Dziś jest: 02.05.2024
Imieniny: Anatola, Atanazego
Data dodania: 2022-12-20 15:22

Monika Smolik

Północna obwodnica Olsztyna. Mieszkańcy jednego z osiedli w Dywitach protestują

Północna obwodnica Olsztyna. Mieszkańcy jednego z osiedli w Dywitach protestują
Mieszkańcy gminy Dywity sprzeciwiają się zachodnim wariantom północnej obwodnicy Olsztyna
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Mieszkańcy osiedla Sterowców w Dywitach skierowali m.in. do przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pismo, w którym sprzeciwiają się budowie północnej obwodnicy przez ich osiedle. Argumentują to tym, że nowa droga negatywnie wpłynie na komfort życia tysięcy mieszkańców.

reklama

Po raz kolejny powraca temat północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit. Przeciwko zachodnim wariantom drogi protestują m.in. mieszkańcy gminy Dywity. Przypomnijmy, że w kwietniu bieżącego roku mieszkańcy sołectw Bukwałd, Barkweda, Brąswałd, Redykajny oraz osiedla Sterowców i prezes OSP Brąswałd złożyli w GDDKiA ankiety oraz pisma w tej sprawie.

- Przedstawiciele sołectw w gminie Dywity złożyli w GDDKiA ponad tysiąc ankiet, w których zawarli swój sprzeciw budowie obwodnicy w wariantach zachodnich. Złożyli również pismo na ręce pana Mirosława Nicewicza, dyrektora oddziału w Olsztynie, w którym rzeczowo argumentują, dlaczego warianty zachodnie są społecznie nieakceptowane – wyjaśnił nam wtedy Paweł Bachor, mieszkaniec osiedla Sterowców w Dywitach oraz działacz Konfederacji Korony Polskiej.

Więcej o tym zdarzeniu można przeczytać w artykule: Północna obwodnica Olsztyna. Mieszkańcy Dywit złożyli do GDDKiA pismo ze sprzeciwem wobec wariantów zachodnich.

Do głosów przeciwnych zachodniemu wariantowi dołączył się także prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. Według niego na terenie lasu miejskiego znajdować się powinna jedynie „naturalna infrastruktura lasu”. Pełną wypowiedź prezydenta można przeczytać w artykule: Północna obwodnica Olsztyna. Piotr Grzymowicz: "Obwodnica tak, ale nie przez Las Miejski". Olsztyński las miejski to największy tego typu teren zielony położony w granicach miasta w Europie.

Z kolei budowie północno-wschodniej trasy sprzeciwiają się mieszkańcy Ługwałdu. Trzy z proponowanych wariantów miałyby przebiegać blisko położonych na wsi domów. Z tego powodu mieszkający w pobliżu ługwaldczycy wnioskują o uznanie drzew, które znajdują się na planowanej trasie za pomniki przyrody, bo wtedy trasa musiałaby przebiegać w innym miejscu (Mieszkańcy Ługwałdu nie chcą obwodnicy Olsztyna przy swoich domach. Wnioskują o uznanie drzew za pomniki przyrody).

Natomiast działacze olsztyńskiej lewicy sprzeciwiają się wschodnim wariantom obwodnicy, bo taki przebieg drogi mocno ingerowałby w las miejski. Jednak politycy partii Razem nie są także za zachodnim wariantem, bo ten, według nich, zakłada wycięcie dużego terenu lasu po zachodniej stronie Olsztyna.

Mieszkańcy osiedla Sterowców w Dywitach również nie dają za wygraną. W grudniu złożyli kolejne pismo do przedstawicieli GDDKiA, wójta gminy Dywity, wojewody warmińsko-mazurskiego oraz firmy Trakt, w którym wyrażają sprzeciw wobec wariantów D1, D2 i D3. Są one usytuowane w bezpośrednim sąsiedztwie ich osiedla. W dokumencie wyjaśniono, że nowa droga negatywnie wpłynęłaby na ich społeczność, która, według autorów, utraciłaby spokój.

Czy w jakimkolwiek z przedstawionych wariantów poszkodowanych faktycznie zostanie więcej ludzi niż w wariantach zakładających przebieg obwodnicy Dywit przez osiedle Sterowców? Na osiedlu tym zostało już oddanych do użytkowania 587 mieszkań! Zamieszkuje w nich na chwilę obecną ok. 1500 osób! Czy jakikolwiek z planowanych wariantów tej obwodnicy wyrządzi szkodę większej liczbie ludzi?

