Dziś jest: 02.09.2025
Imieniny: Juliana, Stefana
Data dodania: 2025-07-18 18:54

Krzysztof Brągiel

Do Lidzbarka Warmińskiego pojedziemy pociągiem? Burmistrz Jacek Wiśniowski: "Chcę przekonać do tego rząd"

Do Lidzbarka Warmińskiego pojedziemy pociągiem? Burmistrz Jacek Wiśniowski:
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Łukasz Kozłowski / Olsztyn.com.pl

Burmistrz Lidzbarka Warmińskiego, Jacek Wiśniowski, walczy o powrót do miasta połączenia kolejowego. Przygotowano w tej sprawie petycję do Ministerstwa Infrastruktury.

reklama

W latach 90. ubiegłego wieku wiele miejscowości zostało wykluczonych komunikacyjnie, jeśli chodzi o połączenia kolejowe. W czasach swoich rządów przywrócenia pociągów w odciętych miastach chciało Prawo i Sprawiedliwość, wprowadzając program Kolej Plus.

- Gdy wychodziliśmy z PRL-u mieliśmy 30 tys. km linii, a teraz PKP PLK zarządzają niespełna 19 tys. km linii. To pierwsze wyzwanie, by miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają linii kolejowych, skomunikować i uzupełniać ten ruszt kolei – tłumaczył w 2019 roku premier Mateusz Morawiecki.

Wśród miast powyżej 10 tys. mieszkańców, do których od dawna nie dojedziemy pociągiem jest Lidzbark Warmiński. Historia tamtejszej kolei jest długa, ponieważ sięga końcówki XIX wieku. Lidzbark z Czerwonką tory połączyły w 1899 roku, natomiast w 1916 roku z Bartoszycami. Sieć w takim kształcie utrzymała się do początku lat 90. Najpierw zlikwidowano trasę między Lidzbarkiem a Bartoszycami, a niedługo potem przestały jeździć pociągi do Czerwonki.

Lidzbark Warmiński z lotu ptaka

Przywrócenie kolei Lidzbarkowi Warmińskiemu to postulat, który co jakiś czas powraca. W roku 2019, właśnie na fali wspomnianego programu Kolej Plus, radny województwa warmińsko-mazurskiego Marcin Kazimierczuk złożył projekt uchwały do przewodniczącej Sejmiku w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto z wykorzystaniem 85-proc. rządowej dotacji.

Sejmik województwa warmińsko-mazurskiego odrzucił jednak intencyjną uchwałę o przyłączeniu się regionu do programu Kolej Plus. Zagłosowało za nią 12 radnych z 30 obecnych. Marszałek Gustaw Marek Brzezin tłumaczył, że w pierwszej kolejności powinno się zadbać o już istniejące linie kolejowe w województwie.

Teraz jednak temat wraca na tapet. O kolejowe skomunikowanie z Bartoszycami i Dobrym Miastem, a docelowo Olsztynem zabiega burmistrz Lidzbarka Warmińskiego, Jacek Wiśniowski.

- Komunikacja zawsze jest źródłem rozwoju regionu – tłumaczył podczas wiosennej wizyty w naszym studiu wideo burmistrz Wiśniowski. - Chcę przekonać rząd do tego, żeby zrobić nową nitkę linii kolejowej – dodał [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Burmistrz Lidzbarka Warmińskiego Jacek Wiśniowski o inwestycjach oraz rozwoju miasta i regionu].

Budowa linii kolejowej to inwestycja, która wykracza poza możliwości samorządu lokalnego, dlatego Jacek Wiśniowski w czerwcu br. złożył w tej sprawie wizytę w Ministerstwie Infrastruktury, gdzie rozmawiał z ministrem Dariuszem Klimczakiem. - Dziękuję bardzo Panu Ministrowi za spotkanie, wysłuchanie, rozmowę i deklarację dalszych rozmów w tej kwestii – podsumował wizytę w Warszawie za pośrednictwem mediów społecznościowych burmistrz.

W sprawie przywrócenia połączenia kolejowego przygotowano petycję do Ministerstwa Infrastruktury oraz do Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Petycję poprzedziły konsultacje społeczne. Wzięło w nich udział 741 osób, z czego 131 przekazało uwagi i opinie. - To dla nas wyraźny sygnał – kolej jest potrzebna mieszkańcom Warmii! - przekonuje Jacek Wiśniowski.

Dla Lidzbarka Warmińskiego połączenie kolejowe jest szczególnie istotne m.in. z punktu widzenia rozwoju turystyki. Przypomnijmy, że miasto jest coraz bliżej uzyskania statusu uzdrowiska. Kiedy tak się stanie Lidzbark będzie drugim takim miejscem w regionie, po Gołdapi.

Póki co turyści, którzy chcą skorzystać z uroków miejscowości muszą bazować na własnym samochodzie lub połączeniach autobusowych. Jeśli chodzi o kolej w okolicy Lidzbarka Warmińskiego istnieje jedynie połączenie łączące Olsztyn z Braniewem, przez Dobre Miasto i Ornetę.

