Postępowanie przetargowe dotyczące budowy ul. Nowobałtyckiej się przeciągało. Pierwotnie koperta z ofertami miała zostać otwarta już w kwietniu. Finalnie wykonawców zainteresowanych zadaniem poznaliśmy w miniony wtorek (15 lipca). Przesunięcie terminu było spowodowane licznymi pytaniami od firm, które prosiły m.in. o doprecyzowanie wybranych zapisów umowy.
Adam Andrasz, olsztyński radny Prawa i Sprawiedliwości, podczas dzisiejszego (17 lipca) spotkania z mediami stwierdził, że w postępowaniu przetargowym przedstawiono "niskiej jakości dokumentację projektową" i zwrócił uwagę, że znaczna część pytań od oferentów, dotyczyła "niejasności co do ilości prac i elementów do wykonania" oraz „źle opracowanych i brakujących specyfikacji”.
- To świadczy o ogromnym bałaganie, za który odpowiedzialne jest biuro projektowe przygotowujące inwestycję. Moim zdaniem biuro projektowe nie wywiązało się z umowy. Uważam, że w przygotowaniach od tej inwestycji popełniono fundamentalne błędy, które mogą skutkować nieograniczonym i niekontrolowanym wzrostem kosztów inwestycji - przekonywał Andrasz.
Radny podkreślił, że jako inżynier budownictwa wie z doświadczenia, że „im więcej błędów na etapie przetargu, tym więcej wyjdzie ich podczas budowy”.
- Nowobałtycka może skończyć się jak stadion narodowy, gdzie ostateczny koszt budowy był wyższy o 26 procent niż pierwotny kosztorys - przestrzegał.
Radny podkreślił jednocześnie, że jest „wielkim zwolennikiem” budowy ulicy Nowobałtyckiej. Oczekuje jednak od władz Olsztyna wdrożenia „nowoczesnych metod projektowania”, które zminimalizują ryzyko błędów.
O komentarz do zastrzeżeń Adama Andrasza poprosiliśmy olsztyński urząd miasta. W przysłanym nam oświadczeniu rzecznik ratusza, Patryk Pulikowski, przekonuje, że przy tak dużej inwestycji jak budowa ul. Nowobałtyckiej dużo pytań od wykonawców „nie jest niczym zaskakującym”.
- Potwierdzeniem dobrej jakości dokumentacji oraz odpowiedniego oszacowania wartości prac niech będzie fakt złożenia ofert przez 10 podmiotów, z czego aż osiem zaproponowało kwotę niższą, niż planowaliśmy przeznaczyć na realizację zadania – stwierdził Patryk Pulikowski.
Jeśli chodzi o ryzyko wzrostu kosztów na etapie budowy, o którym mówił Andrasz, rzecznik odpowiedział, że „mogą zdarzyć się nieprzewidziane lub dodatkowe prace”. Wynikać mają one jednak z szerokiego zakresu inwestycji, a nie z błędów urzędników.
- Jak w przypadku każdego zadania - nawet remontu mieszkania, nie wspominając o tak złożonym przedsięwzięciu, jak budowa niemal sześciokilometrowego odcinka drogi z całą niezbędną infrastrukturą - mogą zdarzyć się nieprzewidziane lub dodatkowo zlecone prace. W urzędzie miasta pracują specjaliści, którzy realizowali, nadzorowali lub przygotowywali do wykonania szereg także większych zadań – zaznaczył Pulikowski.
Ulica Nowobałtycka będzie zaczynać się w rejonie istniejącego wiaduktu kolejowego i prowadzić do granic miasta. Całkowita długość nowej trasy to niemal sześć kilometrów. Inwestycję zaprojektowano jako kompleksowe przedsięwzięcie infrastrukturalne takie, jak chodniki i ścieżki rowerowe, nowoczesne oświetlenie uliczne czy podziemne sieci kanalizacyjne i wodociągowe.
Na budowę ulicy Nowobałtyckiej w Olsztynie wpłynęło aż dziesięć ofert od firm z Polski i zagranicy:
* Budimex Budownictwo Sp. z o.o. z Warszawy – 184 310 578,76 zł
* Mirbud S.A. ze Skierniewic – 188 740 937,43 zł
* INTOP S.A. z Warszawy – 199 568 894,66 zł
* Konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. (Warszawa) i Aldesa Construcciones S.A. (Madryt) – 196 094 936,92 zł
* Mostostal Warszawa S.A. – 206 659 798,35 zł
* Trakcja S.A. z Warszawy – 208 975 640,52 zł
* UNIBEP S.A. z Bielska Podlaskiego (oddział Białystok) – 225 670 686,16 zł
* STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa – 226 620 945,80 zł
* Konsorcjum: ROVERPOL Sp. z o.o. (Warszawa) i ROVER INFRAESTRUCTURAS S.A. (Walencja) – 262 236 000,00 zł
* EUROBET Sp. z o.o. z Olsztynka – 357 023 100,21 zł
Na realizację tego zadania zabezpieczono blisko 260 mln zł, z czego aż 168 mln stanowi dofinansowanie z funduszy unijnych. Obecnie trwa szczegółowa analiza ofert - pod względem formalnym i finansowym.
Komentarze (7)
Dodaj swój komentarz