Całkowity projekt osiedla przewidywał wybudowanie 1800 liczby mieszkań dla 4000 łącznej liczby mieszkańców. Inwestycja drogowa, wobec której protestujemy to także pozbawienie młodych ludzi miejsca do osiedlenia się w warunkach sprzyjających zakładaniu rodziny

- napisano w piśmie protestacyjnym.

Pod protestem podpisało się 750 osób. Całą treść dokumentu można zobaczyć poniżej.

Galeria

Komentarze (78)

Dodaj swój komentarz

  • Ddddddddddddddddddddddddd 2022-12-26 08:48:27 109.125.*.*
    TO DALEJ STUJCIE W KORKACH ZAMIAST OBWODNICĄ. STUJCIE STUJCIE I NIECH CAŁY OLSZTYN BĘDZIE ZAKORKOWANY PRZEZ NASTĘPNE 30 LAT. OBWODNICA TO PODSTAWA KAŻDEGO WIĘKSZEGO MIASTA POD KAŻDYM WZGLĘDEM.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 2
  • Aisin Gioro Pu Yi 2022-12-25 16:02:02 178.42.*.*
    Od Barkwedy won. Dziedzica nikt nie pytał o zdanie a to przeca jego folwark.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 6
  • mw031 2022-12-23 13:56:38 5.172.*.*
    A po co mieszkańcy Osiedla Sterowców mają jeździć do Olsztyna? Wyprowadzili się do gminy Dywity, niech jeżdżą do Dywit.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 6
  • LEON 2022-12-23 02:20:21 185.138.*.*
    ZAORAĆ IM DROGI OBWODNICĘ ZROBIĆ Z DRUGIEJ STRONY I NIECH JEŻDŻĄ FURMANKAMI ZADUPIE
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 2
  • Ppp 2022-12-22 11:32:41 31.0.*.*
    Ktoś manipuluje mieszkańcami ulicy Grzybowej i Polnej, ponieważ w korytarzu zachodnim wariant D2 i D3 obwodnicy Dywit przebiega w znacznej odległości od istniejących na tych ulicach zabudowań.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 3
  • Naczelny Urbanista 2022-12-21 18:05:14 188.146.*.*
    Osiedle sterowców - typowy przykład maksymalizacji zabudowy i wybetonowanie prawie całego osiedla tzw. patodeweloperka. Gdyby nie las miejski obok, nie różniłoby to się niczym od Śródmieścia w Warszawie. Po drugie argument o 1800 mieszkań jest poniekąd strzałem w kolano, obok musi być droga, żeby kilka tys samochodów mogło wyjechać każdego poranka i nie blokować DK51. Podejście niezwykle egoistyczne względem innych mieszkańców gminy, w której przewyższają domy jednorodzinne. Druga sprawa, czy tylko mieszkańcy zachodniej części gminy mają prawo do ochrony terenów przyrodniczych (dużo liczniejszych). Po stronie wschodniej mamy głównie wspaniałą dolinę środkowej Łyny, w której przecięcie ciągłości ekologicznej (spowodowane przez wschodnie warianty obwodnicy) jest nieporównywalnie większe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 12
  • Stas 2022-12-21 18:02:05 89.64.*.*
    Puścić przez cmentarz jest nadzieja, że tamtejsi lokatorzy nie będą protestować
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 20 1
  • Merry Xmas 2022-12-21 17:01:56 88.156.*.*
    Widzę, że najwięcej do powiedzenia mają mieszkańcy Olsztyna. Mnie opinia tych mieszczuchów pełną gębą nie interesuje.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 16
  • 12.a.3. 2022-12-21 14:09:27 46.205.*.*
    U nas na zatorzu to paniusia wyprowadza jorka nie nie zbiera kupy po nim.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 20
  • doktór wiktór 2022-12-21 12:47:07 95.160.*.*
    Gdyby mieszkańcu Kudyp, Gronit, Tomaszkowa, Bartążka, Starego Olsztyna, Szczęsnego, Ostrzeszewa, czy Klebarka Małego tak protestowali, to nie byłoby dziś obwodnicy południowej. Na szczęście tam mieszkają mądrzejsi ludzie niż w Dywitach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 32 3
  • taka prawda 2022-12-21 12:36:25 195.191.*.*
    Mieszkańcy Dajtek są chyba upośledzeni, co chwila protestują i trwa to od lat!! Może ta obwodnica ma być w powietrzu? Dzięki takiemu zaściankowi cierpnii całe miasto!
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 6
  • ziew 2022-12-21 12:14:14 37.7.*.*
