Dziś jest: 08.10.2025
Imieniny: Brygidy, Pelagii
Data dodania: 2025-10-08 10:18

Aleksandra Laskowska

Ponad 1,5 mln zł za nową aplikację miejską. Olsztyn inwestuje w cyfrowe usługi. Rozstrzygnięto przetarg na mOKM

Ponad 1,5 mln zł za nową aplikację miejską. Olsztyn inwestuje w cyfrowe usługi. Rozstrzygnięto przetarg na mOKM
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Istock Photo

Ratusz rozstrzygnął przetarg na przygotowanie aplikacji mobilnej Olsztyńskiej Karty Miejskiej (mOKM). Zwyciężyła oferta przedstawiona przez firmę z Grodziska Mazowieckiego (woj. mazowieckie), Mera Systemy Sp. z.o.o. Za uruchomienie aplikacji miasto zapłaci ponad 1,57 mln zł. Zgodnie z założeniami urzędu miasta, mOKM ma ułatwić mieszkańcom codzienne funkcjonowanie w stolicy regionu. Narzędzie umożliwi bowiem, m.in.: opłacanie parkowania, zakup biletów jednorazowych i okresowych czy zarządzanie kartami miejskimi członków rodziny.

reklama

Miejska aplikacja przyszłości?

Miasto rozstrzygnęło przetarg na wykonawcę aplikacji mOKM oraz związanej z nią strony internetowej. Narzędzia mają za zadanie ułatwienie mieszkańcom oraz tym którzy wspierają rozwój Olsztyna (poprzez płacenie podatków), codzienne funkcjonowanie w stolicy regionu, związane m.in. z łatwym i szybkim zakupem biletów komunikacji miejskiej oraz z innymi usługami.

- Chcemy, aby mOKM była czymś więcej niż cyfrową kartą miejską. To narzędzie ma sprawić, że codzienne korzystanie z usług publicznych będzie łatwiejsze i bardziej atrakcyjne dla tych, którzy są związani z Olsztynem na co dzień – wyjaśnia prezydent, Robert Szewczyk.

Przedsięwzięcie realizowane jest przez Centrum Informatycznych Usług Wspólnych w ramach programu pn. „Cyfrowy Olsztyn 2.0”, współfinansowanego z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027.

Ile miasto zapłaci za stworzenie i wprowadzenie aplikacji?

Podczas postępowania przetargowego wpłynęło siedem ofert. Zainteresowanie wyraziły przedsiębiorstwa działające, m.in. na Mazowszu, Suwalszczyźnie, Pomorzu czy Lubelszczyźnie. Finalnie urzędnicy zdecydowali o zwycięstwie firmy Mera Systemy Sp. z.o.o., pochodzącej z Grodziska Mazowieckiego. Jak podaje urząd miasta, całkowita cena oferty (z uwzględnieniem prawa opcji) wynosi 1 576 266,21 zł brutto. Spółka ma przygotować oraz wdrożyć platformę w ciągu 6 miesięcy od podpisania umowy. Wykonawca zapewni także 60-miesięczną gwarancję. Będzie to forma „solidnej podstawy dla rozwoju systemu i jego dalszej aktualizacji”.

Korzyści dla użytkowników

Aplikacja charakteryzować się ma szybkością, przejrzystością oraz dostępnością zarówno na Androida, jak i system iOS. mOKM umożliwi, m.in.: zakup biletów jednorazowych i okresowych, zarządzanie kartami członków rodziny, sprawdzanie historii przejazdów, jak też opłacanie postoju w Strefie Płatnego Parkowania. Co ważne, aplikacja wyświetli zakupione bilety czy inne usługi (np. w czasie kontroli biletów), z których skorzystał użytkownik, również w przypadku braku dostępu do Internetu.

- Dodatkowo aplikacja wyposażona zostanie w system powiadomień przypominających o końcu ważności biletu, dostępnych promocjach i zmianach w rozkładach jazdy. Najważniejszą innowacją pozostaje jednak pakiet lokalnych korzyści, dostępny wyłącznie dla osób mieszkających w Olsztynie lub płacących tu podatki. Dzięki bezpiecznemu systemowi weryfikacji, użytkownicy ci zyskają dostęp do zniżek, ulg i specjalnych promocji. Aplikacja nie przewiduje takich udogodnień dla osób spoza miasta – tłumaczą urzędnicy.

Usprawnienie pracy kontrolerów

Warto wspomnieć, że firma z Grodziska Mazowieckiego stworzy też aplikację przeznaczoną dla kontrolerów, służącą m.in.: weryfikacji uprawnień, monitorowanie i raportowanie przebiegu przeprowadzonych kontroli. Nowoczesny system wygeneruje i wydrukuje wezwanie do zapłaty oraz wyśle raport, dotyczący braku biletu.

Galeria

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz