O przebieg północnej obwodnicy Olsztyn trwał długi spór. Były prezydent stolicy regionu Piotr Grzymowicz forsował korytarz wschodni, uzasadniając takie rozwiązanie uniknięciem ingerencji w las miejski i potrzebą skomunikowania planowanych miejsc inwestycyjnych na Tracku. Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w lutym 2023 roku zdecydowali jednak, że droga zostanie poprowadzona korytarzem zachodnim.
Później pozostało wybrać konkretny wariant, co przez długi czas różniło władze Olsztyna i Dywit. Ostatecznie w marcu br. udało się dojść do porozumienia i samorządowcy zaakceptowali tzw. wariant żółty.
Prezydent Olsztyna Robert Szewczyk przekonywał, że taki przebieg obwodnicy oznacza m.in. wybudowanie węzła Olsztyn-Redykajny (przy którym ma powstać osiedle mieszkaniowe Redykajny 2) oraz zmniejszenie natężenia ruchu na al. Wojska Polskiego w kierunku Dywit.
12 marca br. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), podczas którego drogowcy do dalszych prac wytypowali wariant popierany przez samorządowców z Olsztyna i Dywit ale też Jonkowa i Gietrzwałdu.
- W II połowie 2025 roku planujemy złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) w wybranym przez ZOPI wariancie. Po uzyskaniu tej decyzji przystąpimy do wykonania Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. Będzie to podstawą do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy
- zapowiadali dwa miesiące temu przedstawiciele GDDKiA [CZYTAJ RÓWNIEŻ: Zapadła decyzja ws. obwodnicy Olsztyna. Wygrywa wariant żółty].
Przebieg wariantu żółtego, źródło: GDDKiA
Jak ustaliła olsztyńska Gazeta Wyborcza drogowcy aktualnie przygotowują materiały do wniosku o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Po pozyskaniu DŚU kolejnymi etapami będą: wskazanie koncepcji programowej (lata 2026-2027), opracowanie projektu budowlanego (2028-2029) i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji (2029). Budowa obwodnicy planowana jest na lata 2029-2031.
Wybrany wariant obwodnicy Olsztyna ma ok. 15 km. Koszt orientacyjny inwestycji mieści się w przedziale 910-961 mln zł. Początek drogi zlokalizowany będzie na końcu obwodnicy Spręcowa. Natomiast jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ul. Sielską w pobliżu Kudyp.
Komentarze (9)
Dodaj swój komentarz