Stałe koszty prowadzenia sklepu internetowego - Poznaj je wszystkie

Stałe koszty prowadzenia sklepu internetowego - Poznaj je wszystkie
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. Materiał Partnera

Jednym z najważniejszych obszarów w prowadzeniu działalności gospodarczej online jest planowanie finansowe. Planowanie budżetu to kluczowy element, który wpływa na rozwój, sposób prowadzenia i kierunek całej działalności gospodarczej. Na planowanie budżetu firmy w dużej mierze wpływają stałe koszty.

Ile kosztuje sklep internetowy? Koszt prowadzenia działalności

Koszty prowadzenia działalności online to inaczej wszystkie wydatki, które ponosimy w celu osiągnięcia przychodów oraz zabezpieczenia źródła przychodów. Koszt prowadzenia sklepu może być inny w zależności od tego, czy prowadzimy księgarnię, drogerię czy też sklep z produktami tworzonymi własnoręcznie. Dlatego nie ma jednej odpowiedzi na pytanie ile konkretnie kosztuje sklep internetowy. Miesięczne koszty utrzymania sklepu internetowego mogą wynieść od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Jak je określić? Koszty te są ustalane na podstawie sporządzonego budżetu firmy, w którym zestawimy zyski i wydatki. Z regułu jest on ustalany raz w roku, jednak zmiany zachodzące na rynku mogą wpłynąć również na zmiany w takim planie.

Jakie stałe koszty prowadzenia sklepu internetowego możemy wyróżnić?

Koszty w sklepie online możemy podzielić na dwa rodzaje: bieżące koszty prowadzenia firmy i opłaty administracyjno-skarbowe. Wydatki bieżące dotyczą:

  • zakupy towarów handlowych,
  • opakowań,
  • materiałów potrzebnych w produkcji,
  • ubezpieczenia towarów,
  • opłat za usługi kurierskie,
  • opłat za usługi transportowe.

Do bieżących kosztów prowadzenia sklepu możemy również zaliczyć wszystkie wydatki związane z prowadzeniem spraw biurowych, marketingu, magazynowania przedmiotów czy opłaty za środki trwałe zakupione do firmy w formie kredytu lub leasingu. Natomiast do kosztów administracyjno - skarbowych zaliczymy:

  • składki ZUS,
  • podatki,
  • wypłaty pracowników,
  • opłaty związane z księgowością.

Koszty uzyskania przychodu - co można do nich zaliczyć?

Stałe wydatki związane z prowadzeniem e-sklepu mogą zostać pomniejszone o tzw. koszty uzyskania przychodu. Można do nich zaliczyć wszystkie wydatki bieżące związane z prowadzeniem firmy, takie jak stałe zakupy do biura, nie tylko materiałów niezbędnych do stworzenia produktów,, ale też artykułów codziennego użytku. Jakie inne wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?

  • wydatki na reprezentację,
  • wydatki związane ze spłatą rat pożyczki,kredytu lub leasingu,
  • odsetki z tytułu nieterminowej spłaty zobowiązań,
  • odpisy amortyzacyjne przekraczające wartość 150 tys. zł.,
  • wydatki związane z utrzymaniem pojazdu służbowego.

Co jest potrzebne, by zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu? Wiarygodnego dowodu na zakup danego przedmiotu w postaci faktury VAT, rachunku bądź dokumentu celnego. Taki dokument powinien zawierać:

  • datę wystawienia faktury,
  • termin dokonanej opłaty,
  • określenie stron uczestniczących w transakcji,
  • przedmiot zakupu,
  • wartość zakupu,
  • podpisy osób uprawnionych do wystawienia faktury.

Budżet sklepu internetowego - jak go stworzyć?

Aby ustalić koszt prowadzenia sklepu online potrzebujemy stworzyć budżet. Zestawienie przychodów i rozchodów powinniśmy tworzyć przynajmniej raz na rok, jeśli nie co miesiąc. To plan finansów i działań związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa, którego nie powinniśmy pomijać. Plan finansowy powinien pokazywać, na jakie działania firma może pozwolić sobie w kolejnym roku. Opiera się on na rachunku zysków i strat dostępnym w sprawozdaniu finansowym. Budżet w przedsiębiorstwie powinien składać się z dwóch części - z planu sprzedaży i zestawienia kosztów. Plan sprzedaży możemy stworzyć na kilka sposobów - wychodząc od produktu, klienta, kontraktu bądź okresu realizacji. Dopiero na podstawie tego planu możemy obliczyć koszty, które ponosi przedsiębiorstwo w związku z prowadzoną działalnością. Jakie elementy należy uwzględnić w kosztach?

  • ceny produktów i usług,
  • zmiany cen,
  • sezonowość sprzedaży,
  • nieopłacone zamówienia,
  • koszt wprowadzenia na rynek nowych produktów,
  • nowych pracowników.

Dobry kosztorys jest podstawą, jeśli chcemy, aby nasz sklep internetowy się rozwijał. Dlatego w planowaniu budżetu nie powinniśmy pomijać bilansu zysków i strat. Tylko w taki sposób będziemy w stanie dokładnie ustalić stałe koszty prowadzenia sklepu internetowego.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (1)

Dodaj swój komentarz

  • dzinax 2020-02-16 21:58:20 194.228.*.*
    Warto spojrzec sobie na oferte nazwa.pl - dzieki temu ze maja naprawde spoko te promocje to uda sie sklep online prowadzic w dobrej ofercie :)
    Odpowiedz Oceń: 0 0 Zgłoś treść