Dziś jest: 13.10.2025
Imieniny: Edwarda, Geralda
Data dodania: 2025-08-27 15:31

Redakcja

Prawie 50 km nowej drogi ekspresowej na Warmii i Mazurach. Koszt S5 to 6,8 mld zł

Prawie 50 km nowej drogi ekspresowej na Warmii i Mazurach. Koszt S5 to 6,8 mld zł
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 z okolic Ostródy do Grudziądza. W województwie warmińsko-mazurskim chodzi o prawie 50 km nowej drogi.

reklama

We wtorek (26 sierpnia) odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Wskazany został na nim wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 z okolic Ostródy do Grudziądza (Wirwajdy - Nowe Marzy), rekomendowany do wniosku o decyzję środowiskową (DŚU). Był to ostatni etap oceny Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

W województwie warmińsko-mazurskim chodzi o wariant W4. Inwestycja zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony). Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 23 wiadukty, 19 mostów oraz 76 przejść dla zwierząt, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych.

Droga zostanie powiązana z siecią lokalną poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe, Biskupiec i Mierzyn. Dzięki temu nowa ekspresówka usprawni podróże w regionie oraz odciąży istniejące trasy krajowe. 

- Na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie przeanalizowaliśmy lokalizację dodatkowego węzła Iława Zachód. Zaprezentowaliśmy możliwe rozwiązanie i podejmiemy formalne kroki w celu pozyskania dofinansowania na jego realizację jako zadania uzupełniającego - mówi Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka GDDKiA.

Jeśli chodzi o odcinek w województwie kujawsko-pomorskim wytypowano wariant W1A. Zakłada on budowę 39 km drogi ekspresowej. 

W protokole z wczorajszego posiedzenia zarekomendowany zostanie wariant przebiegu S5 do kolejnego etapu przygotowania inwestycji. Będzie nim złożenie wniosku o wydanie DŚU, co planowane jest jeszcze w tym roku. Decyzja środowiskowa jest wydawana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez właściwego dla danej inwestycji regionalnego dyrektora ochrony środowiska, czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy. Podczas powstępowań w obu województwach prowadzone będą konsultacje społeczne. 

Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Odcinek o łącznej długości niemal 90 km połączy południową obwodnicę Ostródy, której zachodni odcinek kończy się w Wirwajdach, z gotową już drogą ekspresową S5 (za pośrednictwem A1) w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Przewidywalny koszt budowy S5 wynosi łącznie 6,8 mld zł. Drogą planowo pojedziemy w 2033 r. 

Źródło: GDDKIA w Olsztynie, Własne

Galeria

Komentarze (20)

Dodaj swój komentarz

  • jasiu 2025-08-31 10:02:23 178.42.*.*
    Gwoli ścisłości, to ani na Warmii, ani na Mazurach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Ja 2025-08-30 02:46:16 79.191.*.*
    Może Ukraińcy w ramach wdzięczności pokryją koszty
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • DNO I METR MUŁU 2025-08-28 08:44:03 213.73.*.*
    W trójmieście zdążyli już zbudować druga obwodnicę aglomeracji, na południu Polski zagęszczenie dróg ekspresowych 5 razy większe niż u nas. Warmia i Mazury nie mogą się doczekać S16, S5, DK53 itp. DNO I METR MUŁU. A potem politycy i dziennikarze dziwią się że młodzi uciekają. Nie ma krwiobiegu dla gospodarki to nie ma pracy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 3
  • Obserwator 2025-08-28 08:24:00 79.191.*.*
    Dajtki, ul Sielska przed lotniskiem jest skrzyżowanie ze światłami. I było by fajnie , ale... jadąc od strony miasta nie widać sygnalizatora , z osobówki widoczność w ostatniej chwili, z ciężarowego prawdopodobnie w ogóle go nie widać. Powód prosty: gałęzie drzewa rosnącego na poboczu skutecznie zasłaniają. Może tak panowie drogowcy by wycięli te nadmiernie rozrośnięte gałęzie? Czy może poczekać aż się jakiś wypadek wydarzy aby był doping...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 0
  • zniesmaczony 2025-08-27 22:44:55 178.42.*.*
    w końcu do Poznania się normalnie dojedzie, a nie Poznań - Grudziądz 215 km czas przejazdu 2 godziny, Grudziądz - Olsztyn 134 km też 2 godz...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Do redakcji 2025-08-27 22:26:04 37.31.*.*
    Pozdrawiam serdecznie redakcję która ukrywa komentarze
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 5
  • Polska B albo i C 2025-08-27 20:08:34 37.31.*.*
    Czy mogło by na Warmi i Mazurach to wszystko szybciej trwać S5 w planach już tyle lat S16 od wójtowa to jakaś gehenna ,północna obwodnica Olsztyna dramat…wojny wojenki parę ludzi blokuje tysiące ludzi …
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 1
  • Zaniepokojony 2025-08-27 16:20:29 46.205.*.*
    To wychodzi jakieś 136 mln za kilometr drogi czyli 136 tys. za metr, czyli 1360 zł za centymetr, czyli 136 zł za milimetr Taniocha.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 14
  • Olosmolo 2025-08-27 15:34:55 37.31.*.*
    Pięknie..... ale u mnie nie naprawiane od wojny ( drugiej )....... skandal..!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 14