Komentarze (38)

Dodaj swój komentarz

  • Aleksander Bandrowsk 2025-07-24 20:06:15 81.193.*.*
    Marzę o tym żeby w Lidzbarku warmińskim były pociągi mam dziesięć lat i wiem że w latach dziewięćdziesiątych w Lidzbarku były pociągi i marzę że by były ponownie
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 0
  • kolo 2025-07-22 21:31:00 178.42.*.*
    tak jak ktoś napisał musiałaby powstać linia od Dobrego Miasta. reaktywacja starej przez Czerwonkę i Jeziorany to pomyłka
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 0
  • Grażyna z Olsztyna 2025-07-22 16:44:29 5.172.*.*
    Bardzo chciałabym jeździć z Olsztyna do Lidzbarka Warmińskiego koleją. Mam dość mordęgi z bagżami w tych ciasnych busach
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 7 0
  • Jarosław 2025-07-21 12:49:56 37.31.*.*
    Może trzeba wciągnąć w to wojsko,co mają rozbijać drogi jak sprowadzają ciężki sprzęt itp.moze jakby podsunąć pomysł że na trasie są jednostki wojskowe,i potrzebna im także taka infrastruktura,to może szybciej to ruszy!-kazda inwestycja,to inwestycja zostaje w Polsce i służy Polakom
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 0
  • Al123 2025-07-20 22:36:12 46.112.*.*
    Rekordowe 225 mln zł wyda samorząd województwa na funkcjonowanie kolei w regionie, GRATULUJĘ. To jest ta wasza kolej.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 0
  • rozsz 2025-07-20 22:30:00 46.112.*.*
    już macie termy, Szymany, jeszcze kolei brakuje, do której dopłaca się miliony.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 10
  • Gabriel 2025-07-20 21:48:27 194.116.*.*
    Nie ma to sensu gdyż miasteczka te się wyludniają zadupie jakich mało Bartoszyce to obecnie tragedia brak pracy i perspektyw zdycha tam wszystko inwestycja tego typu raczej sukcesu nie odniesie na tym kierunku tak jak przekręt z termami w Lidzbarku war-maz dramat straszny nastawiajcie lepiej kościołów i noście tam mamonę to jest inwestycja w nieśmiertelność
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 3 11
  • rnldleszczynski@gmai 2025-07-20 21:37:22 2a02:3037:606:*
    Beata Szydło szybko wracaj
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 1 5
  • rnldleszczynski@gmai 2025-07-20 21:37:20 2a02:3037:606:*
    Beata Szydło szybko wracaj
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 5
  • rnldleszczynski@gmai 2025-07-20 21:37:19 2a02:3037:606:*
    Beata Szydło szybko wracaj
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 5
  • rnldleszczynski@gmai 2025-07-20 21:37:18 2a02:3037:606:*
    Beata Szydło szybko wracaj
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 0 5
  • Bogumił 2025-07-20 18:20:20 88.156.*.*
    Warto zobaczyć na przedwojennych mapach, ale i też powojennych ilość połączeń kolejowych pomiędzy miastami naszego województwa. Niemieckie kolejnictwo było dobrze rozbudowane na tych terenach w porównaniu do polskiego w Polsce. Przez szereg lat wiele linii kolejowych zostało zlikwidowanych, zawieszonych. W efekcie postępujące wykluczenie komunikacyjne. Niemcy prężnie rozwijali te regiony. Czy nasze województwo może w sposób znaczący rozwijać się gospodarczo ?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 9 1
  • Daria 2025-07-20 11:15:54 88.156.*.*
    Jestem za...Mieszkam w Bartoszycach.. i fajnej byłoby tak jak kiedyś ,żeby jeździły pociągi. Do Korsz,Lidzbarka..itd
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 13 1
  • Marek J. 2025-07-20 10:59:46 2a01:b340:80:*
    Jestem jak najbardziej za budową połączenia. Jak pokazuje doświadczenie z innych miejsc, między innym uzdrowiskowych i nie tylko, jest to uproszczenie podróży turystom różnej kategorii. Infrastruktura tego typu dla miast i miasteczek w ktorych rozwija się również uzdrowiska jest wręcz niezbędna. Troszeczkę po Polsce podróżowalem i lat mam też niemało, zatem z doświadczenia wiem co piszę.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 10 1
  • Ania z Zielonego wzg 2025-07-20 10:57:53 178.182.*.*
    Jestem za , brakuje nam wygodnego środka transportu .To przyniosloby same korzyści naszemu pięknemu regionowi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 8 1
  • kaczym piorem w 2025-07-19 19:24:37 37.31.*.*
    ,, Domy publiczne Warmii i Mazur we wspomnieniach doświadczonego sutenera ".
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 6 9
  • kaczym piorem w 2025-07-19 13:29:17 37.31.*.*
    Lidzbark Warmiński uzdrowiskiem??? Lecznicze iły i gliny i zielone mleko od wściekłej krowy?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 4 17
  • 12345678901234567890 2025-07-19 12:03:35 46.112.*.*
    Najpierw wszystko wyprzedali szyny nawet nasypy zlodzieje
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 12 3
  • Robur 2025-07-19 11:45:29 37.31.*.*
    Ten kierunek dywity d. Miasto lidzbark bartoszyce, to strasznie wykluczony kierunek. Zadupie komunikacyjne. Ani drogi, ani koleii, obwodnice też jednopasmową mają im zrobić, i od dupy strony. A jak zima to tylko psie zapszegi im zostają, bo dyliżansy za siężkie na śniegu.. Porażka. Ktoś tam kogoś bardzo nie lubi
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 18 3
  • Jons 2025-07-19 11:07:55 46.112.*.*
    Pieniążki już były za Pisu z programu Kolej Plus tylko sejmik wojewodzki się poprostu niezgodzil. Mogliśmy już mieć dawno połączenie kolejowe.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 3