Dziś jest: 27.02.2024
Imieniny: Anastazji, Gabriela
Data dodania: 2023-09-05 18:30
Ostatnia aktualizacja 2023-09-07 14:06

Mateusz Sikorski

Przekop Mierzei Wiślanej niewypałem? Od otwarcia przejścia granicznego nikt z niego nie skorzystał

Przekop Mierzei Wiślanej niewypałem? Od otwarcia przejścia granicznego nikt z niego nie skorzystał
Otwarty w połowie września 2022 kanał miał zwiększyć znaczenie morskie Elbląga i odciążyć Trójmiasto. Od tamtej pory przepłynęło przez niego o wiele mniej jednostek, niż zakładano
Fot. Jarosław Krawczyk / Olsztyn.com.pl

Na początku maja przy obecności wielu regionalnych i rządowych urzędników na przekopie Mierzei Wiślanej otwarte zostało przejście graniczne "Nowy Świat". W zamyśle miało ono "w pełni otworzyć drogę dla żeglugi międzynarodowej między Zalewem Wiślanym, a Morzem Bałtyckim". Rzeczywistość wygląda jednak inaczej i nie zadowoli zwolenników inwestycji - od otwarcia przejścia nie odprawiono przez nie ani jednej jednostki.

reklama

Znajdujący się na Mierzei Wiślanej port Nowy Świat miał zwiększyć znaczenie drugiego największego miasta warmińsko-mazurskiego, Elbląga. Według zamysłu, do tamtejszego portu wpływać miałyby jednostki o maksymalnym zanurzeniu do 4,5 m. W rzeczywistości mogą do niego wpłynąć statki o zanurzeniu do 2,2 m. 

Powodem tego jest spór, jaki do pewnego czasu toczył się między władzami Elbląga a rządem. Według Warszawy pogłębienie ostatnich 900 m drogi wodnej, przy samym porcie, leży w gestii samorządu. Wraz z rozpoczęciem kampanii narracja zmieniła się - wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk poinformował, że rząd przeznaczy środki na pogłębienie. Według prezydenta Elbląga, Witolda Wróblewskiego, taką zapowiedź należy traktować w ramach "przedwyborczego cudu". Tygodnie później sprawa portu wróciła do status quo. 

Sprawa nadal jest nierozstrzygnięta. Wiceminister wycofał się ze swoich słów - pisze rzecznik UM w Elblągu, Joanna Urbaniak. 

Zaradzenie jednemu problemowi nie pomoże jednak otwartemu w maju całodobowemu morskiemu przejściu granicznemu. Według planujących inwestycję, miałyby przez nie przepływać zagraniczne statki, które zamiast Trójmiasta wybrałyby Elbląg. Tutaj również zamiary władz mijają się z prawdziwą sytuacją. 

W ciągu pierwszych trzech miesięcy z nowo otwartego przejścia granicznego w porcie Nowy Świat nie skorzystała ani jedna zagraniczna załoga. Pojawiło się paru chętnych - rosyjskich żeglarzy, którzy z powodu ma obowiązujące ograniczenia wjazdu tych jednostek do Polski zostali odprawieni.

Od otwarcia kanału w połowie września 2022 roku skorzystało z niego niewiele ponad tysiąc jednostek. Daje to wynik około 3-4 statków dziennie. Większość z nich to jednostki rekreacyjne. Wśród wpływających do Zalewu Wiślanego statków nie brakowało jednak jednostek zagranicznych - z kanału do czerwca 2023 roku skorzystały cztery jednostki szwedzkie, cztery norweskie, trzy francuskie i sześć niemieckich. Wszystkie te kraje znajdują się w strefie Schengen, co sprawia, że nie wymagają one kontroli granicznej. 

Komentarze (146)

Dodaj swój komentarz

  • Wdzięczny narut 2023-09-06 06:22:46 2a00:f41:8db:*
    Ten przekop to taka sama inwestycja jak blok energetyczny w Ostrołęce. Pieniądze wywalone w błoto chyba że to wszystko ma głębszy cel znany tylko naszemu ukochanemu wodzowi .
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 7
  • MP 2023-09-06 00:17:05 83.24.*.*
    Niesamowite,trzeba wieżyc lewakom.Nic sie nie opłaca,no ale przyszdł TUSK ten z UE no i krowa ma dać 30l a reszta do rowu.Czasy się powstają piekne
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 33
  • Trollo 2023-09-05 23:52:35 2a00:f41:825:*
    Obsrał się autor ,zastanowić.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 2 17
  • Sławek F 2023-09-05 23:41:01 84.68.*.*
    Autor idiota, inwestycja nie skończona, poczekajmy na przekopanie przejścia do portu w Elblągu i budowę całej infrastruktury, to wtedy zobaczymy.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 14 36
  • doc 2023-09-05 23:13:04 79.191.*.*
    Niech się martwią w Pomorskiem , bo tam jest to przejście. Nas interesuje port we Fromborku i zamknięta linia kolejowa przez likwidatora wszystkiego co polskie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 19 8
  • Jafe 2023-09-05 23:06:15 109.233.*.*
    Oj redaktorek czerwony jak burak.Pisać takie wypociny kłamliwe.Oj boli was ten PiS,że Przekop Mierzei czy Kanał w Świnoujściu jest.Lepiej budować w Berlinie.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 26 38
  • Kompet 2023-09-05 23:04:30 54.37.*.*
    Sikorski zamiast zgłębić temat, to na skróty, sparafrazował krótki paszkwil z Onetu czy Wyborczej. Następnym razem polecam research i przynajmniej artykuł K. Wojczala "Via Carpatia i przekop na Mierzei Wiślanej – szkodliwe dla Polski?" (cześć o mierzei) zanim zaczniesz skrobać. Inwestycja dalej trwa, pogłębianie toru wodnego i podejścia w Elblągu potrwa w 2024 r. Dopiero wtedy będą tam mogły zacząć kursować większe jednostki. Tak jest to dobra inwestycja, która rozwinie Elbląg i region.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 37 20
  • Nie_On 2023-09-05 23:04:29 2a00:f41:18f0:*
    Dopiero teraz widać jak przyszłościowa i strategiczna decyzja to była. Pływanie na łasce ruskich przez ich wody to było proszenie się o kłopoty - szczególnie teraz to widać gdy są sankcje i cyrki na granicach.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 22 15
  • .R.O. 2023-09-05 23:03:49 178.42.*.*
    A pamiętacie jak miało tam być tyle bursztynu, że to sfinansuje budowę przekopu… he! Potem okazało się, że jednak bursztynu nie ma. Miś na miarę naszych możliwości. PiS wyrzuca w błoto nasze ciężko zarobione pieniądze. To jedyne co im dobrze wychodzi.
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 28 13
  • Elcia 2023-09-05 23:03:38 31.1.*.*
    Wiadomo , że tędy mogą pływać tylko bardzo małe jednostki .Zalew zima zamarza , zatoka jesienią kapryśna , więc przepraw w zasadzie nie będzie . Natomiast koszt utrzymania tego cudu nadal kosztuje.Pracujacych tam ludzi trzeba opłacić , media też kosztują.Czy to jest potrzebna inwestycja ? Port graniczny ? Aż tacy bogaci jesteśmy żeby wywalać w wodę tyle kasy?
    Odpowiedz Przenieś Oceń: 23 11

www.autoczescionline24.pl