Przypomnijmy, z początkiem czerwca tego roku poznaliśmy założenia Zintegrowanego Programu Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia, dokumentu nad którym od 2012 roku pracowali urzędnicy olsztyńskiego ratusza w oparciu o sugestie mieszkańców i społeczników.
Program już 24 czerwca trafi pod głosowanie radnych, którzy zdecydują, czy jego założenia zostaną wprowadzone w życie.
W programie znajdziemy między innymi pomysł wprowadzenia w centrum miasta strefy ''Tempo 30'' oznaczającej ustanowienie w Śródmieściu metodami przestrzennymi i organizacyjnymi obszaru uspokojonego ruchu samochodowego, pozwalającego na bezpieczne poruszanie się niechronionym uczestnikom ruchu. W praktyce oznacza to ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz wprowadzenie pierwszeństwa pieszych przed samochodami.
Proponowane zmiany dotyczą również Starego Miasta. Tu zakłada się wprowadzenie strefy zamieszkania.
Zmiany zapisane w programie to również powiązanie Koszar Dragonów ze Śródmieściem, połączenie placu przed Dworcem Olsztyn Główny z skwerem przy ul. M. Zientary Malewskiej przebiegającą nad torami kładką pieszo-rowerową, czy parków Centralnego i projektowanego Korczaka-Mleczna drogą pieszo-rowerową wzdłuż rzeki Łyny pod ul. Niepodległości.
Program zakłada również przebudowę ul. Partyzantów z uwzględnieniem preferencji dla prowadzenia transportu publicznego oraz rowerowych ciągów komunikacyjnych. Podobne założenia przypisano dla przebudowy ul. Pieniężnego wraz z przebudową mostu Św. Jakuba.
Wśród planowanych zmian znajdziemy również wyprowadzenie parkingu z placu ''pod szubienicami''. Plac ten miałby stanowić atrakcyjne wrota do Parku Centralnego. Problem z miejscami parkingowymi rozwiązać miałaby budowa nowego parkingu przy Parku Centralnym, hali Urania, czy na zapleczu ul. Partyzantów.
O przyjęciu bądź odrzuceniu programu radni zdecydują już 24 czerwca. Tymczasem społecznicy Forum Rozwoju Olsztyna, zaangażowani w tworzenie programu wystosowali apel do rajców o przyjęcie programu dla Śródmieścia.
- Olsztyn stoi przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest rewitalizacja Śródmieścia. Lata zaniedbań ze strony administracji samorządowej, pozwolenie na budowę centrum handlowego Alfa, nadanie priorytetowego znaczenia ruchowi samochodowemu czy chaos estetyczny i architektoniczny są przyczyną degradacji tej części miasta. Na szczęście Śródmieście ma szansę stać się wizytówką Olsztyna. Wymaga to jednak spójnych i zakrojonych na szeroką skalę działań, a przede wszystkim wytyczenia strategii, określającej kierunki zagospodarowania tego obszaru – przekonują społecznicy FRO.
Komentarze (0)
Dodaj swój komentarz