Dziś jest: 29.03.2024
Imieniny: Eustachego, Helmuta
Data dodania: 2022-07-27 18:30

Mateusz Sikorski

Przebudowa bazy MPK. Zajezdnia tramwajowa będzie większa [ZDJĘCIA]

Przebudowa bazy MPK. Zajezdnia tramwajowa będzie większa [ZDJĘCIA]
W związku z inwestycją dot. większej zajedni tramwajowej, obecnie trwa wyburzenie części zajezdni autobusowej MPK
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

W poprzednim roku do Olsztyna dostarczone zostały nowe tramwaje tureckiej konstrukcji, co zwiększyło liczebność floty do 27. Rozbudowy taboru nie przewidzieli konstruktorzy zajezdni tramwajowej, w której do tej pory mogło stać maksymalnie 18 pojazdów.  W poniedziałek (18 lipca) rozpoczęła się rozbudowa bazy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego przy ul. Kołobrzeskiej.

reklama

Baza tramwajowa MPKprzy ul. Kołobrzeskiej doczekała się przebudowy. Jest za nią odpowiedzialna firma Budimex S.A., która kilka lat temu budowała zajezdnię podczas realizacji I etapu inwestycji tramwajowej w Olsztynie. Działa ona w konsorcjum z firmą KZN Rail. Rozbudowa kosztować ma 90,5 miliona złotych. 85 proc. kwoty pokryją dotacje unijne, reszta pieniędzy pochodzi z budżetu miasta.

- Dla nas ten projekt będzie szczególny. Od kilku lat uczestniczymy w przywróceniu tramwajów w Olsztynie. Na realizację mamy 18 miesięcy, Damy radę ukończyć ten projekt w terminach i zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego - powiedział Mariusz Hryulski, dyrektor Oddziału Północ formy Budimex. O podpisanej w kwietniu umowie pisaliśmy w artykule Budimex rozbuduje zajezdnię tramwajową w Olsztynie.

Wykonawcy rozpoczęli od wyburzenia starych obiektów: warsztatu, myjni i zaplecza socjalno-magazynowego. W ich miejsce powstanie nowoczesna hala postojowa dla tramwajów z warsztatem i torowiskami. 

O potrzebie inwestycji urzędnicy przekonali się podczas rozbudowy taboru. Sieć tramwajowa w Olsztynie składa się obecnie z 27 pojazdów: piętnastu Solarisów Tramino i 12 Panoram tureckiej firmy Durmazlar. Istniejąca zajezdnia może pomieścić jedynie 18 tramwajów. Pozostałe z nich - wystawione na czynniki atmosferyczne - wymagałyby o wiele częstszych napraw i konserwacji. 

W związku z przebudową zajezdni z placu musiały zniknąć wszystkie pojazdy. W celu przechowania autobusów MPK wynajęło plac przy olsztyńskiej chłodni. 

Komentarze (22)

Dodaj swój komentarz

  • GMO 2022-07-31 22:49:25 5.173.*.*
    Paró...a musi odejść
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 0
  • Tokida 2022-07-31 05:33:37 31.0.*.*
    Tramwaje nie są i z swojej natury nigdy nie będą rentowne. To kosztowny element miejskiej infrastruktury, ale w perspektywie długoterminowej wcale nie drozszy od autobusów z dwóch podstawowych powodów: trzykrotnie dłuższa żywotność taboru i niższe koszty przewozu osoba/km. To czysta fizyka. Opory toczne na torach są wielokrotnie niższe. Tramwaj jest realną alternatywą dla auta, bo jest dla statystycznego pasażera atrakcyjniejszy niż autobu - szybszy, cichszy, bardziej komfortowy, o większej częstotliwości kursowania. Zalety sieci tramwajowej lawinowo rosną z każdą nowo otwartą linią także ta bieżąca rozbudowa bardzo wiele zmieni na plus. Trzeba już dziś myśleć o kolejnych krokach - nowych torowiskach na Zatorze, wzdłuż Wilczyńskiego, a nawet Osiedle Zacisze. Dziwi mnie, że po 5ciu latach działającej z sukcesem nowiutkiej sieci tramwajowej wciąż jest tyle prymitywnego hejtu. Czasy jaśniepaństwa samochodziarzy w dużych i średnich miastach odchodzą bezpowrotnie do lamusa. Parkingów zawsze będzie za mało i pasów ruchu też. Jeśli jeden z drugim hrabia Janusz czuje się upokorzony priorytetem dla tramwajów zawsze może przeprowadzić się do Białegostoku.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 5
  • Obserwator 2022-07-30 10:20:05 5.184.*.*
    Ten psychol myśli tylko o sobie i swoim zafajdanym pomyśle.Cala szumna inwestycja tramwajowa powstawała od podstaw ,można było bazę zrobić na Sikorskiego nawet po rozbudowie by się zmieściła.Zrobiono płac dla autobusów zamiast nowej bazy na Pieczewie,bo teren trza było dla dewelopera opędzlowac. Teraz czas na kołobrzeską rozbudowa pod latające dywany a autobusy do chłodni.Także od września wyjazdy z trzech miejsc,o kierowcach nikt nie pomyśli.Arbuzowy przodowniku jak tak będziesz wyprzedawał miejskie tereny żeby spełnić swoje chore wizję niedługo nic nie zostanie o miejscach dla autobusów nie wspomnę.Idzie ku lepszemu to ostatnia kadencja,ale syf pozostanie na lata.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 1
  • Stasiek Alkatraz 2022-07-28 12:08:28 80.48.*.*
    To nie inwestycja, nazwijmy to właściwie! To jest WTOPA TRAMWAJOWA, pod sterami byłego komunisty. Inwestycja jak sama nazwa wskazuje kiedyś się zwraca. A tu trzeba cały czas dokładać. Budowa i utrzymanie tramwajów to najbardziej nieodpowiedzalny sposób na komunikację miejską, ekonomicznie całkowicie nieuzasadniony i jest to niebrzpieczne ekonomicznie zwłaszcza w tych czasach. Gzymowicz swoim postępowaniem skutecznie niszczy swobody obywateli uniemożliwiając i paraliżując najpopularniejszy środek komunikacji jakim jest samochód osobowy. Ustawianie priorytetów przejazdu w pierwszej kolejności dla nieopłacalnych tramwajów jest czystym dyskryminowaniem innych użytkowników dróg którzy płacą wysoki podatek w paliwie na utrzymanie dróg. Czas z tym skończyć!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • xywa 2022-07-28 07:18:33 5.173.*.*
    Tramwaje nie są rentowne nigdzie na świecie, to wyłącznie sprawa prestiżu dla miasta, za który oczywiście trzeba płacić. Wizja miasta przyszłości, to wizja miasta bez aut.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 5
  • Tom 2022-07-28 06:24:30 145.237.*.*
    "Damy radę" zawsze powtarza Pan premier Morawiecki. I co dają radę?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 0
  • Japrdl 2022-07-27 23:19:41 188.147.*.*
    Uśmiechnijcie się syn Ludwiki buduje dla was:) jeszcze trochę, jeszcze kilka lat
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • MKs 2022-07-27 23:17:02 31.60.*.*
    Te remonty są dla nas, za kilka lat jak już będzie to gotowe to wszyscy będziemy się cieszyć, na razie musimy odmęczyć. Co nie zmienia faktu, że sprawność zarządzaniem całą inwestycją pozostawia wiele do życzenia. Za to odpowiadają włodarze tego miasta.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 6
  • Z miasta 2022-07-27 22:09:02 31.51.*.*
    Moim marzeniem jest to żeby w Olsztynie było 7-8 linii tramwajowych. Mam nadzieje że kiedyś moje marzenie spełni się
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 10
  • wujek Staszek 2022-07-27 22:07:47 31.60.*.*
    Jak tam koszty utrzymania 🚋 przy obecnych cenach energii - byłby fajny artykuł.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 3
  • 100%olsztyniak 2022-07-27 19:05:09 85.255.*.*
    Brawo a wsiury z elblonga niech udusza sie z tej zawisci
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 11

www.autoczescionline24.pl