje!!!!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 1
2147382000
2147382000