Dziś jest: 27.08.2025
Imieniny: Józefa, Kolasantego
Data dodania: 2025-08-27 15:31

Redakcja

Prawie 50 km nowej drogi ekspresowej na Warmii i Mazurach. Koszt S5 to 6,8 mld zł

Prawie 50 km nowej drogi ekspresowej na Warmii i Mazurach. Koszt S5 to 6,8 mld zł
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Artur Szczepański / Olsztyn.com.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 z okolic Ostródy do Grudziądza. W województwie warmińsko-mazurskim chodzi o prawie 50 km nowej drogi.

reklama

We wtorek (26 sierpnia) odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Wskazany został na nim wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 z okolic Ostródy do Grudziądza (Wirwajdy - Nowe Marzy), rekomendowany do wniosku o decyzję środowiskową (DŚU). Był to ostatni etap oceny Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

W województwie warmińsko-mazurskim chodzi o wariant W4. Inwestycja zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony). Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 23 wiadukty, 19 mostów oraz 76 przejść dla zwierząt, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych.

Droga zostanie powiązana z siecią lokalną poprzez węzły Franciszkowo, Iława Południe, Biskupiec i Mierzyn. Dzięki temu nowa ekspresówka usprawni podróże w regionie oraz odciąży istniejące trasy krajowe. 

- Na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie przeanalizowaliśmy lokalizację dodatkowego węzła Iława Zachód. Zaprezentowaliśmy możliwe rozwiązanie i podejmiemy formalne kroki w celu pozyskania dofinansowania na jego realizację jako zadania uzupełniającego - mówi Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka GDDKiA.

Jeśli chodzi o odcinek w województwie kujawsko-pomorskim wytypowano wariant W1A. Zakłada on budowę 39 km drogi ekspresowej. 

W protokole z wczorajszego posiedzenia zarekomendowany zostanie wariant przebiegu S5 do kolejnego etapu przygotowania inwestycji. Będzie nim złożenie wniosku o wydanie DŚU, co planowane jest jeszcze w tym roku. Decyzja środowiskowa jest wydawana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez właściwego dla danej inwestycji regionalnego dyrektora ochrony środowiska, czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy. Podczas powstępowań w obu województwach prowadzone będą konsultacje społeczne. 

Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Odcinek o łącznej długości niemal 90 km połączy południową obwodnicę Ostródy, której zachodni odcinek kończy się w Wirwajdach, z gotową już drogą ekspresową S5 (za pośrednictwem A1) w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Przewidywalny koszt budowy S5 wynosi łącznie 6,8 mld zł. Drogą planowo pojedziemy w 2033 r. 

Źródło: GDDKIA w Olsztynie, Własne

Galeria

Komentarze (2)

Dodaj swój komentarz

  • Zaniepokojony 2025-08-27 16:20:29 46.205.*.*
    To wychodzi jakieś 136 mln za kilometr drogi czyli 136 tys. za metr, czyli 1360 zł za centymetr, czyli 136 zł za milimetr Taniocha.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 2
  • Olosmolo 2025-08-27 15:34:55 37.31.*.*
    Pięknie..... ale u mnie nie naprawiane od wojny ( drugiej )....... skandal..!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 4