    Epopeja pt. obwodnica Olsztyna, trwa w najlepsze. Czyli niekończąca się opowieść jak usprawnić ruch w mieście, kosztem mieszkańców ościennych miejscowości. GDDKiA zleca opracowanie wariantu firmie z Katowic. Mrożek by tego lepiej nie wymyślił a Wojak Szwejk odpowiednio skomentował. Czy ktoś policzył ile kilometrów miałaby cała obwodnica? Ile paliwa i smrodu potrzeba na pokonanie kilkudziesięciu kilometrów? Gdzie ekologia? A tu problemem jest kilka drzew, las miejski i inne wiewiórki. Może wybudować drogę jak najkrótszą i przy okazji najtańszą? W końcu niech służy mieszkańcom Olsztyna. Więc zaczynamy na węźle południe i lecimy do Olsztyna, prościutko warszawską, potem 1 maja (żeby szanowny prezydent mógł obserwować tą wspaniałą drogę wprost ze swojego gabinetu) i dalej wojska polskiego. Można oczywiście wyburzyć część ratusza, siedzibę GDDKiA i trochę kamienic po drodze. Jaki to problem? Obecne warianty wschodnie też przewidują wyburzanie i nikt z pseudo ważniaków nie widzi problemu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 10
  • gość 2022-12-21 12:11:16 5.184.*.*
    proponuje zostać przy obecnym układzie drogowym + dobudować im tramwaj pod Ville Dywity
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 4
  • doc 2022-12-21 11:08:48 79.191.*.*
    Ja bym im zrobił obwodnicę środkiem wsi jak teraz bo widać nie przeszkadza.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 1
  • mw031 2022-12-21 08:39:47 5.172.*.*
    A ja znam świetny wschodni przebieg obwodnicy. Wójtowo-Indykpol-Ogrody działkowe przy Jagiellońskiej-schronisko dla zwierząt-cmentarz-Wadąska-rondo na Wojska Polskiego. Straty w Lesie Miejskim minimalne, świetny dojazd z Olsztyna na cmentarz. A dalej to już problem Dywit...
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 8
  • Mak 2022-12-21 08:00:40 5.173.*.*
    Olsztyn widzi tylko problem w korkach przez mieszkańców Dywit i okolic ale problem jest w innym miejscu. Nikt nie dostrzegł że są tylko dwa wiadukty i nowe drapacze chmur i 1000 nowych mieszkańców na Poprzecznej którzy też będą mieli samochody, na Cichej nowe budynki itd. itd. itd. Może trzeba szukać innych rozwiązań w tym poprawy dróg wylotowych, rondo na Wojska Polskiego, nowego asfaltu na Sybiraków itp.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 5
  • gość 2022-12-21 07:39:28 5.184.*.*
    Dywickie smrody nigdy nie powinny mieć obwodnicy
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 7
  • Mak. 2022-12-21 07:33:02 5.173.*.*
    Obwodnica pólnocna , poludniowa, wschodnia czy zachodnia nie jest do rozładowania ruchu miejskiego . Zbudowanie obwodnicy południowej nie rozładowało korków na Nagórkach, Pieczewie czy na Osiedlu Generałów. Więc nikt z pracy z centrum Olsztyna obwodnicą nie będzie jechał do Dywit przez Wyszyńskiego, Towarową i np. Barczewo tylko bezpiśrednio przez Wojska Polskiego.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 18
  • Andrzej 2022-12-21 07:30:53 46.205.*.*
    Przecież tu jest mowa o obwodnicy Dywit a nie Olsztyna. Obwodnica Dywit swoją drogą i Olsztyna swoja drogą. Obwodnica Olsztyna np. po zachodniej stronie jest planowana daleko od Dywit i podejrzewam że nie będzie tak przeszkadzała. Przeszkadzać większości będzie za to Obwodnica Dywit. Nikt jej nie chce pod swoim domem. Trzeba poprowadzić ją tak żeby nie przebiegała komuś pod domem i takie możliwości są. Wystarczy popatrzeć na mamy geodezyjne.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 4
  • Ja 2022-12-21 07:25:15 5.173.*.*
    Po pierwsze jaki kretyn wydał pozwolenie na budowę osiedla, jaki kretyn je zbudował i jacy kretyni kupili tam mieszkania. Temat obwodnic wałkowany jest od lat, aż głupie że nikt nie myśli na przyszłość.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 27 2

www.autoczescionline24.pl