We wtorek (26 sierpnia) odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Wskazany został na nim wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 z okolic Ostródy do Grudziądza (Wirwajdy - Nowe Marzy), rekomendowany do wniosku o decyzję środowiskową (DŚU). Był to ostatni etap oceny Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
W województwie warmińsko-mazurskim chodzi o wariant W4. Inwestycja zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony). Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 23 wiadukty, 19 mostów oraz 76 przejść dla zwierząt, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych.
Droga zostanie powiązana z siecią lokalną poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe, Biskupiec i Mierzyn. Dzięki temu nowa ekspresówka usprawni podróże w regionie oraz odciąży istniejące trasy krajowe.
- Na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie przeanalizowaliśmy lokalizację dodatkowego węzła Iława Zachód. Zaprezentowaliśmy możliwe rozwiązanie i podejmiemy formalne kroki w celu pozyskania dofinansowania na jego realizację jako zadania uzupełniającego - mówi Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka GDDKiA.
Jeśli chodzi o odcinek w województwie kujawsko-pomorskim wytypowano wariant W1A. Zakłada on budowę 39 km drogi ekspresowej.
W protokole z wczorajszego posiedzenia zarekomendowany zostanie wariant przebiegu S5 do kolejnego etapu przygotowania inwestycji. Będzie nim złożenie wniosku o wydanie DŚU, co planowane jest jeszcze w tym roku. Decyzja środowiskowa jest wydawana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez właściwego dla danej inwestycji regionalnego dyrektora ochrony środowiska, czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy. Podczas powstępowań w obu województwach prowadzone będą konsultacje społeczne.
Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Odcinek o łącznej długości niemal 90 km połączy południową obwodnicę Ostródy, której zachodni odcinek kończy się w Wirwajdach, z gotową już drogą ekspresową S5 (za pośrednictwem A1) w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Przewidywalny koszt budowy S5 wynosi łącznie 6,8 mld zł. Drogą planowo pojedziemy w 2033 r.
Komentarze (2)
Dodaj swój komentarz