Dziś jest: 02.05.2024
Imieniny: Anatola, Atanazego
Data dodania: 2023-12-06 15:15

Redakcja

Od stycznia zmiany w komunikacji miejskiej Olsztyna [WIDEO]

Od stycznia zmiany w komunikacji miejskiej Olsztyna [WIDEO]
Od 1 stycznia w olsztyńskiej komunikacji miejskiej funkcjonować będzie 5 linii tramwajowych
Fot. Cezary Kapłon / Olsztyn.com.pl

Zmiany w układzie komunikacyjnym miasta przewidywanym do wdrożenia od dnia 1 stycznia 2024 roku polegać będą przede wszystkim na uruchomieniu dwóch nowych linii tramwajowych nr 4 i 5.

reklama

„Czwórka” połączy osiedle Pieczewo, wschodnią część Jarot i Nagórek oraz osiedle Kormoran z Dworcem Głównym (kolejowym i autobusowym), a „piątka” ze ścisłym Śródmieściem i nowym węzłem przesiadkowym przy Wysokiej Bramie. Linie nr 4 i 5 podobnie, jak 1 i 2 kursować będą z najwyższymi częstotliwościami tj. co 15 minut przez większość dnia roboczego, a „czwórka” w godzinach szczytu nawet co około 7,5 minuty.

Wraz z uruchomieniem nowych linii tramwajowych zostaną wprowadzone korekty w kursowaniu wybranych linii autobusowych. Będą to jednak przede wszystkim modyfikacje, ponieważ 80-proc. dotychczasowych tras pozostanie bez zmian.

Najistotniejsze zmiany będą dotyczyły linii autobusowych kursujących do końca 2023 roku do osiedla Pieczewo.

Autobusy linii nr 113 na odcinku Pieczewo – Wysoka Brama zastąpią tramwaje linii nr 5. Trasa „sto trzynastki” zostanie skrócona do relacji Dajtki – Osiedle Mazurskie, jednak w dalszym ciągu zapewni bezpośrednie połączeń m.in. Dajtek i Podgrodzia z al. Piłsudskiego oraz ul. Wyszyńskiego.  Co ważne nie zmieni się również wysoka częstotliwość kursowania tej linii. Mieszkańcy Pieczewa podróżujący dotychczas w kierunku fabryki Michelin, stadionu Stomilu, pływalni Aquasfera, hali Urania czy też Śródmieścia do dyspozycji będą mieli linie tramwajowe kursujące z wysoką częstotliwością oraz o niemalże dwukrotnie większej pojemności w stosunku autobusów.

Druga z dotychczas obsługujących osiedle Pieczewo linii autobusowych – nr 120 zostanie połączona z linią nr 116. Od Nowego Roku mieszkańcy Pieczewa, wschodnich Jarot i Nagórek poza nowymi liniami tramwajowymi zyskają także nowe bezpośrednie połączenie autobusowe m.in. ze Szpitalem Miejskim przy ul. Niepodległości czy też cmentarzem przy ul. Poprzecznej, Zieloną Górką i Trackiem. Nowy przebieg „sto szesnastki” w dalszym ciągu gwarantować będzie zarówno mieszkańcom Pieczewa, jak i północno-wschodniej części osiedla Podleśna, Zielonej Górki i Tracka większość dotychczasowych połączeń bez konieczności przesiadania się.

Nowy przebieg linii nr 116 zapewni także długo oczekiwane całodzienne bezpośrednie połączenie Zielonej Górki i cmentarza przy ul. Poprzecznej z Dworcem Głównym.

Ważną informacją dla pasażerów z osiedli Jaroty i Pieczewo jest utrzymanie podstawowych tras oraz wysokiej częstotliwości kursowania linii nr 117 i 126, które na odcinku Krasickiego – Synów Pułku – Wyszyńskiego uzupełniać się będą z nowymi liniami tramwajowymi nr 4 i 5.

Nowe linie tramwajowe na al. Piłsudskiego pozwolą jednocześnie na zmianę trasy linii nr 105, która od Nowego Roku kursować będzie po ul. Żołnierskiej w dalszym ciągu łącząc osiedle Podgrodzie z osiedle Mazurskim. Tym samym mieszkańcy osiedla Mazurskiego utrzymają bezpośrednie połączenie z ul. Żołnierską i Szpitalem Miejskim przy ul. Niepodległości, jakie dotychczas zapewniała im linia nr 116.

Nieznacznej, ale istotnej modyfikacji – z punkty widzenia przede wszystkim mieszkańców osiedla Gutkowo – ulegnie trasa linii nr 106. Linia większość kursów kończyć i rozpoczynać będzie na przystankach Dworzec Główny zamiast przy OZGraf na ul. Towarowej. W dalszym ciągu część połączeń będzie realizowana do ul. Cementowej m.in. zajeżdżając regularnie na ul. Żelazną.

Podobna modyfikacja przystanku końcowego wystąpi w przypadku linii nr 126, która większość kursów zakończy w okolicy skrzyżowania ul. Jagiellońskiej z Bydgoską i Borową. Kursy w kierunku pętli Jagiellońska-Szpital oraz Jagiellońska-Ogrody realizowane będą w dalszym ciągu, z częstotliwością co około 60 minut oraz z dodatkowymi wzmocnieniami w sezonie letnim.

Modyfikacji ulegnie również trasa linii nr 131 oraz sezonowej nr 307. Autobusy „131” wyruszać będą z krańca osiedle Generałów, a nie Pieczewa jak dotychczas. W dalszej części trasa linii nr 131 przebiegać będzie ulicami Wilczyńskiego i Krasickiego do Synów Pułku. Od ul. Synów Pułku do zakładu Indykpol trasa nie ulegnie zmianie. Korekta trasy „131” nie oznacza, że mieszkańcy Pieczewa utracą połączenie z Indykpolem. Dodatkowe wybiegi do zakładu Indykpol realizować będzie w dalszym ciągu linia nr 116 (w nowym przebiegu kursująca z Pieczewa).

W przypadku większości linii autobusowych dotychczasowe godziny odjazdów z poszczególnych przystanków mogą ulec nieznacznej modyfikacji bądź pozostaną niezmienione. Warto zwrócić uwagę, że aktualny rozkład jazdy, tylko z nieznacznymi modyfikacjami obowiązuje od stycznia 2016 roku – stąd dokonywano wszelkich starań aby jak najwięcej odjazdów – szczególnie w przypadku znacznej części linii, których trasy nie ulegają żadnej modyfikacji – pozostały niezmienione.

Nowy rozkład jazdy w związku z uruchomieniem linii tramwajowych nr 4 i 5 zostanie wprowadzony na liniach nr 1, 2 i 3 – z zastrzeżeniem, że podstawowe częstotliwości kursowania tych linii pozostaną bez zmian. Nieznaczna korekta wystąpi jedynie w godzinach szczytów przewozowych, w których to realizowane są obecnie dodatkowe kursy z Kanta w szczycie porannym oraz z Wysokiej Bramy w szczycie popołudniowym. Po uruchomieniu „czwórki” i „piątki” dodatkowe kursy dotychczas realizowane na linii nr 1 będą realizowane na linii nr 2.

W związku ze zmianami rozkładów jazdy linii tramwajowych, zmianie ulegną również godziny kursowania linii nr 201, 203 i 205 tzw. dowozowych do tramwaju.

Wraz z opisanymi powyżej zmianami w trasach i rozkładach jazdy, wejdą w życie również zmiany przystankowe, które poprawią dostępność transportu zbiorowego. Utworzony zostanie nowy zespół przystankowy „Żołnierska” zlokalizowany na ul. Wyszyńskiego, w pobliżu skrzyżowania z ul. Żołnierską. Obejmował on będzie przystanki tramwajowe w obu kierunkach, przystanek autobusowy w kierunku ul. Pstrowskiego (peron wspólny z przystankiem tramwajowym) oraz przystanek autobusowy w kierunku al. Piłsudskiego za skrzyżowaniem. Powstanie również postulowany przez mieszkańców nowy przystanek „Pstrowskiego” na ul. Pstrowskiego w kierunku ul. Dworcowej – dla linii nr 116.

Z kolei mieszkańcy osiedla Nagórki będą mieli ułatwiony dostęp do komunikacji miejskiej za sprawą utworzenia przystanków tramwajowych „Murzynowskiego” w obu kierunkach oraz przystanków tramwajowym „Wańkowicza” i „Carrefour” po stronie osiedla.  

Reasumując, od dnia 1 stycznia 2024 roku w układzie komunikacyjnym miasta funkcjonować będzie pięć linii tramwajowych, które wciągu roku wykonają około 1,5 mln kilometrów – tj. o ponad 0,7 mln więcej niż w 2023 roku oraz 34 linie autobusowe, które wykonają około 7,5 kilometrów – o blisko 0,4 mln mniej niż w 2023 roku.

W sumie, w 2024 roku w całej sieci komunikacyjnej wszystkie pojazdy wykonają około 9 mln kilometrów. W porównaniu do lat poprzednich, w tym również okresu sprzed pandemii, jest to największa w historii ilość zaplanowanych kilometrów, które służyć mają na rzecz naszych pasażerów.

🚌🚄Co się zmieni w układzie komunikacyjnym Olsztyna od następnego roku❓ Odpowiedź w filmie poniżej👇

Opublikowany przez Miasto Olsztyn Środa, 6 grudnia 2023

Źródło: ZDZiT w Olsztynie

Komentarze (54)

Dodaj swój komentarz

  • fty 2023-12-12 08:52:57 31.0.*.*
    Zostawcie 113 w spokoju, tyle ludzi jeżdzi ją z Pieczewa, Nagórek i innych osiedli bezpośrednio do pracy i nie tylko czy to jednostek wojskowych, czy innych zakładów pracy o plaży nie wspomnę i to nie tylko latem ale przez cały rok,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 0
  • Niemy Michałek 2023-12-11 17:08:26 2a00:f41:863:*
    Może to żadna rewolucja, ale Przypomnę, że w ofercie jest bilet 30/45/90 minutowy bo wiele osób się przesiada i kasuje po dwa bilety normalne czy ulgowe, a wiele kursów da się zamknąć w 30 czy 45 minutach czyli ciut taniej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 1
  • z PIECZEWA 2023-12-07 22:48:23 88.156.*.*
    Z pieczewa nie dojade bezpośrednio na ul Partyzantów. Jak mam teraz to zrobić?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 11
  • Ktoś 2023-12-07 18:51:12 31.0.*.*
    A co linią do Klebarka Wielkiego przez Ostrzeszewo??
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 8
  • pasażer 2023-12-07 10:07:22 5.172.*.*
    A co z częścią miasta gdzie znajduje się np. OPNT czy nowo powstały PAN ? Setki osób odciętych od komunikacji.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 11 3
  • Pioter 2023-12-07 06:43:18 145.237.*.*
    Każdy kto korzysta z transportu miejskiego będzie zmuszony do korzystania z tramwajowa bo zmanione lub zlikwidowane są trasy autobusowe. Mnie jednak bardziej przeraża korkowy armagedon gdy uruchomią już wszystkie linie i światła. Al. Piłsudskiego będzie stała jak ul. Kościuszki. Miszczu, który zdecydował o zwężeniu tej ulicy do jednego pasa powinien być biczowany pod Wysoką Bramą.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 17
  • Ja 2023-12-07 06:38:39 195.136.*.*
    Komuś się w głowie pojeb. Ja wsiadam w 113 i jadę bezpośrednio do pracy a teraz co na dwa autobusy litości ludzie pomyślcie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 6
  • Pinokio won 2023-12-07 01:43:56 185.138.*.*
    To jakiś absurd..... Odcina się ludzi od autobusów bezpośrednich, skazuje się ludzi na przesiadki i stratę czasu i pieniędzy na bilety. Nie wierzę w te zielone grzymbotramwaje gdyż wiele razy się zawiodłem bo była awaria lub kolizja tramwaju brak i człowiek spóźniony po raz kolejny do pracy. Autobusy zastępcze zanim wyjadą i dojadą to obsłużą dopiero następne kursy. Dzieje się totalny syf, żenada.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 5
  • chi 2023-12-06 19:47:26 31.0.*.*
    Gratuluję odcięcia Nagórek od plaży miejskiej, wystarczy przesiadka i przy okazji nowy bilet no i będzie dalej na przystanki tramwajowe, wyrazy współczucia dla tych co wybrali tych co niby rządzą tym miastem a przy okazji dlaczego nie można wydostać się z Dworca komunikacją miejską przyjeżdżając ostatnimi pociągami z Krakowa, Wrocławia czy Szczecina, np na Dajtki,
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 24 5
  • gość 2023-12-06 19:04:54 83.9.*.*
    I zaraz będzie podwyżka biletów.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 16 1
  • Beauregard 2023-12-06 17:14:30 83.28.*.*
    A z Dworca pod Wysoką Bramę dalej nie ma dojazdu.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 10
  • Mateusz 2023-12-06 17:11:55 78.30.*.*
    Kto twierdzi, że tramwaje są niepotrzebne niech nimi nie jeździ. Obecnie linie tramwajowe w godzinach szczytu są wypełnione aż po brzegi. Wtedy zobaczymy jaki ten Grzymowicz "zły i nie dobry". Bo robi inwestycje? Tramwaje, Urania, nowa infrastruktura, km nowych nawierzchni, filharmonia, aquasfera, dworzec itp.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 34 21
  • doc 2023-12-06 17:06:15 79.191.*.*
    Mam nadzieję , że nie zdazą do końca roku . Tramwaje się sprzeda a szyny na złom .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 15 22
  • pytanie 2023-12-06 16:11:15 88.156.*.*
    Tramwaj jest potrzeby na ulicy Dworcowej, by ludzie z dworca mogli dojechać np. do przychodni przy ul. Dworcowej obok Parku Kusocińskiego, a także do domów i innych obiektów. Ponadto w miejscu Telekomunikacji ma powstać nowe osiedle wiec autobusy będą zapchane Czy w tym miejscu też będzie budowana linia?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 21 1
  • diss 2023-12-06 15:52:57 212.160.*.*
    Zadowoleni? To dobrze. Linie 1 i 2 też miały mieć większą pojemność, a w godzinach szczytu są zapchane aż rzygać się chce.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 19
  • [email protected] 2023-12-06 15:45:27 165.225.*.*
    Likwidacja linia 113 oraz 120 to krok wstecz w schemacie komunikacyjnym miasta. Z roznych przyczyn (uszkodzone tory, kolizja z pojazdem) ramwaje beda staly a Nagorki i Jaroty polaczone tylko linia tramwajowa nie beda w stanie funkcjonowac bez transportu indywidualnego. Powiem tak kupujcie ludzie samochody.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 18
  • MŁODA1 2023-12-06 15:38:26 5.173.*.*
    Reasumując: Trasy linii tramwajowych omijają szerokim łukiem dzielnice przemysłowe. A w nich drogi pamiętają czasy Gierka. Olsztyn to według ratusza urzędnicy i studenci. A po studiach 90 % studentów wyjeżdza do innych miast i tyle ich widać. Urzędnicy zostają i klepią biedę. Jednym słowem budowa linii tramwajowych nie przyczynia się do wzrostu gospodarczego miasta. Pora zmienić ratuszowych moli.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 20
  • Mz 2023-12-06 15:32:44 2a00:f41:18fa:*
    Czyli jedyną linia na przystanku pstrowskiego/dworcowa będzie 103 xD? Wszystko opłotkami na wyszyńskiego
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 5 8

www.autoczescionline24.pl